Sveihe Startet 14.Februar.2012 Del på Facebook Startet 14.Februar.2012 Noen som vet om det går å sette innsprøytning på en aq 145 ? tenkte jeg kanskje skulle få tak på en topp og insprøytningsanlegg fra en bilmotor ... ikke sikkert det går.. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 det går men om det funker i like mange år som gasser vet jeg ikke og da tenker jeg på korresjon etc Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bearded Beast Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Klart det går men hva er din motivasjon for et sådant opplegg sa du ? Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Ville vel kunne gjort en del med drivstoff forbruk kanskje ... vil tro det Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 (redigert) Vil tro du tar grundig feil, det er ikke en bil hvor man starter og stopper hundre ganger på en tur til butikken, en båt går på samme turtall over lange perioder, og har et forholdsvis jevnt forbruk som en forgasser leverer nesten like effektivt som et injectionanlegg, forskjellen ved normal maritim bruk er minimal, og det er også grunnen til at forgasser er mye brukt på båt, selv om injection selvfølgelig har andre fordeler. Du skal kjøre bra mye båt før du sparer inn kostnaden i reduserte drivstoffutgifter! Redigert 14.Februar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 ja det er nok mulig du har rett.. hørest egentlig fornuftig ut..... det er vinter og en har god tid til å fundere :) Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 For og ha en mulighet til og spare litt inn på forbruket så er vel heller en ny eller en totalt overhalt forgasser det du får best resultat med.En ordentlig service på tennings anlegget gjør også underverker på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 ny forgasser og elektronisk tenning og den vil føles bedre enn da den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 har noe tæring i toppen på aq145b motoren min... det var litt derfor og... under stranmehjulet for registerreima... dette gjør at strammehjulet får skjevt anlegg, og registerreima drar seg ut av reimhjul...kan hende toppen kan skiftes med en fra en bilmotor.... er det forskjell her eller? noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 (redigert) Biltoppen kan du bruke bare tett overflødige huller på eksossiden.Topper er det enkelt å finne hos hoggern nr:1000530 er støpe nr står på siden av toppen. Redigert 14.Februar.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 takker for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 jeg brukte biltopp og fant en som var litt større ventiler husker ikke kallenavnet/nr på den en kvassere kam og kjøppte en ny dobbelt weber + høvlet toppen da ble den betydelig sprekere og el,tenning er et must på dem - går så pent etter montering at du tror ikke det er samme motor Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
FjordHT Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 ny forgasser og elektronisk tenning og den vil føles bedre enn da den var ny. 123ignition er genialt Finnes mange tråder om disse på forumet nå, bare søk. Hvilke gasser tenker du på? Kunne også tenke meg noe nytt dær Biltoppen kan du bruke bare tett overflødige huller på eksossiden.Topper er det enkelt å finne hos hoggern nr:1000530 er støpe nr står på siden av toppen. vi bruker vell vanligvis ikke å ta med de 1000 første når vi snakker om topper, så jeg tar de ikke med. Vil bare nevne at det finnes mange andre topper som også passer, 530 og 531 er vel den siste serien. Du har også flere, og du kan hente fra b21 og b23 motorer også. Om det er innsprøytning så har ikke det noe å si, bare å blinde hullene. Står også myyye om dette samt valg av KAM, noe som har innvirkning både på forbruk og ytelse. Igjen SØK Hvis du vil lese litt om emnet, så finner du litt på http://ockelbo.plars.org hvis jeg ikke husker feil, mener han bygget om til inj. Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Det står en 531 topp på den motoren eg har, har fått tak i en ny 531 topp. denne har stått i en bil med innsprøytning. må blende noen hull til dysene om denne skal benyttes. Kan kanskje bare la dysene stå i og benytte den slik den er.. eller finnest det 531 topper som er laget for forgassere og beregnet for bil? Hadde vert greit å bare kunne slipt litt ventiler og slikt i stedet for å bygge om alverdens Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Jeg kjørte med innspruttopp tidligere, og den havarerte motoren som sto i min båt før hadde bil-topp med K-Kam. Dette er en "gratisløsning", men det finnes jo penere måter. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Du ser på dette bildet(fra jeg overhalte min "aq142,4"), hvordan det er mulig å "borre ut for dyser" Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 jeg blendet no egr og dysegreier på en topp for ei god stund tilbske - kjøpte noen små søte blindlokk som ser ut som babyfrostplugger på volvo men kan jo hende di ikke skaffer dem lenger ??? kostet ikke mange tiere ellers har jeg hørt om noen som bruker kjemisk metall - det kan jo være en mulighet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
FjordHT Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 jeg blendet no egr og dysegreier på en topp for ei god stund tilbske - kjøpte noen små søte blindlokk som ser ut som babyfrostplugger på volvo men kan jo hende di ikke skaffer dem lenger ??? kostet ikke mange tiere ellers har jeg hørt om noen som bruker kjemisk metall - det kan jo være en mulighet Står noe i "trimmetrådene" på forum.vccn.no om hvor man får tak i blindelokk. De gutta som trimmer mye bytter til innsug med dyser, og blinder av de originale... Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Dette blir nok lett med så mange gode råd... 25 år siden jeg jobbet som bilmekaniker, men skal nok fikse dette fortsatt.. bare å sette i gang Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Jeg er ikke bilmekaniker, men må si at med den infoen du finner på forumet, er dette greit å holde på med for de fleste som kan litt og ikke er redd for å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 eit glimrande forum.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 har en kamerat som er polen av og til... tenkte eg skulle prøve å få tak i elektronisk tenning der borte.... ( om det er rimligere).... noen som vet om det lønner seg?? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Får sikkert billigere ombygget org løsning, men tror ikke du finner det lønnsomt å kjøpte 123 dær. Jeg tenkte at jeg kunne spart noen kr på å importere, men hvis jeg skulle bli plaget så har norge den fine kjøpsloven samt muligheten til å få support på forståelig språk Men du kan jo få han kompisen din til å kjøpe andre ting dær som sikkert er mye billigere. Koster neste ikke noe å få overhalt ting dær etter hva jeg har intrykk av. Sitér dette innlegget Link to post
Asle Flister Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Heisann, og takk for mange lærerike inlegg, har en aq 151 b i min båt, starter ikke etter regreim skifte, var mye som var tært bort av kjøling o.l, ville ikke lønne seg å få rep på verksted. Nå er jeg i dialog med en som skal selge en delvis overhalt aq 145 som har vært brukt sammen med et 290 drev, det samme som jeg har nå. Med delvis overhaling mente han skifting av pakninger og reimer samt justering og gjennomgang av ventiler. Hvor mye kan en sånn motor være værdt, har sett at en lettstartet aq 151 gikk for 8500 kr med oppgradert tenning. (123 ignition) takker for alle innspill ha en fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Velkommen til båtforumet. Det er i grunnen umulig å svare på hvor mye en brukt motor er verdt fordi den kan være dønn i orden eller den kan være en tikkende bombe..... Delvis overhalt høres suspekt ut. Bytte av reimer og noen slitne pakninger er langt ifra overhaling i alle fall. Jeg ville ha sjekket tilstanden på den motoren du har og funnet ut hva som må gjøres. At motoren ikke starter kommer sikkert av en bagatell. Kontroller at alle tre hjulene står på merket etter bytte av registerreim. Sjekk tenningstidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.