Asch Startet 17.Februar.2012 Del på Facebook Startet 17.Februar.2012 Jeg lurer på å skifte motor i båten (37 fot seilskøyte på 17 tonn) og trenger noen tips. Jeg er relativt grønn på området og tar gjerne ting med teskje. Motoren som står i nå (Sabb 22 med vridbar propell)gir en maksfart på 5 knop på stille hav. Dette blir fort til 0 knop med bølger i mot. Motoren som stod i frem til ca 2000 var på 120 hk, noe som høres mer riktig dimensjonert ut for meg. Jeg ser nå etter en brukt motor som kan være passende, men jeg aner ærlig talt ikke hva jeg skal se etter. Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 22 hk på 17 tonn høres noe beskjedent ut ja.... Ser du for deg ny / brukt? Prisklasse? Ville sett etter motor helst uten turbo, og med relativt lavt toppturtall. Dvs ikke Volvo Penta/Yanmar med 36-4000 i toppturtall - disse egner seg bedre i lettere båter. Spørs jo også hvor mye plass det er , og hva slags aksling. Har du mulighet til å finne ut av merke / type på foregående motor? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lnjk Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Antar du tenker å skifte ut både motor og propellanlegg? Hadde sett etter en 4-5 liters (4 syl) normallader motor på rundt 80 hk. Flere å velge mellom, f eks Perkins, Ford, Iveco ++ Vær obs på om gir tåler at propellen følger med når du seiler og motoren ikke er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 17.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Den forrige motoren som stod i var en Thornycroft, men alt som er montert nå hører til Sabben. Jeg regner med å bytte hele sulamitten (motor, gear, aksling og propell). Håpet er å finne noe brukt til en grei pris. Nye motorer blir en litt høyere prisklasse enn jeg har sett for meg. Sitér dette innlegget Link to post
oas Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Perkins 4.236 ca 80hk.trofast sliter med toppturtall på 2500. lett og skaffe deler til Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 80hk er for lite i sånn båt. Må opp i 200 minimum for å kunne gå behageligt på gode 6-7 knop på ca 1500 rpm Se følgende linker, de scaniaene marsjer fint på 1400-1500 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=33190865 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30328250 Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 17.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Jeg har pratet litt med en tidligere eiger av båten, som i sin tid fikk satt inn Thornycroften. Han fortalte at han hentet ut ca 80 hk fra denne og at marsjfarten da var på rundt 9 knop. Tror jeg sliter litt med plassen om jeg skal ha inn en motor i 200 hk klassen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Dem fleste skøyter har vel en skroghastighet og 8-9 knop er jo sikkert helt kurrant. en motor mellom 150-200 er nok en bra løsning. Selv ville jeg valgt en solid motor med lavt turtall stort volum og lite dilldall. Hvor mye man skal invistere i motor og propellanlegg avgjøres jo lit av hvilken stand skøyta er og hvilken verdi det er på den.. lite vits i å koste på en sliten råtebefengt skøyte masse på en super motor, men derimot en skøyte som er i tipp topp stand og har mange fine bruksår igjen kan man jo ha igjen lit for å lage sikkelige instalasjoner og kjøpe kvalitets komponenter.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Hei Du har motorskøyte, og de har gjerne litt større fart enn seilskutene. I gamleskøyta (18 t) hadde vi Perkins 4.236. Kjempemaskin! Vi tuslet rundt i 5-6 knop, da vi synes det "passet til skroget", men det var mye mer å hente ut om vi ønsket det. I den skøyta vi har nå (32 t), har vi en VP MD 70, 115 hk. Går i 6-7 knop og har også her en god del å gi på om nødvendig. Lykke til med valget :-) men derimot en skøyte som er i tipp topp stand og har mange fine bruksår igjen kan man jo ha igjen lit for å lage sikkelige instalasjoner og kjøpe kvalitets komponenter.. Heh, må jo kommentere denne da Ha igjen litt?, har akkurat like mye igjen her som på en hvilken som helst annen båt. Skøyta vår nærmer seg 100 år, og har i løpet av den tiden overlevd noen maskiner (selv om hun er seilskøyte. Det er godt å ha en skikkelig maskin, når vinden løyer eller også bare for å kunne ha valget, seil eller motor.) Den første motorinnstallasjonen ble gjort på 30-tallet og siden har det blitt flere. Vel verdt pengene alle sammen tipper jeg Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Jeg har pratet litt med en tidligere eiger av båten, som i sin tid fikk satt inn Thornycroften. Han fortalte at han hentet ut ca 80 hk fra denne og at marsjfarten da var på rundt 9 knop. Tror jeg sliter litt med plassen om jeg skal ha inn en motor i 200 hk klassen. 80 hk, 37 fot og 9 knop høres ut som nedoverbakke og kraftig medvind. Jeg fester liten lit til den marsjfarten der. Hulda er seiler, med tradisjonelle linjer, og greier vel litt i overkant av 9 knop med 140 hk. Mulig jeg kan greie å presse damen opp i 10 knop for motor. Marsjfarten ligger på mellom 6- og 7 knop. Og takket være sterk motor og riktig propell, så greier vi den farten selv om det blåser litt. Vi har riktignok seilt i 10 knop, men under seil blir vannlinjen lenger. Jeg vil tro at båten din kan nyttiggjøre seg rundt 80 hk. Hvis du slenger på litt margin, så kommer du opp i la oss si 110 hk. Det som er over 110 hk trenger du om du skal tråle, være slepebåt etc. Hulda har en 6,2 liter GM V8 uten turbo og med marine dieselpumpe. Motoren er trimmet ned til 140 hk ved maks 3600 rpm. og 3:1 utveksling på gearet. Motoren bygger lavt og er meget kort. Og så er den kjemisk fri for elektronikk. Starter på første klikket. Depl. er ca. 15 tonn, LVL ca. 10 meter og over stevner 13 meter, maks bredde 4 meter. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Får frysninger og utslett når noen nevner GM 6,2 diesel i forbindelse med noe så hyggelig som båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Får frysninger og utslett når noen nevner GM 6,2 diesel i forbindelse med noe så hyggelig som båt. Du får fryse akkurat så mye du vil. Den starter og den går, vibrasjonsfritt og fint med lav vekt i forhold til ytelsen med små byggemål. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Takker for tips. Jeg får se hva som dukker opp på bruktmarkedet fremover. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 hva med noe sånt som dette: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=32610339 TD 60 og 70 er slitere, temmelig fritt for nymotens elektronikk. Og TwinDisc er solide gir som tåler det meste. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kaptein-Nemo Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Hei, Vår forrige seilskøyte på 37 fot og 18 tonn hadde en Ford 2711 på 80Hk. Holdt marsfart på rundt 7 knop, og hadde da god reserve å ta ut. Motoren hadde stått i siden båten var ny og står der fremdeles, så vidt jeg vet. Hadde aldri problemer med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
sjørøværn Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Alle her snakker bare om motorstørrelse. Det er mye viktigere med stor propell, og heller større utveksling på gearkasse. Hvis det er hester som betyr noe, prøv å sette på en påhengsmotor på 200hk, og se hvor mange knop det gir. Min far som var fisker, hadde en 33 fot losskøyte med en 22 hk. Rapp semidiesel, ikke noen turtallsmotor, men med en ganske diger propell, og den tauet på en svær trål rundt hele Oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Jeg hadde nokk fått en del mer ut av Sabben med en større propell. Hele anlegget som står i nå er dimensjonert for en livbåt. Jeg tenker at hvis jeg uansett skal bytte propell, aksling og gir, så kan jeg like gjerne putte inn en motor med litt mer guff også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 (redigert) Har kjørt en slik Harding livbåt med 22hk SABB , den er ikke akkurat overdimensjonert der heller mtp. krefter! Ble fortalt at der disse båtene ble brukt offshore så ble de levert med 68 hk SABB-Ford for å gi bedre manøvreringsevne. Redigert 22.Februar.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SF Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Alle her snakker bare om motorstørrelse. Det er mye viktigere med stor propell, Det er riktig nok dette men, for å drive en stor propell så trenger du høyt dreiemoment. Det er ikke mange små snekkemotorer på rundt 22 HK som leverer det. Nå vet jeg ikke hva denne semidieselen du referer til hadde som max dreiemoment men det var nok mange-mange ganger høyere enn det moderne motorer på 22 HK har. Vekten på selve motoren var nok også mange-mange ganger høyere. Så en skal ikke se seg blind på effekt på motor til en skøyte, gå for høyt slagvolum, høyt dreiemoment og lavt max turtall. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
lnjk Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 "gå for høyt slagvolum, høyt dreiemoment og lavt max turtall" Men glem ikke at hvis propellen må låses under seiling (fast propell, ikke folde eller seilstilling) så er det ikke noe fordel med noe som er så saktegående at vingene blir store som låvedører. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Grei presisering lavt her fra min side var ment å være 2500 rpm eller der omkring ikke en moderne turtallsmaskin på rundt 3500-4000 rpm eller mer. En gammel RAP gikk vell på 5-600 rpm, tro ikke jeg ville gått for det Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jernbåten Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 "gå for høyt slagvolum, høyt dreiemoment og lavt max turtall" Men glem ikke at hvis propellen må låses under seiling (fast propell, ikke folde eller seilstilling) så er det ikke noe fordel med noe som er så saktegående at vingene blir store som låvedører. Nei, jeg er heller ikke så sikker på dette med turtall og dreiemoment på selve motoren. Når seileren min går for motor, så er det sjelden jeg er over 2000 rpm med et gear som er 3:1. Propellen er tre-bladet Michigan (som jeg ikke husker størrelsen på akkurat nå). Fart på flatt vann med denne settingen er 7- til 8 knop. Og det er dytt nok i propellen til å gå mot været til det blir ubehagelig ombord. I og med at jeg har PRM gearkasse, så kan den gå i fri under seiling ubegrenset. Og vi har rundet 10 knop for seil. Og så vidt jeg husker, ved 2000 rpm så tar vi ut ca. 80 hk av motoren. Vanligvis dasser vi rundt på 1500- til 1800 rpm. Da er vi på sparebluss med ca. 5- til 6 knop. Det trenges litt hester for å få ut noe fart, særlig om man er nødt til å gå mot været. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.