Tore Harang Startet 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2005 Hei. Jeg skal friske opp det elektriske i båten min, og vil derfor ha alt på stell. Må jeg ha en "dings" i systemet som skiller mellom landstrøm og dynamo. Jeg mener... har jeg lading på batt fra land, og så starter motoren samtidig, vil jeg da kverke batteriene? Tore Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Nei....i aller værste fall laderen...tvilsomt. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
joelle Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Nei....i aller værste fall laderen...tvilsomt. Faxen Jeg håper da ikke det skjer. Nei kobble fra eventuell landstrøm. Ha ett skille rele, eller en skille diode. sen starter du Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Det er ikke noe problem å ha lader på samtidig som motoren lader batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hei! Har fast landstrøm med fast påmontert vedlikeholdslader - og har flere ganger startet opp volvo'en og gått seg varm mens jeg er nedom båten for en "kosestund" i alt styggeværet i det siste. Har ikke tenkt på denne problemstillingen du nevner - men kan bare konstatere at i mitt tilfelle skjer det ikke noe galt, det virker som bare det Men vi får høre hva ekspertene sier.......? Må bare huske å ta ut landstrømmen, hvis jeg skulle bli helt overmannet av en trang til en tur utpå, he-he! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 vil jeg da kverke batteriene?Normalt nei. Har du en billig type "bare peis på" lader kan du selvfølgelig skade batteriene, men det ville den gjort uten motoren i gang også....det ville bare tatt litt lengre tid. Jeg må mange steder ha motoren i gang for i hele tatt å få lagt inn landtilkoblinga. Verdens Ende for eksempel har begrensning på uttaka. Er batteriene extra sultne klarer ikke brygga å levere nok og jeg lader med motoren i tillegg helt til jeg får overstrømsbryteren på land til å henge inne. Passer det seg sånn, lader jeg med både motor og landtilkobling for å komme fort opp igjen i kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Har ikke tenkt på denne problemstillingen du nevner - men kan bare konstatere at i mitt tilfelle skjer det ikke noe galt, det virker som bare det Jeg har gjort det samme som deg på leide seilbåter mange ganger og aldri opplevd noe problem med det. Har ikke lest noen advarsler fra Nidelv på vår Nidelv 300 om det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Harang Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Nydelig. Da slipper jeg å kjøpe noe ekstra til el-anlegget. Har kjøpt en 3 stegs lader, så jeg håper den vil funke fint. Takk for alle svar. Tore Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Nydelig. Da slipper jeg å kjøpe noe ekstra til el-anlegget. Har kjøpt en 3 stegs lader, så jeg håper den vil funke fint. Takk for alle svar. Tore Hei Tore, Det eneste som vil skje med batteriet når du drar starteren er at spenningen går litt ned. Hvor mye den går ned avhenger bl.a. batteriets tilstand (indre motstand) og hvor tung motoren er å dra rundt. Når spenningen går ned - og laderen fortsatt er tilkoblet - da vil laderen "tenke" at her er et batteri som trenger mer lading...... Dermed vil laderen gi på med mer ladestrøm i et forsøk på å opprettholde spenningen. Den kan komme til å gi så meget strøm at en eventuell sikring i laderen ryker, men når du har en mer avansert lader så har den sin egen innebyggede strømbegrensning - og da skjer slett ingen ting. mvh Poseidon Redigert 8.Januar.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.