Jump to content

volvo penta aq145, bygge om til innsprøytning?


Sveihe

Recommended Posts

Vil tro du tar grundig feil, det er ikke en bil hvor man starter og stopper hundre ganger på en tur til butikken, en båt går på samme turtall over lange perioder, og har et forholdsvis jevnt forbruk som en forgasser leverer nesten like effektivt som et injectionanlegg, forskjellen ved normal maritim bruk er minimal, og det er også grunnen til at forgasser er mye brukt på båt, selv om injection selvfølgelig har andre fordeler.

 

Du skal kjøre bra mye båt før du sparer inn kostnaden i reduserte drivstoffutgifter!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har noe tæring i toppen på aq145b motoren min... det var litt derfor og... under stranmehjulet for registerreima... dette gjør at strammehjulet får skjevt anlegg, og registerreima drar seg ut av reimhjul...kan hende toppen kan skiftes med en fra en bilmotor.... er det forskjell her eller? noen som vet ?

Link to post
Share on other sites

ny forgasser og elektronisk tenning og den vil føles bedre enn da den var ny.

123ignition er genialt :smiley:

Finnes mange tråder om disse på forumet nå, bare søk.

 

Hvilke gasser tenker du på? Kunne også tenke meg noe nytt dær :smiley:

Biltoppen kan du bruke bare tett overflødige huller på eksossiden.Topper er det enkelt å finne hos hoggern nr:1000530 er støpe nr står på siden av toppen.

vi bruker vell vanligvis ikke å ta med de 1000 første når vi snakker om topper, så jeg tar de ikke med. Vil bare nevne at det finnes mange andre topper som også passer, 530 og 531 er vel den siste serien. Du har også flere, og du kan hente fra b21 og b23 motorer også. Om det er innsprøytning så har ikke det noe å si, bare å blinde hullene. Står også myyye om dette samt valg av KAM, noe som har innvirkning både på forbruk og ytelse. Igjen SØK :smiley:

 

Hvis du vil lese litt om emnet, så finner du litt på http://ockelbo.plars.org hvis jeg ikke husker feil, mener han bygget om til inj.

Link to post
Share on other sites

Det står en 531 topp på den motoren eg har, har fått tak i en ny 531 topp. denne har stått i en bil med innsprøytning. må blende noen hull til dysene om denne skal benyttes. Kan kanskje bare la dysene stå i og benytte den slik den er.. eller finnest det 531 topper som er laget for forgassere og beregnet for bil? Hadde vert greit å bare kunne slipt litt ventiler og slikt i stedet for å bygge om alverdens

Link to post
Share on other sites

jeg blendet no egr og dysegreier på en topp for ei god stund tilbske - kjøpte noen små søte blindlokk som ser ut som babyfrostplugger på volvo men kan jo hende di ikke skaffer dem lenger ??? kostet ikke mange tiere

ellers har jeg hørt om noen som bruker kjemisk metall - det kan jo være en mulighet

Står noe i "trimmetrådene" på forum.vccn.no om hvor man får tak i blindelokk. De gutta som trimmer mye bytter til innsug med dyser, og blinder av de originale...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Får sikkert billigere ombygget org løsning, men tror ikke du finner det lønnsomt å kjøpte 123 dær. Jeg tenkte at jeg kunne spart noen kr på å importere, men hvis jeg skulle bli plaget så har norge den fine kjøpsloven samt muligheten til å få support på forståelig språk :smiley:

Men du kan jo få han kompisen din til å kjøpe andre ting dær som sikkert er mye billigere. Koster neste ikke noe å få overhalt ting dær etter hva jeg har intrykk av.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Heisann, og takk for mange lærerike inlegg, har en aq 151 b i min båt, starter ikke etter regreim skifte, var mye som var tært bort av kjøling o.l, ville ikke lønne seg å få rep på verksted. Nå er jeg i dialog med en som skal selge  en delvis overhalt aq 145 som har vært brukt sammen med et 290 drev, det samme som jeg har nå. Med delvis overhaling mente han skifting av pakninger og reimer samt justering og gjennomgang av ventiler. Hvor mye kan en sånn motor være værdt, har sett at en lettstartet aq 151 gikk for 8500 kr med oppgradert tenning. (123 ignition)

takker for alle innspill

ha en fin dag.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til båtforumet. Det er i grunnen umulig å svare på hvor mye en brukt motor er verdt fordi den kan være dønn i orden eller den  kan være en tikkende bombe..... Delvis overhalt høres suspekt ut. Bytte av reimer og noen slitne pakninger er langt ifra overhaling i alle fall. Jeg ville ha sjekket tilstanden på den motoren du har og funnet ut hva som må gjøres. At motoren ikke starter kommer sikkert av en bagatell. Kontroller at alle tre hjulene står på merket etter bytte av registerreim. Sjekk tenningstidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...