Jump to content

Hva er en god TV-antenne?

Loma

Recommended Posts

Jeg har prøvd den du linker til. Fikk meget sjeldent bilde, bortsett fra når jeg hadde fri sikt til antennemasten ;)

Kjøpte så en på biltema som fungerer strøkent! Benytter samme kabler, tv osv som jeg hadde til glomex antennen.

En vanlig rund-dipolantenne er nok like bra om du da har plass i rigge.

Noen som har prøvd å åpne en Glomex (rund)? - på innsiden finner du en rund-dipol laget av bandkabel.

Har testet med glamox contra rund-dipol og resultatet var at den runde dipolen holdt lengre på signalet = Bedre.

Mao - en vanlig O-dipol er billigere og bedre. :giggle:

Bilde

Redigert av Big Bajas (see edit history)

Mvh

Big Bajas

Moonraker - the mother of all modern cabincruisers

Denne fra Triax er eg veldig fornøyd med etter to år på båttaket :thumbsup: Skal kjøpe en slik på campingvogna før neste tur også.Link

Sæbø, kun antenne du bruker, eller har du i tillegg antenneforsterker? Tenkte selv jeg skulle montere den på toppen av Targabøylen.

Skal ha ny TV-antenne selv i år, og synes de store Glomexene er rikelig priset, så finnes det alternativer vil jeg gjerne prøve det først.

Hei.

Jeg hadde lenge hatt liggende og slenge min første rundtmottakende TV-antenne av merke Triax (ny ca.-93) etter at jeg kjøpte ny Glomex antenne (den minste). Glomex'n er noe bedre enn den gamle Triax'n. Men så tok nysgjerrigheten overhånd, og i og med at jeg aldri ville komme til å bruke den gamle antennen, åpnet jeg den for å se hva som var inni.

Først var det ikke mye å se da antennen var fylt med stivt formskum, men etter litt plukking kom

"herligheten" frem. Og det var ikke særlig avansert. Utrolig at antennen har funket så bra som den har.

Selve antennen var kun en foldet sirkelformet dipol, og så satt det en boks med en forsterker inni!

Og en slik forsterker trenger ikke å være særlig avansert. Se det siste bildet over en forsterker

med en transistor som jeg har konstruert selv og bruker på en Yagii antenne.

Lurer på hva som er inni nyere antenner av "UFO" type til en båtlapp og to, det er vel ikke noe annet skulle jeg tro? Skulle vært artig å åpnet både den lille og den noe større Glomex UFO antennen. Men uansett, ut fra brukernes erfaring er vel den største Glomex-antennen mer følsom enn den lille, uavhengig av hvordan innmaten måtte være i de to antennene. Og slik brukererfaring er vel mer nyttig enn all verdens teori.

En slik antenne med en foldet dipol blir ganske bredbåndet når dipolen er sirkelformet slik at den dekker hele frekvensområdet det sendes i ved digital-TV. Men den har null forsterkning. Forsterkningen blir i selve boksen med forsterker (i antennen eller inne ved TV'n).

Så, der Glomex-antennen min ikke strekker til, finner jeg frem en Yagii antenne med både reflektor og direktorer (slik antenne en ser på hustakene med mange pinner på). Er det mange nok "pinner" på en slik antenne, får den en ganske bra forsterkning. Men minuset er at den må rettes mot senderen, og er dermed lite egnet når en ligger på svai.

Når det gjelder hvilke frekvenser som brukes til digital-TV, er området K21 til K68 470MHz - 854MHz.

Lars H.

ufo_out.jpg

ufo_inn.jpg

bfr96.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den der har du vist før Lars H :smiley: Når jeg var i Marinen hadde vi både en sirkel antenne og en vanlig husantenne! ved lengre opphold til kai var jo husantenna å foretrekke, men måtte jo være 3 stykker for å peile inn riktig retning.. en ved TV`n en i dekksluka og en i masta hehe, så var det å rope ut hvilken veg den skulle snues hehe.. sirkelantenna fungerte som regel bra, men husker ikke hvilket merke det var

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Sæbø, kun antenne du bruker, eller har du i tillegg antenneforsterker? Tenkte selv jeg skulle montere den på toppen av Targabøylen.

Det fulgte forsterker med når vi kjøpte. Den er montert inne i båten og skal ha 12V. Så er det en diode som indikerer spenning under antenna oppå taket.

Vi har ikkje hatt noko problem med signal, men her på vestlandet er det kanskje tettere mellom sendere pga fjell og fjorder i alle retninger?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg trodde at alle Triax modellene hadde forsterkeren innebygget i antennen. Er du sikker på at boksen du har inne i båten er en forsterker og ikke kun en mateboks for spenning ut til forsterkeren i antennen? Den lysdioden du har i antennen tyder jo på at du legger spenning ut der. Og det er det ingen mening i om det ikke er en forsterker der.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...