Ninjan Startet 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2012 Noen som har peiling på film og foto her? skal kjøpe meg et videokamera som jeg skal ha med på tur over atlantern, det må være vann/sprutsikkert og det må være bra kvalitet på filmen. Finnes dette eller må jeg kjøpe undervannshus til et vanlig videokamera? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
glalaks Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Hva med gopro hd? Har ikke brukt det mye selv, men det tåler en del sprut og støt. CSL her på forumet har lagt ut noen videoer med gopro kamera. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bjørkski Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Jeg har god erfaring med Panasonic Lumix, både som video og stillbilde kamera. Men har planer om å kjøpe Gopro. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 (redigert) Det er mange alternativer. De fleste dyrere kameraer kan man få tak i vanntette hus til, men det koster veldig mye. Pentax har kommet med en ny tøffing som skal filme i full HD kvalitet(samme kvalitet som gopro), men på det kameraet er det bare 5 ganger optisk zoom. Link til Pentax WG-2 Det kule med GoPro er at man kan kjøpe med sugekoppfestet som visstnok sitter utrolig bra fast og dette kan festes på kule steder som skroget, dørken osv. Jeg har ett Panasonic Lumix DMC TZ20 som har lang og god zoom, mekanisk bildestabilisator, fullHD filming og 14 megapixel bilder. Dette gir supre bilder. Vanntett hus til dette kameraet koster i underkant av 2000 kr. Skal kameraet tåle sprut, regnvær og sånt eller skal det tåle dykking? Redigert 15.Februar.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Jeg har et panasonic lumix FT2 kamera, men synes ikke lyden på dette er noe spesielt bra når jeg filmer:/ gopro høres jo ut som et bra alternativ. Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Julie III Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 GoPro virker greit i dagslys, men er ømfintlig på lys. Blir fort grøtete når kvelden kommer... Kompakt kameraer er fotokamera med video mulighet... De klarer ikke å konkurrere med et dedikert videokamera. Eneste erstatning kan være et speilrefleks hvor forskjellige linser gir deg frihet og kreativitet, men der er undervannshusene dyre... Du får også "poser" som er vanntette, men kan ikke dykkes med. Men det jeg ser på som god kvalitet, kan være dårlig for deg og motsatt... Så kommer an på Øyet som ser Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Men hva vil du anbefale da? Et vanlig videokamera med undervannshus? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
ole-m Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Hei, jeg har prøvd både gopro HD og Sony HD videokamera med dykkerhus. Disse er bra på hver sin måte. GoPro HD: Dette er beregnet for fastmontasje og passer fint hvis du skal feks feste det på båten og filme feks en aktiv seiletur der vannet spruter, dette har meget god vidvinkel og filmer bilder av meget god kvalitet, faktisk så bra at TV slaskaper også bruker dette. Dette har ingen LCD skjærm som standard, så kan ikke erstatte et vanlig videokamera. (kan kjøpes i tilegg, men dyrt og bruker MASSE mere strøm) Videocamera med dykkerhus: Dette er perfekt til all type filming, og man ser hva men filmer, tar opp bedre lyd, zoom mulighet og filmer bedre i dårlig lys. Kjøp et med minnebrikke, da slipper du prob med kassetter og fuktighet, og disser med brikke bruker mye mindre strøm. Min anbefaling: Begge deler, goproHD koster ca 3000,- kjøp active pac med sugekoppfeste. Videokamera feks Sony HD koster ca 5000,- + dykkerhus til ca 1500,- + noen 16 gb minnebrikker til begge kameraer. Det blir tøft å filme med begge kameraene feks samtidig, og redigere disse i sammens fil et ferdig film, dette gir mye mere liv i filmen. Kjøp kun kameraer som filmer i HD kvalitet dette lager MYE bedre bilder, selv om man ikke skal brenne det til HD som ferdig DVD, men da har men også mulighet til å lage BluRay film i full HD også. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 (redigert) Min annbefaling er et hvilket som helst videokamera til godværsdager som kan stues tørt og trygt inne når det rufser seg til. (Min Nokia N8 mobiltelefon filmer helt greie filmer. er en uten lyd fra i sommer. Kan avspiller i fullskjerm og HD med å velge å endre kvalitet på Youtube)Da kan et GoPro HD til knappe 3.000,- ta over og gi deg skikkelige . Mobilen var bare en digresjon og ingenting å belage seg på skal være hovedkamera, men det geniale med GoPro er jo vekten, hva det tåler og kvaliteten på actionscener. Hverken mobilen eller GoPro har optisk zoom og begge er vidvinkel så det holder, så det å investere i et litt over gjennomsnittet bra dedikert Videokamera ville jeg nok gått for om jeg først hadde råd til å krysse atlanterhavet. Mitt poeng, er at dette ikke trenger være vanntett. Når det plasker ned, blåser/bølger masse eller lignende actionscener, ville jeg lagt videokameraet trygt på plass inne og funnet frem GoPro-kameraet. RSL Edit: Ole var vist kjappere med å svare, men vi skriver jo nesten det samme Redigert 15.Februar.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ninjan Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 høres jo fornuftig ut. blir nok et gopro hvertfall Takk for gode tips og råd!:) Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
CSL Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 GoPro HD her. Dette har jeg filmet med første versjon av GoPro HD. Har kjøpt GoPro 2 nå som er enda mye bedre. (kan gå tregt å laste, filen er stor, HD tar tid) Dette er en kjapt klippet prøvevideo http://www.youtube.com/watch?v=M4_t5DwonTE Sammenlignet med et 720p HD "vanlig" videokamera: http://www.youtube.com/watch?v=4QlSKmco16o GoPro kan du jo i tillegg feste rundtomkring, som gir muligheter for kule vinkler osv. Gleder meg til å teste ut det når sesongen begynner igjen, skal legge ut flere/bedre videoer da. Minnekort på inntil 32gb, mulighet for filming og 11mp stillbilder samtidig. Genialt å jobbe med Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Julie III Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Men hva vil du anbefale da? Et vanlig videokamera med undervannshus? Du har i mellomtiden fått gode råd... Det kommer helt an på hva du skal bruke kameraet til. Skal du feste det til båt eller kropp i dagslys og bare la filmen rulle, er GoPro et meget bra valg. Det er lite, lett og kan festes hvor som helst. Samtidig har det også klare begrensninger dersom du skal bruke det til noe mer. Et videokamera har bedre kvalitet, bedre i skumring og dårlig lys, bedre autofokus, kan zoome, se hva du filmer, mer brukervennlig etc. Mye av dette gjelder også for kompakt- og speilrefleks kamera. Selv har jeg både videokamera, speilrefleks og kompakt. Det jeg bruker mest til filming er speilrefleks fordi jeg kan benytte meg av ulike objektiver/linser. Men nå er jeg en litt over middels ivrig hobbyfotograf, og passer mitt bruk Som du skjønner bunner alt opp i hva det skal brukes til. Er du i båt og skal ta actionfilmer der du vil ha hendene frie og ikke trenger å styre kameraet, er GoPro uten tvil det beste valget. Skal det benyttes til mer som feks filme og zoome inn på møtende båter, filme i skumring, og du vil styre kameraet selv ville jeg kjøpt videokamera. Ønsker du frihet og kreativitet ville jeg valgt speilrefleks med forskjellige linser. Og en mellomting blir kompaktkamera. Beskytte det med hus eller spesialpose bør du gjøre uansett. Selv sjødamp kan trenge inn og ødelegge kameraet. Lyssterke kameraer og linser er ofte litt dyrere. Man får hva man betaler for... 720p er ikke full HD, så kjøp et med 1080p. Jeg har et Canon G12 som reisekamera, og det tar kun opp i 720p. Merker forskjell. Men igjen, til mitt bruk som primært tar bilder er dette kameraet det beste og jeg synes kvaliteten på video er helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Ett annet kult bruksområde til GoPro er at man kan feste det på kroppen(hodet, armen, brystkassa osv.) Når jeg seilet med Statsraad Lehmkuhl så hadde jeg GoPro festet på hodet mens vi klatret i riggen og pakket inn seil. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Jeg har filmet litt med Go Pro Hero 720p. Bla på skiferie nylig. Det gir veldig gode bilder i dagslys, men mikrofonen i kameraet er ikke all verdens. Når kameraet er i den vanntette "kassen" får du nesten ingen lyd. Og når en filmer med det ute av boksen er det noe "smurfe-lyd" over det hele. Veldig spinkelt. Men det brukes jo mest til action-bilder. Trenger ikke så mye lyd da. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Julie III Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Sammenlignet med et 720p HD "vanlig" videokamera:... Er nok ikke så enkelt De er lastet opp med helt forskjellige oppløsninger... Selv om oppløsningen hadde vært den samme, kan allikevel kvaliteten variere voldsomt pga kompresjonen av fila. YouTube er generellt ikke stedet for å sammenligne Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Er nok ikke så enkelt De er lastet opp med helt forskjellige oppløsninger... Selv om oppløsningen hadde vært den samme, kan allikevel kvaliteten variere voldsomt pga kompresjonen av fila. YouTube er generellt ikke stedet for å sammenligne Sant nok, ser nå at filmen av opplagsturen har max på 480p, selv om råvideoen er i 720. Youtube blir vel ikke helt optimalt uansett, men ser mange laster opp GoPro på Vimeo. Bedre der? Forøvrig tar det jo år og dag å laste opp HD på Youtube, selv med rask linje. Vet ikke om det er ved den store filstørrelsen eller Youtube-greier at problemet sitter... Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
littmild Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Vimeo er bedre for HD, ja.. Bedre for alt, igrunn, bortsett fra "nettverk"-delen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Double Weber Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Sant nok, ser nå at filmen av opplagsturen har max på 480p, selv om råvideoen er i 720. Youtube blir vel ikke helt optimalt uansett Alle mine videoer, som jeg har tatt med go pro og lastet opp på youtube, har 720p alternativet. Jeg har vel og merke ikke lastet opp rå-video. Alt har blitt klippet og redigert sammen med bilder og musikk på pinnacle studio 15. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Den første videoen du linker til CSL har jo 1080p alternativet. Det er vel filmet med Go Pro Hero II da? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
CSL Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Den første videoen du linker til CSL har jo 1080p alternativet. Det er vel filmet med Go Pro Hero II da? Nix, det er ikke II. Filmet i sommer med 1.versjon av GoPro HD, klippet raskt sammen og lagt på musikk i Windows Live Movie Maker. Gått til anskaffelse av Adobe nå, så blir vel litt fetere videoer på sikt, da med GoPro II. Mye bedre spec på II, så blir vel Vimeo-opplasting på det. Sikker på at ikke Pinnacle har endret dine videoer? Evt. at du kan ha endret innstillingene på kameraet, eller at du har GoPro uten HD? Regner med at de fleste har sett den spektakulære GoPro II promoen? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
RSL Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Gått til anskaffelse av Adobe nå, Ååå??? fått deg Adobe Reader? *knis* (kødder seff) Klar for livesendig av starten fra Sanja til lørdag forresten? Lov å håpe at Axel&co tar mer enn 5 poeng denne gangen. Sorry,... dette ble veldig OT. Tøff den 1080p-videoen forresten CSL. Det var vel ikke akkurat 5kn gjennom det trange sundet, men så var det ikke så mange å bølle for heller. er forresten et tips på bruk av GoPro om man skulle kjede seg på langtur og har en drage tilgjengelig..... (Ønsker mer GoPro seff... men listen er lang over ting til skuta som er mer fornuftig) Her er forresten en med et annet kamera. RSL (har du god råd kan du jo også sende den opp i fot med en ballong og håpe på at du finner den igjen når den lander.) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Skal du gå for det beste kjøper du ett speilreflekskamera med fullhd mulighet, kjøp så undervannshus til dette. Legg merke til prisen på huset før du velger kamera. Jeg har også ett Lumix DMC-FT3 (kommer ny versjon snart) som er vanntett til 12m tagger bilder og video med gps posisjon, ett veldig anvendelig kamera som koster 3000,- Bruker dette desidert mest av alle. Har også gopro, fungerer greit i dagslys men ikke i dårliglys, i tillegg er det orginale huset elendig fokus på under vann siden det ikke har flatt glass i huset. Men Gopro er morsom og tar bilder/video for deg der du ikke selv ønsker å være (mast, baug etc. Kommer med trådløs fjernkontroll snart. Det finnes også alternativer til gopro. Men igjen, starter du med null utstyr ville jeg gått rett på speilrefleks og undervannshus. På videoopptak vi jeg tro en billig fast linse (1.8) er bra. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Ååå??? fått deg Adobe Reader? *knis* (kødder seff) Klar for livesendig av starten fra Sanja til lørdag forresten? Lov å håpe at Axel&co tar mer enn 5 poeng denne gangen. Sorry,... dette ble veldig OT. Tøff den 1080p-videoen forresten CSL. Det var vel ikke akkurat 5kn gjennom det trange sundet, men så var det ikke så mange å bølle for heller. Hehe, ja Reader er alt man trenger for videoredigering Nei ble nok Premiere ja Veldig klar for livesending både lørdag og søndag, men jobber 07-19 begge dagene. Satser på at youtube på tlf og twitter holder meg oppdatert. Ikke akkurat 5 knop gjennom sundet der nei, tar selvkritikk der. Var på vei fra Lillesand til Oslo, og så tidlig på morgenen og ingen båter å se så tok vi den på planterskelen gjennom der, ca. 13 knop tenker jeg. Skal ta med GoPro II og nyinnkjøpt speilrefleks ved første anledning, har jo lovet deg noen kule shots av båten din Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Double Weber Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Sikker på at ikke Pinnacle har endret dine videoer? Evt. at du kan ha endret innstillingene på kameraet, eller at du har GoPro uten HD? Kameraet er GoPro HD Hero, altså 720p. Det ble kjøpt på Billabong sjappa på Times square New York i april 2011. Innstillingene jeg filmet med var "nr3". På brukermanualen står det at det er 720p. Det ække te å ta feil a. HD ready æ de Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
CSL Svart 17.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Sant nok. Litt rart at det er 1080p på youtube-videoen min da I den standardinnstillingen jeg har filmet i skal det være 960p (4:3) Og der fikk jeg hentemelding fra Posten gitt. Da er LCD BacPac, Battery BacPac og flytende hus kommet Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.