Jump to content

Svaksynt og båtferie


Kalle H

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er en sterkt svaksynt 18-åring som skal på båtferie med familien til sommeren. Dette er første gang vi drar på ferie i båten og jeg er ganske uerfaren når det kommer til båt-ting. Derfor er jeg usikker på hva jeg burde ha i hodet når det gjelder sikkerhet eller om det er spesielle ting jeg burde tenke på utifra det at jeg er nesten blind. (ikke jeg som kjører:)

 

Problemet med å hoppe ombord og iland blir mest sannsynlig løst med en landgang av tre på litt over meteren, siden vi har en liten dør i rekka og badeplattform bak

 

(Vi har en restaurert Skilsø 33 foter anno tidlig 80-tall)

Ingenting er som en varm sommerdag i sola og en iskald pils

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si for en som er seende.

 

Men skulle jeg feriert ombord uten å kunne åpne øynene ville jeg:

- Orientert meg om hvor utanger er - om man må rømme båten.

- Alltid hatt på flytevest utendørs og ellers hatt den "for hånden".

- Holdt meg lavt i båten når det er sjøgang.

- Holdt meg orientert hvor kokeapparatet er.

- Brukt fiskeharpe i stedet for stang og kastesluk :giggle:

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvordan du får det på turen er helt avhengig av din innsstilling til turen. Er dette noe du har veldig lyst til vil det gå greit. Kan bli litt mange rare hendelser og litt bading. Men ofte tar man ikke skade av det. Sporty innstilling gjelder jo oss alle skal vi kose oss på sjøen. Velkommen til båtplassen. Og fortell gjerne mer om hvordan du ser på turen. Og hva du lurer på konkret. Kan bli en fin tråd med mange gode råd. Vi elsker jo sjølivet,og vil gjerne at andre og skal gjøre det

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kommer til å klare deg finfint, det kan til og med hende du har en del erfaring med deg som gjør det lettere å tilpasse seg enn det vil være for mange seende «skogsmatroser»; Hvis man hele tiden må se etter for å vite hvor man skal sette beina, finne ting, eller gripe for å holde seg fast, så sliter man litt ombord i en båt.

Link to post
Share on other sites

Takk for så raskt svar :smiley:

 

Jeg er så heldig at jeg som oftest ser nok til å orientere meg bra i nærmiljøet

 

Gleder meg veldig til turen ja, går og gleder meg i skrivende stund for å være ærlig.

Jeg er helt enig at det er viktig med sporty innstilling. :yesnod:

 

Når det kommer til hvor alt er ombord så skal jeg ta en tur nedover til kaia og inspisere båten innvendig sånn at jeg vet hvor ting er hen. (Siden været er så ufyselig her på Brekstad så hæler vi ikke å dra nedover idag)

 

Sjølivet har jeg vukset opp med for å si det sånn, vi har en 15 foter vi kaller Lasse liten også, som vi har brukt og bruker til å fiske med på fjorden.

Redigert av Svaksynt (see edit history)

Ingenting er som en varm sommerdag i sola og en iskald pils

Link to post
Share on other sites

Heldigvis, kan man si, så er det jo alltid noe å støtte seg på i en båt. Det er ikke langt fra det ene til det andre av inventar og gripepunkter. Det er nok viktig å bli godt kjent i båten før man reiser på tur. Gå litt rundt i den mens den ligger til kai. Tren litt på å gå fremover dollbord og finn gripetak. Tren på hvordan du vil gå i land.

Viktigst av alt er nok samarbeid med andre ombord. At fører sier ifra om det kommer store bølger og at han følger med på hvor du og andre befinner seg om det blir stor sjø. Andre ombord kan med enkle metoder lett bidra til at du får et supert liv ombord. At de forteller at gass/spritbrenneren i byssa er i bruk, f.eks. At man holder dørken ryddig og fri for gjenstander. Og ikke minst at du vet hvor gasspaken er!

Nå har jeg holdt på i båten jeg har en del.. Jeg tror faktisk at jeg skulle klart å ferdes i den og finne frem med bind for øynene. Ved vet nøyaktig hvor jeg skal plassere hendene og sette bena. Med litt øvelse klarer nok du også det. På kveld og natt kan du sikkert ha stor glede av å ha en liten men kraftig lommelykt i nærheten. Redningsvest,kjøp deg en skikkelig oppblåsbar en, når en ferdes frempå dekk, dollbord og badeplattform er et must for alle uansett.

Med litt øvelse kan du sikkeret delta i oppgaver som fortøyning, fendring etc. -"ingen grenser" er jo et godt eksempel på at alt er mulig om man tilpasser seg.

Link to post
Share on other sites

-"ingen grenser" er jo et godt eksempel på at alt er mulig om man tilpasser seg.

 

Og Kjersti fra Ingen Grenser, som er blind, har feriert med familien i båt i mange år. Der er det bare mannen som har normalt syn, sønnen er strekt synshemmet og datter er blind. Antar de ikke legger ut i hardt vær, men det er jo nok av fine dager heromkring i løpet av sesongen. Lykke til med båtlivet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk (Eureka) :smiley: for veldig god informasjon som jeg skal ta med meg når vi drar ut med båten til sommeren

 

Tviler ikke på at det går an nei. Heller tvert imor. Jeg er imponert over at man klarer seg ombord som blind og.

Redigert av Svaksynt (see edit history)

Ingenting er som en varm sommerdag i sola og en iskald pils

Link to post
Share on other sites

Joda, datteren min er svaksynt. Nå har hun blitt voksen, og vil ikke være med gamlingene lenger. Hun er vokst opp i båt, og vi har vel egentlig ikke noen gang tatt det som et problem. Det blir en tilpassing, der de viktigste elementene har vært flytevest og livline. Det spesielle med folk som ikke ser godt, er at de finner seg kompenserende tiltak. Det beste for deg er å gjøre deg godt kjent med båten.

 

Seilte sammen med et ektepar for noen år siden. Han hadde blitt førtidspensjonert fordi synet forsvant. De hadde tatt båten fra Basel, og var nå i Norra Bohuslän. Båten var hjemmet deres. Hus, bil og hele fadreullan hadde de solgt. Kona var navigatør og øyne, han skipper og styrmann. Sist jeg hørte fra dem, så overvintret de i Lagos, Portugal. Nå ligger de vel muligens og plasker et eller annet sted i Middelhavet. Må sende dem en e-mail og høre hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...