Jump to content

Apropos: Ankervinsj, varmtvannsbereder. kjøleskap, landstrøm?


Beneteau550Cabrio

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg har akkurat kjøpt en Scand Classic 25, etter lengre tids vurdering falt jeg ned på denne etter å sett på noen Master´e og Sollux´er. Jeg synes Scand har gjort en fin jobb med denne, og populær båt har denne vært siden lanseringen i 1979. Min båt er en '81-modell så den har godt og vel 30 år på seg av bruk, men mitt eksemplar er særdeles godt holdt. Det som er av ting å gjøre av fornyelser er interiørmessig, samt å få på plass endel utstyr som min båt ikke ble levert med. Spesielt går dette på det jeg har nevnt i emnefeltet.

 

1. Kjøleskap: Har noen med Scand her noe å fortelle om dimensjoner og type kjøleskap de har montert under cockpitstolplassen? Tenkt litt på Vitrifrigo som et alternativ til Isotherm og Waeco-skapene som er så utbredt. Lurer litt på dimensjonene spesielt, hva som er enklest å få på plass der? Har noen formeninger om det er bedre å kjøpe et kjøleskap hvor man kan plassere komressoren et annet sted i nærheten, eller er det like greit å gå for integrert kompressor? Man får kanskje litt bedre plass i selve skapet med ekstern kompressor?

 

2. Varmtvannsbereder: Jeg vurderer å gå til innkjøp av en ATI v.vannsbereder på 30 liter (800W) fra Maritim samt en termostatblander. Noen tanker om denne berederen? Samt er det noen som har benyttet seg av Speedfit rør for trykkvann og sirkulasjonspumpe for å lette på jobben for varmekolben i berederen? Noen tanker? Tenker spesielt på med effekt for dusjanlegg på badeplattform, men også for kraner i pentry og toalett. Alle innspill tas imot med takk!

 

3. Ankervinsj: Her er det sikkert like mange meninger som personer. ILAS og Engbo er vel de mest utbredte med Quick på en god tredjeplass. Jeg heller mot å kjøpe en Engbo Midi med blytau. Rimelig vinsj for båter opp til 25 fot. Gidder ikke å ruinere meg på vinsj ettersom en vinsj ikke benyttes i tide og utide.

 

4. Landstrømsentral og lader: Tenker meg en Nordic Power 3-stegs lader på 30A 12V med fjernkontroll. Den skal ha et soft lade innslag på batteriene med max lading på 83A. Samt en enkel og grei landstrømspakke med innfellbart inntak og sentral.

Redigert av Beneteau550Cabrio (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...