Jump to content

Vanntette videokamera

Ninjan

Recommended Posts

Skal du gå for det beste kjøper du ett speilreflekskamera med fullhd mulighet, kjøp så undervannshus til dette. Legg merke til prisen på huset før du velger kamera. Jeg har også ett Lumix DMC-FT3 (kommer ny versjon snart) som er vanntett til 12m tagger bilder og video med gps posisjon, ett veldig anvendelig kamera som koster 3000,- Bruker dette desidert mest av alle.

Har også gopro, fungerer greit i dagslys men ikke i dårliglys, i tillegg er det orginale huset elendig fokus på under vann siden det ikke har flatt glass i huset. Men Gopro er morsom og tar bilder/video for deg der du ikke selv ønsker å være (mast, baug etc. Kommer med trådløs fjernkontroll snart. Det finnes også alternativer til gopro.

Men igjen, starter du med null utstyr ville jeg gått rett på speilrefleks og undervannshus. På videoopptak vi jeg tro en billig fast linse (1.8) er bra.

Er nok litt dristig å si at speilrefleks er det beste :tongue:

Det kommer igjen på hva man skal bruke det til. Er litt overkill å kjøpe speilrefleks til 5-10000 + undervannshus til 13000 + diverse linser til flere kamerapenger dersom man egentlig klarer seg med feks GoPro HD til 1985,- :wink:

Hva som er best er jo også relativt. På speilrefleks er det linsa som utgjør den største kvalitetsforskjellen, så kjøper man seg en billig linse som best kan benyttes som hockeypuck tihi, blir kvaliteten deretter uansett kamera.

Speilrefleks har også skjelden autofokus under filming, så det må gjøre manuelt noe som krever en del trening for å mestre.

Jeg er "Canon-mann", så når du nevner 1.8 tenker jeg med en gang på 50mm? Jeg er veldig glad i min 50mm 1.4, men denne benytter jeg kun til bilder i lite lys. Øyet ser ca 35mm, så 50mm synes jeg kanskje blir noe smalt og du mister muligheten til å zoome. Selv bruker jeg 17-55 og 24-70 til filming. Dette området fungerer greit både innendørs i rom hvor du trenger litt vidvinkel samt mulighet for å zoome litt...

PS! Det er ikke meningen å tråkke deg på tærne her altså Frøken Fryd...

Sant nok. Litt rart at det er 1080p på youtube-videoen min da :confused: I den standardinnstillingen jeg har filmet i skal det være 960p (4:3)

Og der fikk jeg hentemelding fra Posten gitt. Da er LCD BacPac, Battery BacPac og flytende hus kommet :smiley:

Kan det være at du har oppskalert videoen til 1080p i Moviemaker?

For alt jeg vet kan det jo også være at YouTube ikke skjønner formatet, men at det er større enn 720p så da bare legger de til neste steg? Bare en tanke...

Er nok litt dristig å si at speilrefleks er det beste :tongue:

Dristig er det nok men det gir best resultater frem til videokameraene koster betydelige summer.

Hvis man sammenlegger for eksempel disse tre:

Gopro Hero 1, man må kjøpe modifisert hus eller modifisere hus selv skal fokus bli bra under vann, til mastmontering er orginalt hus helt ok, endel bugs med dette kameraet gjør at jeg ikke ville valgt det, gå heller for V2. V2 har bedre lysfølsomhet men fortsatt ikke noe sensasjon. Kobler man til usb kabel og 12V lader vil man kunne forlenge batteritiden, husk stort minnekort. I sommer gikk jeg Gøtakanal og kameraet tok timelapse bilder hvert 10. sekund, satt sammen til video går ferden 250x normal hastighet, morro å se på slik speed-slusing, samt at man har bilder fra hver grasrot langs kanalen. GoPro blir uansett ett kamera som ikke egner seg til normal fotografering/videoopptak. Men det kan gi filmer fantastiske effekter. GoPro blir ett tilleggsprodukt slik jeg ser det. Og ikke tro at du er ferdig med å kjøpe utstyr til kameraet når du har lagt ut de første 2-3 lappene...

Lumix DMC-FT3, perfekt lommekamera, tåler vann til 12M, altså kan det brukes på dekk og i badeshortsen uten å bekymre seg. Som med alle kameraer må man sjekke pakningen for sandkorn og ligende, dette kameraet minner deg på akkurat dette. Ulempen med kameraet er lysfølsomheten når mørket legger seg. Sannsynligvis som de fleste.

Canon HF200 eller tilsvarende. Det er tydelig at kameraet er laget for video, det kan for eksempel starte opptak 3 sekunder før du trykker knappen, veldig greit når man venter på at noe skal skje. God zoom har også disse kameraene. Den virkelige forskjellen kommer når mørket legger seg, knuser kompaktkameraene. Finnes undervannshus til disse også (3 lapper?), de tar også gode stillbilder.

Speilrefleks, har du slikt fra før er dette sikkert ett dårlig alternativ, men er kameraet du allerede har moden for utskifting kan dette være ett alternativ som videokamera. Skal man kun filme over vannlinjen finnes flere av disse i sprutsikre utgaver. Ulempen er at det ikke alltid er på plass når det burde.

Mye å velge mellom med andre ord, det hele kommer an på hva du selv vil. Filmer du foreksempel ikke på dypt vann eller i mørke noe særlig kommer du langt med DMC-FT3 og ett gopro. Men de beste bildene tas med speilrefleks. Penger blir det ut av det iallefall!

SD-kortene er inndelt i "Klasser" etter lese/skrive-hastighet, velg Class10 og betal heller en hundrelapp eller to mere, de lavere klassene kan fungere dårlig med fullHD(selv om det i min erfaring funker bra med class4-kortet jeg har).

Men ikke kjøp det dyreste kortet som har spesifikasjonene, kjedelig å miste et kort til 3000 kr. Det samme gjelder for kortstørrelse, bedre med 3-4 kort på 8gb fremfor 1 på 32, i tilfelle du skulle miste et kort vil du ikke miste alt videomateriale. Selv bruker jeg kort fra Kingston, og er sålangt er jeg fornøyd.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Mener å huske at de klassene ikke er standarisert. At de forskjellige merkene har forskjellige betydninger av klassene sine. Det som er klasse 10 på et merke kan være klasse 4 på et annet.

Gå inn på de og finn lese/skrive hastigheten.

Det var bare noe som slo meg. Jeg kjøpte kort i desember 2010 og mener å huske at det var slik. Det var vel og merke et micro sd kort. Det korte som er på størrelse med en fingernegl.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Dristig er det nok men det gir best resultater frem til videokameraene koster betydelige summer.

Ikke med dårlige linser eller om man ikke mestrer fokus... Speilrefleks husene varierer også i kvalitet.

Det blir det samme som at mange kjøper speilrefleks, setter den i grønn modus og printer bildene på små ark i den tro at bildene blir bedre... Da mister man faktisk alle fordelene med speilrefleks og man kunne spart masse penger ved å kjøpe et bra kompakt... :smiley:

Mener å huske at de klassene ikke er standarisert. At de forskjellige merkene har forskjellige betydninger av klassene sine. Det som er klasse 10 på et merke kan være klasse 4 på et annet.

Gå inn på de og finn lese/skrive hastigheten.

Det er mye mulig, baserte meg på noe jeg har lest i en eller annen bruksanvisning for et kamera eller noe liknende(skrantende hukommelse). Som du sier er det uansett lese/skrive hastigheten som er viktig.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

• 4 uker senere...

Jessda, nå har jeg vært ute å seilt litt å fått prøvd ut Gopro kameraet. Men så grønn som jeg er innenfor dette feltet skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få klippet og limt så det blir en redigert film ut av opptakene... Har fått med meg at det er et program som heter Adobe Premiere som jeg kan gjøre jobben på, men må jeg kjøpe dette programmet? Det ser i tillegg j..... komplisert ut.. :headbang:

Noen som kan gi meg noen tips hvordan jeg får gjort dette på et brukanes vis? :pray:

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Windows Movie Maker funker helt greit til enkel redigering/legge på musikk osv. Videoene jeg har lagt ut her på BP/Youtube er laget med det. Nå har jeg gått over til Adobe Premiere (kjøpte pakke med Premiere og Photoshop - har også kjøpt nytt, vanntett speilrefleks) og det kostet vel rundt 1200 for den pakken. Premiere og Photoshop er ikke vanskelig å bruke synes jeg, og er det noe du lurer på, så googler du bare, og du får en demovideo som viser hvordan du får det som du vil :thumbsup: Premiere har ekstremt mange flere funksjoner og muligheter enn Movie Maker.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Nå har jeg gått over til Adobe Premiere (kjøpte pakke med Premiere og Photoshop - har også kjøpt nytt, vanntett speilrefleks) og det kostet vel rundt 1200 for den pakken.

Hvor fikk du premier og photoshop for bare 1200 spenn?? Det skal jeg og kjøpe, men har ikke funnet noe til de prisene der..... Eller er det en versjon inkludert en key-generator du snakker om...;-)

Kk

Fant det her. Har ikke fått prøvd veldig mye enda, men det ser veldig bra ut det lille jeg har testet. Har oppgradert kraftig på speilrefleksen og som sagt gått til GoPro2, så dette kan bli bra så snart båten er på vannet :thumbsup:

dsc_1152.jpg

Godteposen med Pentax K-7 m. 50-200mm (tilsv.76,5-307mm) og 18-55mm - alt vanntett, og GoProen m. noe av tilbehøret da :smiley:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

SD-kort til GoPro trenger ikke være av de dyreste eller raskeste. Filmene er så komprimert uansett at det ikke skrives de enorme datamengdene til kortet.

Når det gjelder GoPro under vann kan jeg anbefale undervannshuset som folkene bak "Eye of Mine" lager: http://www.eyeofmine.com/gopro/order-gopro-hero.html#underwater

Ved hjelp av en flat linse i stedet for den standard, kurvede linsen, får man skarpe bilder også under vann med dette kameraet.

Til speilreflekskameraer finnes det også "splash bags". De tåler ca 10 meters dybde, og er i alle fall mer enn gode nok for å bruke en speilrefleks utendørs i regn (med mindre man har en modell og en linse som tåler regn allerede).

Redigert av SinWin (see edit history)

Ahhh... Det er elements-utgavene som er en enklere versjon enn fullskalaprogrammene jeg er på jakt etter tror jeg.

KK

Det har du rett i. Jeg savner ikke noe så langt, men får se om jeg kanskje oppgraderer når jeg blir litt mer dreven :thumbsup:

http://www.eyeofmine.com/gopro/order-gopro-hero.html#underwater

Til speilreflekskameraer finnes det også "splash bags". De tåler ca 10 meters dybde, og er i alle fall mer enn gode nok for å bruke en speilrefleks utendørs i regn (med mindre man har en modell og en linse som tåler regn allerede).

Det var en nettside med mye snacks! Billig var det også :thumbsup:

Noen som har noe tips på en form for reim e.l. som kan festes i speilrefleks, som da holder det flytende om jeg skulle være ekstremt uheldig? Det er vanntett nok til at det vil overleve dukkerten, men det hjelper jo lite om det synker til bunns :diving: Finner slike til kikkerter, men ikke som tåler vekten av et kamera.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...