Jump to content

Kjøpe VHF fra England?


KSE

Recommended Posts

Jeg har veldig god erfaring med Standard Horizon. Hadde forgjengermodell før - kjøpt fra England. Jeg synes det er helt smertefritt å kjøpe for eksempel fra Cactusnav.co.uk, Yachtbits.co.uk eller marinesuperstore.com

 

Noen programmerer også norske fridtidskanaler for deg mot et lite gebyr. Pass på at du ikke betaler engelsk moms - siden du må betaler norsk moms når du få apperatet til Norge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hører at det er flere og flere som kjøper VHF, plottere, radar og annen elekronikk fra feks UK, dette er vel som regel helt smertefritt :confused: Og en del rimligere en å handle i Norge, selv med frakt og Norsk MVA.

 

Litt mer krongletet ved reklamasjon vil jeg tro, da du må sende utstyret tilbake men det må du ofte gjøre i Norge også.

Er det ikke kortere garantid tid også i UK kontra Norge ? mener å ha lest det en plass.

 

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Noen engelske forhandlere programmerer norske fritidsbåtkanaler. Jeg fikk gjort det på en håndholdt ICOM VHF, men jeg husker ikke om det var Cactusnav eller Yachtbits. De tok en ca 10 pund for dette.

 

Engelsk moms skal du ikke betale når du handler fra England. Sjekk at det er trukket fra når du betaler - evt. ring nettbutikken. Cactusnav har jeg veldig god erfaring med når man ringer dit.

 

Du betaler da norsk moms på den engelske nettoprisen når varen kommer til Norge. (Pluss en expedisjonsgebyr på en rundt 60 kroner)

 

Garanti i England er tror jeg 2 år. I Norge har du riktignok opp til 5 år reklamasjonsrett, MEN det har minst likemye å si hvor samarbeidsvillig forhandlere er. Har hatt en garantisak mot Cactusnav engang og det handterte de forbilledlig. Jeg synes 2 år er helt greit. Virker utstyret i 2 sesonger så må det være greit. Prøv å reklamere en 4 år gammel duppedit i Norge - det blir ikke lett...

 

En annen måte å gjøre det på hvis du bur i nærheten av Sverige er å få sendt tingene til Poste restante til et postkontor i Sverige. Så stikker du over grensen og henter det. Da betaler du ENGELSK moms når du handler - men du slipper å fortolle om du ta det med tilbake fra Sverige som reisegods. (gjelder varer under kr 6000)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Du betaler da norsk moms på den engelske nettoprisen når varen kommer til Norge. (Pluss en expedisjonsgebyr på en rundt 60 kroner)

Man betaler norsk moms på varekost + frakt, og frakta på sånt fra UK blir fort noen hundringser, slik at gevinsten i forhold til å kjøpe i norsk butikk blir så liten at jeg selv har vurdert det som lite interessant. Man bør handle for større beløp slik at frakten blir en betydelig lavere andel av totalkostnaden for at det skal bli særlig attraktivt. I norske butikker får man dessuten norske kanaler ferdig programmert, slik at man slipper den ekstrautgiften.

 

Fortollingsgebyret hos Posten ligger forresten på over det dobbelte av det "expedisjonsgebyret" du oppgir...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett - man betaler også mva på frakt. Likevel kan det lønne seg:

 

Ta en helt standard kvalitets VHF: Icom IC 411 DSC

 

Hos Cactusnav koster den 132 pund ex moms pluss 24 pund i frakt. Dette er 1430 kr med dagens kurs. Med norsk moms er man opp i 1787 kr. La oss si 150 kr gebyr (når man er ikke registrert hos tollvesen når du fortoller selv var det bare 60 kr mener jeg å huske) blir dette i underkant av 2000 kr levert døra.

 

Hos Seatronic koster samme apparat kr 2785 pluss 180 kr i frakt. Da blir det i underkant av 3000 kroner. Synes dette er en signifikant forskjell.

 

Når det gjelder de norske fritidsbåtkanaler så har jeg de på min handholdte VHF men ikke på min fastmonterte. Jeg har på flere år ikke brukt fritidsbåtkanalene. Bruk av kanal 77 går like fint...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

For modellen jeg så på, har jeg funnet ut at det kun blir snakk om maks et par hundre kroner i forskjell. Da kjøper jeg den like gjerne i Norge og får med norsk garanti etc.

 

Mulig det kan slå bedre ut for andre modeller, eller om man kjøper flere apparater samlet.

 

Takk for hjelpen til alle!

Link to post
Share on other sites

Helt klart for 200 kroner ville jeg kjøpt i Norge jeg også.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...