Jump to content

Nytt horn - noe å anbefale?

Hafrsfjord

Recommended Posts

:smash:

Når man hører et vogntog som bruker hornet da tenker jeg at det der skulle jeg gjerne hatt på båten :yesnod:

Er det noen av forumistene som har installert noe som virkelig får renset ørene :lol: ?

Tips mottas med takk.

Hilsen Trude III

Vi har brukt å ha med oss et ca meterlangt lastebilhorn, som vi mater fra fastmontert 2hk 220v kompressor.(60 fot krysser med plass til sånt:-)) Det renser ørene, er effektivt for å vekke sovende mannskapsmedlemmer, og sørger også for at småbåtene skvetter unna og lager kaiplass til oss :cheers: Når hurtigruta besvarer fløytehilsenen, er hornet stort nok :thumbsup:

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Hva bruker man hornet til.

Mnja, jeg har ikke horn på båten, men skal ha det. Spesielt når det er kø på marinaene skjer det mye rart. Folk i overfylte skjærgårdsjeeper med iskrem i handa, null peiling på båtmanøvrering, fokus på bikkja, kjerringa eller ungene eller hva vet jeg. Slår bakk uten å se akterover. Aner ikke at båten svinger med hekken når de kjører fremover o.s.v. :headbang: Jeg har sett mange eksempler på nestenkollisjoner og opplevd noen selv når jeg ligger rolig på utsiden av marinaen og venter på tur. Har berget meg med å rope :discuss: , men her skal det bli horn ja! :flag_bp:

Hva bruker man hornet til.

Lærte du ikke det da du tok din utdannelse for å føre båt? Man bruker hornet til sikker manøvrering. I trange havner eller trange passasjer er det greit å kunne gi et signal (1 støt) om at man feks. har tenkt å svinge styrbord, babord (2 støt) eller har tenkt å bakke (3 støt). Og det er jo heller ikke dumt med 5 støt for å vekke en sløving som ikke følger med og er på kollisjonskurs.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har horn på bilen òg, bruka det til å tute på kjentfolk. Hvis en sløving ikkje følger med og er på kollisjonskurs så får vi håpe eg følger med slik eg dreie rattet ørlite grann til ene siden fremfor å bruke energien på å tute å vifte med armene for å signalisere for en tulling han er

Får virkelig håpe denslags tuting for den minste manøver ikkje brer om seg her i byen ( Ålesund) det ville blitt et svare leven i Brosundet som ikkje ville blitt til å holde ut

Redigert av Plutonium (see edit history)

Lufthorn til M6

Koster 845 kr og gir en seriøst kraftig tone.Avhengig av trykkluft og 24v.Men da hører ALLE at du kommer.

Disse var populære og erstatte lastebilenes trykklufthorn med siden disse er mye kraftigere.

US Army må ha litt lyd om de skal høre verandre i strid og overdøyve støyen fra de bilene.

Selges hos Olav Teigen Maskinforretning. http://www.olav-teigen.no/nettbutikk.htm

Jeg kom en gang litt nær Bastøyfergen utenfor Horten (men hadde egentlig full kontroll). Da fikk jeg 5 iltre støt (pell deg unna!) fra fergen. Jeg svarte med 1 kort støt og dreide styrbord, hvorved fergen svarte med 1 kort støt og dreide styrbord som signal på at han hadde forstått min manøver. Dermed passerte vi med god sikkerhetsmargin, vel vitende hva den andre hadde tenkt å gjøre. Hvorfor han ikke ropte meg opp på VHF'n er en annen sak.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...