Jump to content

Lade batteri med 9.9hk Yamaha, ca 1994 modell

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg vil gjerne bruke strømuttaket fra påhengsen (Yamaha 9,9 trimmet til 15hk, ca.1994 modell) for å lade et biltema 12V, 7Ah blybatteri som jeg skal bruke til ekkolodd i båten. Har ikke strøm på hytta så dette hadde vært genialt å få til! :smiley:

Jeg har lite innsikt i elektronikk og etter å ha lest en del tråder om dette har jeg fremdeles en del ubesvarte spørsmål. Hva trenger jeg for å få 12V batteriet ladet av motoren mens jeg kjører, samtidig som ekkoloddet får jevn strøm?

Det er et strømuttak foran som forrige eier brukte til lanternen. Jeg har lest på forumet her at jeg kanskje trenger likeretter eller strømregulator, men jeg vet ikke om motoren min har dette. Hvordan kan jeg sjekke om motoren min har dette eller ikke? Hvis motoren har likeretter, trenger jeg da en strømregulator mellom motoren og batteriet slik at batteriet ikke brennes/overlades? Jeg leste at man ikke må lade blybatterier med mer en 14,4Volt, ellers vil batteriet bli ødelagt etter kort tid. Er det da strømregulatoren som får ned spenningen? Hvor får jeg kjøpt strømregulator? Prøvde å søke på strømregulator og laderegulator hos Elfa men jeg skjønte ikke så mye...

Må jeg måle strømmen fra motoren med et multimeter for å se hva ladespenning jeg får? Fungerer dette multimeteret greit?

Fra 1996 skal Yamaha ha likeretter/regulator. Disse fåes kjøpt for ettermontering.

Din motor vil i beste fall ha en ren likeretter og dette vil ikke fungere med et så lite batteri, må opp i et vanlig bil-startbatteri ellers vil spenningen kunne bli altfor høy. På et 7Ah batteri må man også ha regulator som begrenser spenningen.

Multimeter må ha 'Auto-off', altså at det skrur seg av etter en stund. Uten dette vil batteriet garantert være flatt den dagen du virkelig trenger instrumentet.. :headbang:

Litt dyrere utgaver har auto-off, jeg har dette som jeg er veldig fornøyd med. Kommer under 200kr grensen.

Jeg kjøpte ett startbatteri på 65 ah hos en bilopphugger for 150 kr. De hadde ett kjempeutvalg kan man vel si av nyere og eldre batteri. Se etter produksjonsår, de fleste er merket. Du må nok ta med deg multimeteret og sjekke tilstanden selv. Ta det som har høyest hvilespenning. Ikke regn med å finne noen som er helt toppladet, for de fleste har jo stått i ro ei stund. Mitt målte 12,68 volt og funker helt greit fremdeles :thumbsup:

Så hvis jeg ikke har regulator bør jeg ha et bilbatteri? Hvor mange Ah bør jeg ha? Er dette ok å ha i en åpen jolle?

Det frister å ha lav vekt på batteriet, derfor foreslo jeg 12V, 7Ah blybatteri. Hvor får jeg da kjøpt regulator? Er dette omfattende og dyrt?

Før jeg begynte på denne tråden kikket jeg på det mulitimeteret du linker til Ingar og hadde lyst på et mye mindre og lettere. Derfor lurte jeg på om dette gjør jobben? :smiley:

De fleste multimetere vil egne seg, også det du foreslår, men jeg ville som nevnt kjøpt et som skrur seg av automatisk. Finnes sikkert slike med små dimensjoner om du leter litt hos DX.

Ang. regulatorer så har det vært mye fremogtilbake, men Yamaha skal ha en 'boks' som både likeretter og regulerer og er beregnet for lading av batterier.

Noen tidligere emner:

https://baatplassen.no/i/topic/88416-lade-batteri-med-99hk-yamaha-ca-1994-modell

https://baatplassen.no/i/topic/76622-stroemladning-paa-yamaha-99-sport

https://baatplassen.no/i/topic/63476-stroem-fra-yamaha-9915hk-1999-modell

Det stemmer. Jeg har faktisk snakket med Iver Strand relativt nylig og trakk da igjen frem dette med lader til 2Taktere med ladespole (ikke moderne generatorer med styrbar feltkrets).

Han bekreftet igjen at Yamaha IKKE har regulatorer som klarer å holde spenningen lav nok til SMÅ batterier og anbefalte et "godt gammeldags" syrebatteri på 60 Ah.

Jeg for min del synes det er unødvendig stort og tungt i den lille 14 fot speedbåten min. Jeg bruker et vesentlig mindre og veltesikkert motosykkelbatteri på bare 26 Ah (motoren, Yamaha 40, starter lett på det) og har i steden montert en kraftig Zenerdiode på 50 W

i en kjøleflens for å klippe spenningen ved ca 14,5 V og svi av overskuddseffekten når batteriet er toppladet. Selv om kjøleflensen er nesten like stor som det lille motorsykkelbatteriet veier en slik aluminium kjøleflens ingen ting i forhold til ekstra batterivekt.

Kan jeg bruke en slik "kjøleflens" som beskrevet her?

De fleste multimetere vil egne seg, også det du foreslår, men jeg ville som nevnt kjøpt et som skrur seg av automatisk. Finnes sikkert slike med små dimensjoner om du leter litt hos DX.

Ang. regulatorer så har det vært mye fremogtilbake, men Yamaha skal ha en 'boks' som både likeretter og regulerer og er beregnet for lading av batterier.

Noen tidligere emner:

https://baatplassen.no/i/topic/88416-lade-batteri-med-99hk-yamaha-ca-1994-modell

https://baatplassen.no/i/topic/76622-stroemladning-paa-yamaha-99-sport

https://baatplassen.no/i/topic/63476-stroem-fra-yamaha-9915hk-1999-modell

Jeg bestillte nå dette multimeteret som likner veldig på det du anbefalte Ingar, bare det står "Auto Range" i tillegg. Vet ikke hvorfor dette var billigere enn det du forslo?

Hei,

Det som er litt av utfordringen er at i ubelastet tilstand (om du ikke har batteri tilkoplet), kan spenningen fort komme opp i 30-40 volt og da kan det være komponenter som ikke tåler dette.

Denne regulatoren er oppgitt til 4 Ampere. Mener at motoren din kan levere inntil 5 amp. så du er uansett i grenseland.

• 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Begge likeretterene kan brukes, men regulatoren er mer usikkert. Spenningen ut fra et solcellepanel vil jeg anta er 'glatt', men det som vil komme ut av den likeretteren inneholder enormt mye støy. Uten belasting, om batteriet er fullt, eller skulle være/bli frakoblet, kan spenningen blir langt høyere enn 12V.

Kan ikke huske at noen har beskrevet bruk av solcelleregulator på denne måten.

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Begge likeretterene kan brukes, men regulatoren er mer usikkert. Spenningen ut fra et solcellepanel vil jeg anta er 'glatt', men det som vil komme ut av den likeretteren inneholder enormt mye støy. Uten belasting, om batteriet er fullt, eller skulle være/bli frakoblet, kan spenningen blir langt høyere enn 12V.
Kan ikke huske at noen har beskrevet bruk av solcelleregulator på denne måten.

Ok, da kjøper jeg den likeretteren. Den er 25A og det holder vel?

Et solcellepanel gir jo ut variabel volt (0 - 24v) derfor tenkte jeg en solcelleregulator kunne fungere. Hva er glatt spenning?

25A holder. Glatt=uten støy.

Spenningen ut fra ladespolen på påhengsmotoren inneholder så mye støy at utstyr som ikke er beregnet på å håndtere det vil kunne bli ødelagt.

Sjekk med yamaha hva en original likeretter/regulator koster. ref tidligere linker i denne tråden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...