Jump to content

Trenger råd angående motorkjøp. (Skøyte)


Asch

Recommended Posts

Jeg lurer på å skifte motor i båten (37 fot seilskøyte på 17 tonn) og trenger noen tips.

 

Jeg er relativt grønn på området og tar gjerne ting med teskje.

 

Motoren som står i nå (Sabb 22 med vridbar propell)gir en maksfart på 5 knop på stille hav. Dette blir fort til 0 knop med bølger i mot. Motoren som stod i frem til ca 2000 var på 120 hk, noe som høres mer riktig dimensjonert ut for meg.

 

Jeg ser nå etter en brukt motor som kan være passende, men jeg aner ærlig talt ikke hva jeg skal se etter. Alle tips mottas med takk.

Link to post

22 hk på 17 tonn høres noe beskjedent ut ja....

 

Ser du for deg ny / brukt? Prisklasse?

 

Ville sett etter motor helst uten turbo, og med relativt lavt toppturtall. Dvs ikke Volvo Penta/Yanmar med 36-4000 i toppturtall - disse egner seg bedre i lettere båter.

 

Spørs jo også hvor mye plass det er , og hva slags aksling. Har du mulighet til å finne ut av merke / type på foregående motor?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dem fleste skøyter har vel en skroghastighet og 8-9 knop er jo sikkert helt kurrant. en motor mellom 150-200 er nok en bra løsning. Selv ville jeg valgt en solid motor med lavt turtall stort volum og lite dilldall. Hvor mye man skal invistere i motor og propellanlegg avgjøres jo lit av hvilken stand skøyta er og hvilken verdi det er på den.. lite vits i å koste på en sliten råtebefengt skøyte masse på en super motor, men derimot en skøyte som er i tipp topp stand og har mange fine bruksår igjen kan man jo ha igjen lit for å lage sikkelige instalasjoner og kjøpe kvalitets komponenter..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei

 

Du har motorskøyte, og de har gjerne litt større fart enn seilskutene. I gamleskøyta (18 t) hadde vi Perkins 4.236. Kjempemaskin! Vi tuslet rundt i 5-6 knop, da vi synes det "passet til skroget", men det var mye mer å hente ut om vi ønsket det.

 

I den skøyta vi har nå (32 t), har vi en VP MD 70, 115 hk. Går i 6-7 knop og har også her en god del å gi på om nødvendig.

 

Lykke til med valget :-)

 

men derimot en skøyte som er i tipp topp stand og har mange fine bruksår igjen kan man jo ha igjen lit for å lage sikkelige instalasjoner og kjøpe kvalitets komponenter..

Heh, må jo kommentere denne da :wink:

Ha igjen litt?, har akkurat like mye igjen her som på en hvilken som helst annen båt. Skøyta vår nærmer seg 100 år, og har i løpet av den tiden overlevd noen maskiner (selv om hun er seilskøyte. Det er godt å ha en skikkelig maskin, når vinden løyer eller også bare for å kunne ha valget, seil eller motor.) Den første motorinnstallasjonen ble gjort på 30-tallet og siden har det blitt flere. Vel verdt pengene alle sammen tipper jeg :thumbsup:

Link to post

Jeg har pratet litt med en tidligere eiger av båten, som i sin tid fikk satt inn Thornycroften. Han fortalte at han hentet ut ca 80 hk fra denne og at marsjfarten da var på rundt 9 knop. Tror jeg sliter litt med plassen om jeg skal ha inn en motor i 200 hk klassen.

 

80 hk, 37 fot og 9 knop høres ut som nedoverbakke og kraftig medvind. Jeg fester liten lit til den marsjfarten der. Hulda er seiler, med tradisjonelle linjer, og greier vel litt i overkant av 9 knop med 140 hk. Mulig jeg kan greie å presse damen opp i 10 knop for motor. Marsjfarten ligger på mellom 6- og 7 knop. Og takket være sterk motor og riktig propell, så greier vi den farten selv om det blåser litt. Vi har riktignok seilt i 10 knop, men under seil blir vannlinjen lenger. Jeg vil tro at båten din kan nyttiggjøre seg rundt 80 hk. Hvis du slenger på litt margin, så kommer du opp i la oss si 110 hk. Det som er over 110 hk trenger du om du skal tråle, være slepebåt etc.

 

Hulda har en 6,2 liter GM V8 uten turbo og med marine dieselpumpe. Motoren er trimmet ned til 140 hk ved maks 3600 rpm. og 3:1 utveksling på gearet. Motoren bygger lavt og er meget kort. Og så er den kjemisk fri for elektronikk. Starter på første klikket. Depl. er ca. 15 tonn, LVL ca. 10 meter og over stevner 13 meter, maks bredde 4 meter.

Link to post

Alle her snakker bare om motorstørrelse. Det er mye viktigere med stor propell, og heller større utveksling på gearkasse. Hvis det er hester som betyr noe, prøv å sette på en påhengsmotor på 200hk, og se hvor mange knop det gir. Min far som var fisker, hadde en 33 fot losskøyte med en 22 hk. Rapp semidiesel, ikke noen turtallsmotor, men med en ganske diger propell, og den tauet på en svær trål rundt hele Oslofjorden

Link to post

Har kjørt en slik Harding livbåt med 22hk SABB , den er ikke akkurat overdimensjonert der heller mtp. krefter! Ble fortalt at der disse båtene ble brukt offshore så ble de levert med 68 hk SABB-Ford for å gi bedre manøvreringsevne.

 

 

 

 

mcb24_2.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Alle her snakker bare om motorstørrelse. Det er mye viktigere med stor propell,

 

Det er riktig nok dette men, for å drive en stor propell så trenger du høyt dreiemoment. Det er ikke mange små snekkemotorer på rundt 22 HK som leverer det. Nå vet jeg ikke hva denne semidieselen du referer til hadde som max dreiemoment men det var nok mange-mange ganger høyere enn det moderne motorer på 22 HK har. Vekten på selve motoren var nok også mange-mange ganger høyere.

 

 

Så en skal ikke se seg blind på effekt på motor til en skøyte, gå for høyt slagvolum, høyt dreiemoment og lavt max turtall.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

"gå for høyt slagvolum, høyt dreiemoment og lavt max turtall"

Men glem ikke at hvis propellen må låses under seiling (fast propell, ikke folde eller seilstilling) så er det ikke noe fordel med noe som er så saktegående at vingene blir store som låvedører.

 

Nei, jeg er heller ikke så sikker på dette med turtall og dreiemoment på selve motoren. Når seileren min går for motor, så er det sjelden jeg er over 2000 rpm med et gear som er 3:1. Propellen er tre-bladet Michigan (som jeg ikke husker størrelsen på akkurat nå). Fart på flatt vann med denne settingen er 7- til 8 knop. Og det er dytt nok i propellen til å gå mot været til det blir ubehagelig ombord. I og med at jeg har PRM gearkasse, så kan den gå i fri under seiling ubegrenset. Og vi har rundet 10 knop for seil. Og så vidt jeg husker, ved 2000 rpm så tar vi ut ca. 80 hk av motoren. Vanligvis dasser vi rundt på 1500- til 1800 rpm. Da er vi på sparebluss med ca. 5- til 6 knop. Det trenges litt hester for å få ut noe fart, særlig om man er nødt til å gå mot været.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...