Jump to content

Landstrøm og dynamo.

Tore Harang

Recommended Posts

Hei!

Har fast landstrøm med fast påmontert vedlikeholdslader - og har flere ganger startet opp volvo'en og gått seg varm mens jeg er nedom båten for en "kosestund" i alt styggeværet i det siste.

Har ikke tenkt på denne problemstillingen du nevner - men kan bare konstatere at i mitt tilfelle skjer det ikke noe galt, det virker som bare det :wink:

Men vi får høre hva ekspertene sier.......?

Må bare huske å ta ut landstrømmen, hvis jeg skulle bli helt overmannet av en trang til en tur utpå, he-he! :fishing:

vil jeg da kverke batteriene?

Normalt nei. Har du en billig type "bare peis på" lader kan du selvfølgelig skade batteriene, men det ville den gjort uten motoren i gang også....det ville bare tatt litt lengre tid. Jeg må mange steder ha motoren i gang for i hele tatt å få lagt inn landtilkoblinga. Verdens Ende for eksempel har begrensning på uttaka. Er batteriene extra sultne klarer ikke brygga å levere nok og jeg lader med motoren i tillegg helt til jeg får overstrømsbryteren på land til å henge inne. Passer det seg sånn, lader jeg med både motor og landtilkobling for å komme fort opp igjen i kapasitet.

Nydelig.

Da slipper jeg å kjøpe noe ekstra til el-anlegget. Har kjøpt en 3 stegs lader, så jeg håper den vil funke fint.

Takk for alle svar.

Tore

Hei Tore,

Det eneste som vil skje med batteriet når du drar starteren er at spenningen går litt ned. Hvor mye den går ned avhenger bl.a. batteriets tilstand (indre motstand) og hvor tung motoren er å dra rundt.

Når spenningen går ned - og laderen fortsatt er tilkoblet - da vil laderen "tenke" at her er et batteri som trenger mer lading......

Dermed vil laderen gi på med mer ladestrøm i et forsøk på å opprettholde spenningen. Den kan komme til å gi så meget strøm at en eventuell sikring i laderen ryker, men når du har en mer avansert lader så har den sin egen innebyggede strømbegrensning - og da skjer slett ingen ting. :wink:

mvh

Poseidon

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...