Jump to content

Sabb Diesel 30hk, original turteller fungerer ikke

ut mot havet

Recommended Posts

Får ikje turteller til å fungere, motor er Sabb Diesel 30hk. Det er orginal turteller som får signal frå giver ved svinghjul. Eg funderer på om eg kan montere ein turteller som får signal frå dynamo? Men kan eg bruke ein vanleg turteller eller må det vere ein turteller som er berekna for 2sylinder motor?

Dersom eg kan bruke ein turteller for å kople på dynamo, kvar får eg kjøpt den?

Du må sjekke den mot f.eks en optisk turteller og justere den inn etter denne. Eller, som jeg gjorde. Kjøpte et sykkelspeedometer fra Biltema, dette har også turtellerfunksjon. Tapet fast magneten på reimskiva til veiven (pluss ett stips utpå etter å ha mistet magneten første gang på 1500 rpm med kun tape, har aldri sett den siden), og tapet fast giveren slik at magneten passerte med passe avstand fra denne. Så var det bare å starte opp, legge seg på et passe turtall, og justere inn turtelleren slik at de viste likt. Testet på litt forskjellige turtall, og justerte slik at den var mest mulig jevn over hele registeret. Ganske enkelt, når man først har fått tenkt ut en løsning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 4 år senere...

Fint, index! Ett lite banalt spørsmål til: Må den kalibreres? Kan jeg ikke bare sette en strek ved toppfart, ved sånn passe (halv fart), ved dorgefart og tomgang? (Hadde litt problemer med å forstå at sykkelturtelleren viste rett, mens dieseltelleren var feil og at det så ble rett når de viste det samme...)

Hvis turtellar på dynamo skal visa rett, må den kalibrerast.

Turtallet som denne les er frekvensem på vekselstrømmen som dynamoen produserer. Mellom dynamo er der ei reim, og reimskivene på motor og dynamo har ulik størrelse, so dynamoen går med ein annen (vanligvis høgare) fart enn motoren. denne variasjonen i fart er ulik frå motor til motor, og dette er grunnlaget for at turteller viser forskjellig for forskjellige motorer.

Når ein so kjem til dette sykkelspeedometeret med turtellerfunksjon, so er det sagt at dette har ein magnet som blir limt til motorens aksel, og dermed ingen utveksling, so for denne er det greitt å angi riktig turtall.

Den må jo ikke kalibreres, men det er jo greit å ha den sånn noenlunde rett da. Hvis du stiller den slik at du på max får det motoren skal gi på max, så vet du at du er ganske nære. Bedre det enn å sette et merke på 4000rpm som tilsvarer 2100 f.eks...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 9 måneder senere...

Nå har jeg fått tak i turtallsgiver, til montering i hullet over svinghjulet. Tidligere har gode hjelpere her på Båtplassen hjulpet meg til å forstå at dynamoen ikke kan brukes til dette. Den er børtseløs. Det som mangler nå er altså måleren. Er det mulig å fortelle meg hvor jeg får tak i en måler som kan brukes. Altså en som forstår de signalene som sendes fra giveren?Sensorer.JPG.6a4b89d21fc6fcba8338a59aed7ab660.JPG

Turtallsgiver til høyre.

Vet ikke hvem som har turteller til slik giver. Mulig Biltema har. Vær ihvertfall påpasselig ved montering av giveren. Skrur du den for langt inn tar den borti svinghjulet og blir ødelagt. Står den for langt ifra svinghjul gir den ikke signal til turteller. Det er ømfintlig på avstanden og når avstanden er rett låses den med den indre mutteren. Jeg vet ikke hva som gir signalet til giveren, men er det noe som stikker litt ut fra svinghjul ? Da må du passe ekstra godt på når du skal skru den inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...