ut mot havet Startet 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2012 Får ikje turteller til å fungere, motor er Sabb Diesel 30hk. Det er orginal turteller som får signal frå giver ved svinghjul. Eg funderer på om eg kan montere ein turteller som får signal frå dynamo? Men kan eg bruke ein vanleg turteller eller må det vere ein turteller som er berekna for 2sylinder motor? Dersom eg kan bruke ein turteller for å kople på dynamo, kvar får eg kjøpt den? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Jeg kjøpte en turteller for dieselmotorer på Biltema og koplet denne til dynamoen på min 2H. Ingen problemer! Men den må kalibreres inn etter montering da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ut mot havet Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Korleis kalibrere ein turteller? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Du må sjekke den mot f.eks en optisk turteller og justere den inn etter denne. Eller, som jeg gjorde. Kjøpte et sykkelspeedometer fra Biltema, dette har også turtellerfunksjon. Tapet fast magneten på reimskiva til veiven (pluss ett stips utpå etter å ha mistet magneten første gang på 1500 rpm med kun tape, har aldri sett den siden), og tapet fast giveren slik at magneten passerte med passe avstand fra denne. Så var det bare å starte opp, legge seg på et passe turtall, og justere inn turtelleren slik at de viste likt. Testet på litt forskjellige turtall, og justerte slik at den var mest mulig jevn over hele registeret. Ganske enkelt, når man først har fått tenkt ut en løsning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ut mot havet Svart 17.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2012 Høyrest greit ut, takk index Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Gjelder dette 4 år gamle rådet fremdeles? Ser de har en 0-4000 rpm -måler på Biltema, beregna for båtbruk. 4000 er litt væl mye, men greit nok. Hvor mye kommer en brukt original på (30hk sabb)? Er det mulig å få tak i noe slikt? Noen som veit noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg kjøpte en 0-4000 rpm på Biltema, funket greit det. En original er jo bra det, mne neppe spesielt let å finne tak I. Biltema sin koster uansett ikke stort, så den kan I det minste brukes frem til du får tak I en original... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vosso63 Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Fint, index! Ett lite banalt spørsmål til: Må den kalibreres? Kan jeg ikke bare sette en strek ved toppfart, ved sånn passe (halv fart), ved dorgefart og tomgang? (Hadde litt problemer med å forstå at sykkelturtelleren viste rett, mens dieseltelleren var feil og at det så ble rett når de viste det samme...) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Fint, index! Ett lite banalt spørsmål til: Må den kalibreres? Kan jeg ikke bare sette en strek ved toppfart, ved sånn passe (halv fart), ved dorgefart og tomgang? (Hadde litt problemer med å forstå at sykkelturtelleren viste rett, mens dieseltelleren var feil og at det så ble rett når de viste det samme...) Hvis turtellar på dynamo skal visa rett, må den kalibrerast. Turtallet som denne les er frekvensem på vekselstrømmen som dynamoen produserer. Mellom dynamo er der ei reim, og reimskivene på motor og dynamo har ulik størrelse, so dynamoen går med ein annen (vanligvis høgare) fart enn motoren. denne variasjonen i fart er ulik frå motor til motor, og dette er grunnlaget for at turteller viser forskjellig for forskjellige motorer. Når ein so kjem til dette sykkelspeedometeret med turtellerfunksjon, so er det sagt at dette har ein magnet som blir limt til motorens aksel, og dermed ingen utveksling, so for denne er det greitt å angi riktig turtall. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Den må jo ikke kalibreres, men det er jo greit å ha den sånn noenlunde rett da. Hvis du stiller den slik at du på max får det motoren skal gi på max, så vet du at du er ganske nære. Bedre det enn å sette et merke på 4000rpm som tilsvarer 2100 f.eks... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vosso63 Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Takk for to gode svar! Herlig å kunne hive ut et par lause tanker og få fornuft tilbake! Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Nå har jeg fått tak i turtallsgiver, til montering i hullet over svinghjulet. Tidligere har gode hjelpere her på Båtplassen hjulpet meg til å forstå at dynamoen ikke kan brukes til dette. Den er børtseløs. Det som mangler nå er altså måleren. Er det mulig å fortelle meg hvor jeg får tak i en måler som kan brukes. Altså en som forstår de signalene som sendes fra giveren? Turtallsgiver til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Vet ikke hvem som har turteller til slik giver. Mulig Biltema har. Vær ihvertfall påpasselig ved montering av giveren. Skrur du den for langt inn tar den borti svinghjulet og blir ødelagt. Står den for langt ifra svinghjul gir den ikke signal til turteller. Det er ømfintlig på avstanden og når avstanden er rett låses den med den indre mutteren. Jeg vet ikke hva som gir signalet til giveren, men er det noe som stikker litt ut fra svinghjul ? Da må du passe ekstra godt på når du skal skru den inn. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 18.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 Takk for gode råd, Hegra! Skal skru inn ved manuell omdreining av svinghjulet og skru fast kontramutteren der innerst - så får jeg prøve meg fram utover. Men det er lenge til jeg er der. Nå er det meste sanka sammen, bortsett fra denne måleren... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.