Jump to content

rattstyringa litt tung og styre. 15hk


Proxor

Recommended Posts

Synest rattstyringa på båten eg nylig kjøpte meg virker ganske tung og styre,(2001)modell, er det noe man kan stille justere eller noe i den der styresnekka for at den skal svinge lettere?

fordi har justert på selve motor slik at den skal vere lett og svinge men hjelpe ikke, forsatt like tung og svinge på rattet.

har ikke hatt rattstyring før så vet ikke om det er meninga den skal vere sån men tviler.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det nok med grease for kabel å gå i? Pleier å være to nippler bak v. motoren (der styrekabelen går inn på "armen") som man fyller med grease.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

niplene bak på motoren smører ikke kabelen såvidt jeg har sett

 

Jeg bruker å ha årlig sjau på styrekabelen på weslingen min. her kan jeg ta wiren ut av strømpen, vasker den i parafin e.l. for å få bort gammel gørr. Setter så inn wiren med girolje (noe fornuftig å bruke de restene til som alltid blir igjen på tubene....) idet den settes tilbake i strømpa.

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hm får se på det, vet ikke engang om eg kommer til styresnekka, da det blir for trangt og få hode inn for og se i den åpningen som er på konsollen for og se va eg løsner på.

tipper at løsner eg wiren ender eg opp med og ikke få den på plass igjen hehe, satser på det er ein lett sak?

 

dsc_85116.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg mener de var en strammeskrue på min styresnekke på gamlebåten. Et lite hull til å stikke et skrujern inn å stramme en slags slangeklemme. Hullet var i den plastdelen mellom rattet og selve konsollen.. Du kan jo se om det er noe sånt?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

så kan eg bare dra wire ut for og smøre den?

Ikke alle kabler som kan demonteres slik jeg beskrev. Du må nesten bare prøve. Er styrekabelen din montert med styrerør/lenkearm , eller akterspeilfeste og kuleledd?

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

fekk tatt eit bilde med mobilen under styrekonsollen for og se hvordan det såg ut under der og styresnekka såg litt ihel rusta ut, synger vel på sine siste dager?

kansje derfor den er tung og svinge, eg får ta og bytte den ut tror eg, så bytter eg ut kabelen i samme slengen, blir bare på ein rundt 1200kr totalt så er ikke allverdens.

kansje på tide sia båten er 2001 modell er den jo 11 år gammel den styresnekka

 

bilde0113.jpg

Link to post
Share on other sites

bare boltene som får det til å se ille ut. innmaten er aluminium og ruster ikke. Men snekka er nok full av gammelt stivt fett og gørr. Men normalt så får ikke det snekka til å gå tregt

 

Når snekka feiler så er det pga slitt kabelar, merkes på at styringa raper over når du skal svinge.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan og være greasen i rattstammen på motoren som er gammel og hard, prøv å presse inn ny grease og se om den som tyter ut er frisk og fin. Du bør i allfall koble av styrearmen og kjenne om motoren lett lar seg svinge fra side til side

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tips du kan gjøre er å ta ut styrekabelen hvis dette lar seg gjøre, hvis ikke tar du den enden som går inn i styresnekken og lager en trakt og fyller olje inni til det kommer ut andre enden. Videre gjør du som tidligere nevnt her og renser styresnekken og smører den med nytt grease. Samt hvis du har enden på styrekabelen gjennom motoren, tar denne ut og rengjør og smører på nytt med grease..

Gjorde det på vernøyen jeg hadde og den kunne jeg styre med en fing etterpå :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...