Jump to content

Hvordan ta av propell på Johnson Seahorse 6hk?


John R.

Recommended Posts

Hei

 

et litt elementært spørsmål :blush: Jeg har en Johnson Seahorse 78 modell, og jeg må ta av propellen for å bytte bolten som knekker når propellen går ned i bunn. Ytterst på propellnavet er det en kapsel/mutter som det går en splint igjennom. Når jeg fjerner splinten forsøker jeg å skru av kapselen/mutteren med hendene, men denne dreier nå bare rundt uten å bevege seg utover. Skal denne bendes løs med en skrutrekker eller noe tilsvarende, eller er det en annen måte få den av?

Link to post
Share on other sites

Når splinten/brytepinnen (51) ryker, vil propellen dreie rundt på akselen uten motstand, så det nytter ikke å holde i propellen, som du sikkert har erfart. Det er nok bare å få satt den i gir som foreslått over som vil gi deg nok motstand. Mutteren/Kapselen (58) er det som holder propellen på plass, og den er gjenget. Du må ikke bende den av med en skrutrekker, da ødelegger du hele mutteren.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så hvilken av delene på bildet er det som skrues inn på gjengepartiet i enden på drivaksel(42) hvis det ikke er mutteren(58) ?

 

Nå kjenner ikke jeg akkurat den motoren, men jeg har en liten stabel med Johnson/Evinrude 10-20hk fra 1957-69. Alle disse har akkurat den samme mutteren, men gjenger. Det er mutteren som holder propellen fast på akselen, og saksesplinten er for at ikke mutteren skal løsne.

Kan jo være at mutteren du har skrudd på ikke har gjenger fordi en tidligere eier har bendt den av med en skrutrekker... :lol:

 

Skal ikke påstå at den har gjenger, er bare at alle de motorene jeg har som ligner, har gjenger.

 

Han trenger jo ikke å vippe den av hvis det bare er saksesplinten som holder en kapsel på plass, da er det jo bare å ta av saksesplinten og dra av propellen, kapselen vil jo da følge med propellen automatisk så lenge brytepinnen(51) er ødelagt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei folkens

 

Jeg ville bare takke for innspill! Problemet var at jeg ikke hadde satt motoren i gir. Jeg er helt fersk med påhengsmotorer så jeg får satse på at jeg unngår slike enkle feil i fremtiden. Jeg må forøvrig reparere vippemekanismen på motoren (noen deler har rustet vekk), så jeg planlegger å legge ut et spørsmål om dette ikke å lenge..

 

beste hilsen

 

Anton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...