Jump to content

Dieseltank plassering


jm

Recommended Posts

Har en dieselmotor med startproblem. En del ting er utprøvd. Har forøvrig lagt merke til at drivstoffrøret går inn på toppen av dieseltanken. Dette punktet ligger da ca 50 cm over motoren. Skulle tro at det var mer naturlig å plassere røret lenger nede, eller i underkant av tanken for å unngå tilbakesig, og dermed luft i røret?

Er mine mistanker berettiget?

Link to post
Share on other sites

Har en dieselmotor med startproblem. En del ting er utprøvd. Har forøvrig lagt merke til at drivstoffrøret går inn på toppen av dieseltanken. Dette punktet ligger da ca 50 cm over motoren. Skulle tro at det var mer naturlig å plassere røret lenger nede, eller i underkant av tanken for å unngå tilbakesig, og dermed luft i røret?

Er mine mistanker berettiget?

Dette er ikke noe problem . Røret går nesten i bunn av tanken og det må returrøret også

gjøre. Det er veldig viktig at alle kobberringer/tettninger og slanger/slangekoblinger

er helt tette, da vil ikke dieselen sige tilbake. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har en dieselmotor med startproblem. En del ting er utprøvd. Har forøvrig lagt merke til at drivstoffrøret går inn på toppen av dieseltanken. Dette punktet ligger da ca 50 cm over motoren. Skulle tro at det var mer naturlig å plassere røret lenger nede, eller i underkant av tanken for å unngå tilbakesig, og dermed luft i røret?

Er mine mistanker berettiget?

 

Kommer vel an på ... hvis røret går inn høyt oppe, med et "sugerør" ned mot bunnen av tanken, så vil et ev. brudd på slange/tilkobling etc. ikke få de samme grisete konsekvenser som hvis det er på bunn -- mindre vil lekke ut.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kommer vel an på ... hvis røret går inn høyt oppe, med et "sugerør" ned mot bunnen av tanken, så vil et ev. brudd på slange/tilkobling etc. ikke få de samme grisete konsekvenser som hvis det er på bunn -- mindre vil lekke ut.

Helt riktig Skipper. Man må også være obs. på at en evt. liten lekasje vil være nesten umulig

å oppdage da man ikke har falltrykk i systemet. Ved en lekkasje vil dieselen renne tilbake til tank,

ved stopp i maskinen. Under gange vil luft bli sugd inn i systemet og ingen synlig lekkasje.

Lekkasjen kan være så liten at ved gange trenger man ikke å merke noe til den,men ved lengre

stopp kan det være nok til å få problemer ved start. Da må man slå noen slag med håndpumpen

om man har det.

Link to post
Share on other sites

Avhengig av en eventuell lekasjes høyde i forhold til tanknivå vil man få tilbakerenning til tank hvis lekasjen er høyere en tanknivå. Ellers vil hevertvirkningen over tid sørge for at tanken tømmes til nivået på lekasje og tanknivå utjevnes.

 

Har du ikke lekasje under gange eller ved stilligge ville jeg søkt etter feil andre plasser og ikke tenkt så mye på om diesel sugerøret er montert på topp eller bunn i tank. Sannsynligvis er ditt problem relatert til andre ting enn dette.

 

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Har en dieselmotor med startproblem. En del ting er utprøvd. Har forøvrig lagt merke til at drivstoffrøret går inn på toppen av dieseltanken. Dette punktet ligger da ca 50 cm over motoren. Skulle tro at det var mer naturlig å plassere røret lenger nede, eller i underkant av tanken for å unngå tilbakesig, og dermed luft i røret?

Er mine mistanker berettiget?

Vær mere spesifikk, tregstartet, er det etter filterbytte, hvor lenge har du hatt problemer, økende eller stabilt. Er enig i at du ikke i første omgang skal fokusere på sugerørets plassering. Forsøk heller om det er tett, har du problemer med lufting kan du kjøre litt trykkluft (blåse) inn fra tilførselslangen ved filteret mot tanken, idet du slipper opp trykket kommer dieselen strømmende.

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Har en dieselmotor med startproblem.

Har den alltid vært slik? Eller har dette oppstodt etter at du har forandret noe / gjordt noe / skiftet noe, etc. på tanken / brennstofftilførsel / filter / matepumpen, ell. lignende?

 

Vanligvis ligger feilen i noe av det siste man har "tuklet" med, f. eks. etter er filterskifte, rengjøring av rør / slanger / koblinger, osv.

 

Lykke til!

 

Hvilken motor har du? Opplevde selv en hel vår med lignende frustrasjoner. Mesteparten av mai-måned og halve juni ble ødelagt av et << luft i systemet-spøkelse>> - og det viste seg å være diesel-returen som gikk tilbake til toppen av dieselfilteret isteden for til tanken. La om dette, og alt var bare fryd og gammen. Motoren var en Yanmar 2QM-15, forresten.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...