Jump to content

Transport av båt med bil fra Italia til "Norge"

Kjetel

Recommended Posts

Hei,

jeg klarer ikke legge fra meg tanken på ny større båt. Har tittet litt på noen flotte båter i italia. Jeg vet at båter på denne størrelsen ( 40+ fot ) blir fraktet på bil igjennom Europa og opp til kalde Norge titt og ofte. Jeg har nå i helgen sendt forespørsel til noen firmaer som driver med denne form for transport i Danmark og Tyskland. Hvilke priser kan jeg forvente meg på en slik transport i dagens marked? Er det forhandlingsmuligheter på slike oppdrag )Har blant annet sendt forespørsel til samme selskap som Roland her i stavanger bruker.

Er det noen som har fått utført eller fått tilbud på slik transport i senere tid?

Båten er 4,5 meter bred.

redigert:

med "norge" mener jeg så nært Norge som hensiktsmessig/lønnsomt. Vet siste etappe her i Norge er ekstra dyr pga. Norske lover og regler.

Redigert av Kjetel (see edit history)

30000,- høres overkommelig ut. Båtfrakt tror jeg fort blir dyrt pga. alt som skal på plass på terminaler osv. I tillegg koster det flerne tusen bare å få sjøsatt den her i Norge.

Mener og tror at billigste løsning vil være på veien.

Vet noen her i SVG området om Roland tar på seg å håndtere slike oppdrag? Evt. hva han skal ha for slike jobber?

Båten er 4,5 meter bred.

redigert:

med "norge" mener jeg så nært Norge som hensiktsmessig/lønnsomt. Vet siste etappe her i Norge er ekstra dyr pga. Norske lover og regler.

Her til lands må man ha følgebil og politieskorte på en slik bredde. Hvordan er det igjennom Europa på en slik bredde?

Eg er usikker på om denne mannen bere seiler, eller om han kjører motorbåter også. Men det må jp være verdt en mail? Med mindre du vil starte her heime med lavest mulig timer på tellerene sjølv då. Eg veit ikkje kor mange motortimer det kan være snakk om. Det er vel kanskje mellom 2500 og 3000 Nm i distanse, så det blir fort 150 timer på motorer, og diesel koster underveis...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

ingen som har gjort dette selv eller fått pris på noe lignende i de senere årene?

Vi er to stk her inne som har svart deg med ca priser litt lenger opp.. Jeg gjorde min siste transport for nøyaktig 1 år siden fra kroatia og den kom på 6800 eur + mva. levert KIEL

Ingen med vettet i behold tar motorbåt fra middelhavet sjøveien.. det vil koste unødig mye og er for stor risiko.

Men fra nordeuropa er det intet problem.. har selv kjørt hjem fra jersey, UK , Tyskland ved flere annledninger.

Som flere nevner GLOGAU http://www.glogau.net/ har jeg selv brukt 3 ganger.. meget ryddige folk.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jeg bare lurer på om båtene i sør Europa er såppas mye billigere at man går mye i + ved å imprtere når man skal betale f.eks 100.000 i frakt toll og HK avgift osv osv.. Rekner med at det er en del utgifter som kommer på som man kansje ikke tenker på.. gebyrer lokale avgifter ev. mellomlagring osv. Etter min mening bør man jo kunne spare 2-300.000 om det skal være verdt all jobben og organiseringa! Men det er kansje utvalget av båter og modeller som lokker mere enn det økonomiske!?

Jeg har et søskenbarn som importerte en båt fra et sør europa.. det ble i hvertfal et tapsprosjekt.. Men kansje andre her på forumet har erfaringer?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Svaret på det er jo enkelt. For oss som har tatt inn endel båt så hadde vi neppe drevet med det i minus. For min egen del så har jeg inntakstopp grunnet prisdump her hjemme. I 08 så dumpet prisene ute. Her hjemme merktes ikke dette för rundt 2010. Nå begynner det smått og bli enda lavere priser ute igjen.. Men fortsatt langt mellom de gode kjöpene. De som vil slite denne gang er eiere av 80 talls båter. Da man nå om ikke lenge tar inn langt nyere båter til samme og under 80 talls båtene her,hjemme. 80 talls båtene har raset mye men lite i forhold til diff mot en 15~20 års nyere båt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Er mye enig med Thorlyn og skal det lønne seg må man gjøre seg ett godt kjøp.

Visst eg skulle handla på nytt så hadde eg nok handla båt i Kroatia.

Så kjørt den på bil til Kiel (i værste fall Danmark/fredrikshavn)og tatt sommerferien fra Kiel

og nordover. (alt. seilt den fra Kroatia til Slovenia/Trieste også)

Dette er vel den billigste frakten fra middelhavet vil eg tru?

Eg frakta 37 foteren (seilbåt) i 2006 fra Athen til Fredrikshavn på bil og det var jo nærmere

120000.- enn 100000.-. Eg hadde kontakt med mange og jobba ganskej lenge med å få ned prisen.

Dette var på vinterstid, og euroen var høg.

Her ligg en del gamle linker til fraktfirma, de burde kanskje eksistere ennå? https://baatplassen.no/i/topic/63672-kva-kostar-det-aa-frakte-ein-seglbaat-paa-frakteskip-fraa-middelhavet/page__st__20

Redigert av volfro (see edit history)

Vist båten ikke er over 3,5 meter høy, ( fra vannlinjen ) kan du ta selv ta den hjem på Europas mange vannveier..

Jeg gikk der i sommer, er et fantastisk nettverk med kanaler. Du må ha god tid, og som sagt ikke over 3,5 meter høy på vannet.. Mange store kalesje båter går fint.. Kan bli en sommer ferie du aldri glemmer.... :yesnod:

Skal du frakte båt i Italia så må du søke om det på forhånd, Italia er veldig byråkratisk og vil tro at dette må behandles på forhånd, i tillegg til politi eskorte, stenging av veier etc.... BEREGN FORT CA 2-3 MND FOR I DET HELE TATT Å FÅ GODKJENT OG FRAKTE BÅTEN PR VEI!

Hør med DSV i arendal,jeg har selv fraktet uttallige båter for dem til og fra europa til både Slovenia(Portoroz)Spania,frankrike og båtmessen i dusseldorf!

Jeg vet ikke hva prisene for frakten er,men vi fraktet alt av båter i alle størrelser.

Det er litt av ett syn når semitraileren knirker seg avgårde på alle slags veier.

Husker i Frankrike så fikk man ikke lov å frakte slike spesialtransporter på dagtid og heller ikke på store deler av motorveinettet.

Dette er ofte krevende og langtekkelig turer.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...