Jump to content

150 hk: Evinrude E-tec eller Suzuki? Erfaringer med E-tec motorer?


Johansen

Recommended Posts

Men hva er Japansk motor teknologi da "Roesok"?? Det er da merkelig at flere Japanske bil produsenter bruker Franske dieselmotorer(PSA) i sine biler,det tyder jo på at franske produsenter kan lage svært bra motorer. Eller at Tyske Bosch leverer fuel injection systemer til Japanske bilmotorer.

Er det flere japanske som bruker PSA motoren, trodde det bare var Mazda? Men dette har to årsaker; for det første lager PSA utmerkede dieselmotorer (også brukt i Volvo og Ford), og når noen har laget noe bra så er det bedre å bruke det enn å starte fra scratch. For i Japan, og forsåvidt også i USA, er det bensinmotorer som gjelder. Du kan ta Honda, som lenge lagde kun utmerkede bensinmotorer, men så seg nødt til å enten å kjøpe eller lage en dieselmotor, spesielt med tanke på det europeiske marked. De valge å lage en dieselmotor selv, utmerket sådan. Det samme gjelder Subaru. Og at Bosch leverer innsprøytingssystem til mange er da utmerket. Dette kalles effektivisering. La de som har ekspertisen lage det de kan. Mitt hovedanliggende går ikke på dette, det går på evnen til å skru og bygge dette sammen på en kvalitesmessig god måte. Det går på komponentkvalitet, nøyaktighet og presisjon. At ting er holdbart og fungerer over tid. Her mener jeg fortsatt japanerne sitter i førersete. Men de store forskjellene er det ikke, kvaliteten på biler og motorer blir mer og mer lik. Dette har som du er inne på sammenheng med at samme teknologi og komponenter brukes over alt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Mouche er ute og kverulerer igjen, ser jeg. :thumbsup:

Ikke noen bombe akkurat :cheers_wine:

Nå er han synsk åsså :yesnod:

Og når båten skal selges om noen år, hvilket den trolig skal selv om man ikke tenker på det ved kjøp, så er det lettere å selge en båt med Suzukimotor enn med en E-tec!

Skal prøve en spådom jeg også:

Alt nytt som kommer, blir tradisjonellt sett på med stoor skepsis her til lands. DET er et faktum, i hvertfall blant "oss trauste båtfolk" her på BP. Og er det den minste negative kommentaren om en "nykommer", blir den raskt "fordømt" av forståsegpåere :yesnod:

Så spådommen: På grunn av at eTec mer og mer blir kjent som motoren med minst feil og rimeligste motor å eie, vil den bli ettertraktet! :smash:

Bare se på Toyote HiAce: Kanskje ikke den beste i komfort eller støy eller forbruk, men desidert den som gir rimeligste bilbruk over tid!! Uslitelig.

 

Tillegg:

Har hatt Suzuki og Mercury :pray: Tro meg: NEVER again!! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Min spådom er kverulering mens din spådom er hva - englefjær? :confused:

 

Vil du også bestride min påstand om at e-tec er gjenstand for mye spekulasjon og skepsis og at dette har sin bakgrunn i (den meget dårlige) erfaringen med Ficht og Ficht Ram som ubestridelig er forgjengeren til E-tecen selv om det sikkert er riktig at det er en bortimot ny motor i forhold til den opprinnelige?

 

Legg gjerne også merke til at jeg ikke har ment noe om E_tecen som sådan, kun om hvordan jeg tror (også) fremtiden vil se ut mht omdømme, hvor lett å selge osv en E-tec vil være.

 

Men for all del, både du og trådstatet er sikkert store gutter og fullt ut i stand til å treffe egne valg/avgjørelser og leve med disse. Selv gir jeg kun uttrykk for min egen subjektive mening hvilket man rimeligvis må kunne få gjøre på et diskusjonsforum.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min spådom er kverulering mens din spådom er hva - englefjær? :confused:

 

Vil du også bestride min påstand om at e-tec er gjenstand for mye spekulasjon og skepsis og at dette har sin bakgrunn i (den meget dårlige) erfaringen med Ficht og Ficht Ram som ubestridelig er forgjengeren til E-tecen selv om det sikkert er riktig at det er en bortimot ny motor i forhold til den opprinnelige?

 

Legg gjerne også merke til at jeg ikke har ment noe om E_tecen som sådan, kun om hvordan jeg tror (også) fremtiden vil se ut mht omdømme, hvor lett å selge osv en E-tec vil være.

 

Men for all del, både du og trådstatet er sikkert store gutter og fullt ut i stand til å treffe egne valg/avgjørelser og leve med disse. Selv gir jeg kun uttrykk for min egen subjektive mening hvilket man rimeligvis må kunne få gjøre på et diskusjonsforum.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Les heller hva jeg faktisk skriver heller enn å gå i forsvarsposisjon?

Ja ja. Jeg beskylder deg fortsatt for å trekke ned Etec basert på eldre konstruksjoner. ficht er jo 2 takt det også. Hvis en skal tenke som deg i denne saken kan en jo nesten ikke kjøpe en eneste bil i dag ettersom de mest sannsynligvis har laget en dårlig en for 14 år siden. Tenk hvis det er en bolt fra den i den nye bilen!

 

Det virker som det er magefølelsen din og ikke etec det er noe gærent ved :giggle:

Link to post
Share on other sites

LOL :giggle:

Nå ble du så ivrig til å svare at du måtte dobbelposte :wflag:

Min spådom er kverulering mens din spådom er hva - englefjær? :confused:

Å dra inn fjær i denne sammenhengen, er typisk for din avsporing. Men la gå :saint:

...Vil du også bestride min påstand om at e-tec er gjenstand for mye spekulasjon og skepsis og at dette har sin bakgrunn i (den meget dårlige) erfaringen med Ficht og Ficht Ram som ubestridelig er forgjengeren til E-tecen selv om det sikkert er riktig at det er en bortimot ny motor i forhold til den opprinnelige?

Snørr og barter Mouche; Snørr og barter! :clap:

Her blander du fælt. Igjen. "Har sin bakgrunn i..."? Trodde at det var gitt mye nok info her om at eTec IKKE har noe med Ficht og Ram å gjøre. Det er to VIDT forskjellige system. At det kanskje stod Evinrude på begge, fritar ikke det faktum at det er en annen produsent som står bak. Og at det er helt andre komponenter og materialer her.

Har du egentlig SETT en eTec-motor? Spørr fordi jeg lurer.

.... kun om hvordan jeg tror (også) fremtiden vil se ut mht omdømme, hvor lett å selge osv en E-tec vil være.

Akkurat DET gjenstår å se da. Forøvrig har ikke jeg tenkt å selge / bytte, så det er ikke det som er bakgrunnen for innlegget! :smash:

...Men for all del, både du og trådstatet er sikkert store gutter og fullt ut i stand til å treffe egne valg/avgjørelser og leve med disse.

Ikke vær redd for det Mouche. Vær også sikker på at jeg vil fortsette å informere om mine erfaringer med denne motoren, selv om negative ting dukker opp (som du kanskje har regisrert), for å dele erfaringene med andre.

 

At du driver med ukvalifisert synsing om det meste, begynner vi å bli vant med. :saint: Stå på :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vbunn" er inne på noe vesentlig, enkelte drar paraleller med motorer som er 15-20 år gamle. Det er ingen hemmelighet at Amerikanske motorer på

80-90 tallet var belemret med en del feil,som dårlig komponent kvalitet og slurv og slendrian i produksjonen,det var da Japsen fikk sitt gode

rykte helt fortjent, men dette er ikke tilfelle i dag.

Skal Amerikanerene overleve så må varene leveres med høy kvalitet dette vet de utmerket godt,og det er ingen tvil at dei er teknologisk ledende

i produksjon av utenbordsmotorer i dag.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At du driver med ukvalifisert synsing om det meste, begynner vi å bli vant med.

 

Det ligger i sakens natur at synsing er ukvalifisert, eller at ukvalifiserte påstander oppfattes som synsing. Mouche har brakt på banen sitt syn og sine vurderinger av Etec vs Suzuki basert på egne erfaringer. Det er nok riktig å omtale dette som synsing. Men er det ikke det trådstarter spør om da? Hva brukerne på BP tror, antar, mener og vet ift valget han skal ta. Mouche er i så henseende en av flere med innspill man kan like eller ikke like basert på hvilket utgangspunkt man selv har for å svare.

 

I den anledning, hva har du brakt på banen av kvalifiserte påstander i denne tråden?

 

Dine analyser av Mouche oppfatter jeg som ukvalifisert synsing, med mindre du har en profesjon som gir deg bakgrunn for å komme med kvalifiserte analyser og diagnoser. Så kan man diskutere om ukvalifisert synsing faktisk kan være i tråd med hva fagfolk kommer fram til. Men det kan vi ta i en annen tråd :lol:

 

Nå, tilbake til sak, og det må gjerne komme mer kvalifiserte analyser av motorvalget... :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Nå, tilbake til sak, og det må gjerne komme mer kvalifiserte analyser av motorvalget... :wink:

Tjaa.... HVIS du hadde vært intr. i eTec og HVIS du hadde lest litt på de linkene jeg refererte til, vil du kanskje se at jeg har kommet med mye relevant info for dem som ønsker å høste av mine erfaringer. DET såh! :sailing:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin : Nå er vel eTec kanadisk.. men skitt au.
Og Canada ligger vel på det amerikanske kontinent selv om vi oftes tenker bare USA når amerika nevnes..men skitt au :giggle: Nå har jeg ikke sett etter i andre tråder, men hva er forbruket pr nm med trådstarters båt (MF 755) og motoralternativene han nevner? Tenker selv litt på lignenende båtog motor.
Link to post
Share on other sites

Ja ja. Jeg beskylder deg fortsatt for å trekke ned Etec basert på eldre konstruksjoner. ficht er jo 2 takt det også. Hvis en skal tenke som deg i denne saken kan en jo nesten ikke kjøpe en eneste bil i dag ettersom de mest sannsynligvis har laget en dårlig en for 14 år siden. Tenk hvis det er en bolt fra den i den nye bilen!

 

Det virker som det er magefølelsen din og ikke etec det er noe gærent ved :giggle:

 

Jeg tror heller problemet ligger i at du ikke leser hva jeg skriver for jeg har faktisk ikke uttalt meg om E-tec, kun påpekt hva jeg tror markedet vil si om denne motoren om noen år i forhold til hva markedet vil si om en Suzuki om noen år. At du ikke liker hva jeg tror, spår eller prediker har jeg for lengst registrert, men det er egentlig helt uinteressant for her er det snakk om markedet, ikke en enkelt persons meninger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har hatt 150 yamaha 4 takt fra 06, kjøre mot en helt lik båt som jeg hadde med 150 e-tec. Yamahaen hadde ikke sjans. Verken på toppfart eller akslerasjon.

Mye bedre drag i e-tec`en. Kan ikke sammenlignes. Har også kjørt 150 suzuki og den virker enda slappere en yamahaen.

 

Hva som er mest driftsikkert kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hverken eid noen av motorene.(E-tec eller Suzuki)

 

Må skyte inn at jeg fortsatt ville ha valgt 150 Yamaha på den båten jeg hadde, Yamarin 6420. Motoren var veldig stillegående og hadde et moderat forbruk. Til mitt bruk var denne motoren perfekt.

 

 

Men som sagt, alt til sitt bruk.

Redigert av stinilsen (see edit history)

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller problemet ligger i at du ikke leser hva jeg skriver for jeg har faktisk ikke uttalt meg om E-tec, kun påpekt hva jeg tror markedet vil si om denne motoren om noen år i forhold til hva markedet vil si om en Suzuki om noen år. At du ikke liker hva jeg tror, spår eller prediker har jeg for lengst registrert, men det er egentlig helt uinteressant for her er det snakk om markedet, ikke en enkelt persons meninger.

 

Du sier at du ikke har uttalt deg om etec, da må lese/huske hva du har skrevet siden du helt klart trekker kvaliteten til etec i tvil ved å trekke en paralell til ficht.

Link to post
Share on other sites

Test.

 

Test2.

 

Det at Etec er så veldig mye raskere kan diskuteres. Det er flere tester der den blir slått av firetaktere på både toppfart og akselerasjon.

 

Ensmule gamle disse testene vi er vel i 2012 så test ifra 2003 mener jeg blir noe gammelt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

4 takts motoren har sikkert blitt endel oppgradert siden jeg kjøpte min ny i 06. Har ikke fulgt med på utviklingen av disse. Så om en 4 takter nå har like bra akslerasjon og toppfart som en e-tec virker det jo som om dette ikke er et tema og diskutere engang?

Jeg ble hvertfall lang i maska da jeg prøvde yamarin 6420 med e-tec kontra yamaha 150.

 

Lydbildet er også herlig fra Evinruden.

:sailing:

Redigert av stinilsen (see edit history)

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Det JEG er mest opptatt av, er ikke i første rekke LITT høyere støynivå eller LITT mere ax +++. :sleep:

Jeg tenker mest på driftssikkerhet og totalkostnad over tid. Og DET svaret får jeg vel ikke på en stund enda, håper jeg :saint:

SÅåå langt har min eTec vært en drømmemotor å eie :smash: Håper det fortsetter slik :pray:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ensmule gamle disse testene vi er vel i 2012 så test ifra 2003 mener jeg blir noe gammelt

 

Det finnes nyere tester som også viser at det ikke er stor forskjell. På de fleste tester er det så lite som skiller at fart ikke burde være et tema. Forbruket er jo også noenlunde likt. Forskjellen er så liten på flere av motorene at skrogtype blir avgjørende for hvem som kniper den siste desimalen på knopmåleren.

 

Forskjellen består jo hovedsaklig om stille tomgang kontra akselerasjon i mellomregistret. På fisketur velger jeg stillheten. På en bowrider velger jeg akselerasjon.

 

Når det gjelder holdbarheten så vet vi jo enda ikke om de nye "lette" firetakterne vil holde lengre en Etecen. Dette finner man ikke mye info i en test der fart er hovedtema.

 

Trenger man mer fart hiver man på en større motor...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...