Jump to content

Hvordan sjekke røykbegrenser på KAD43


aslesp

Recommended Posts

"Røykbegrenseren" sitter under lokket på toppen av diesel pumpen.

Den virker på drivstoff mengde i forhold til turbo trykket og gir mer diesel etter som trykket i innsugs manifold øker.

For å se om den fungerer må man skru av topplokket på pumpen, der ser man en rund gummi membran. Den sitter i forbindelse

med en kjegle formet aksel som er fjærbelastet, aksel har minst diameter nederst. Når membran blir trykket ned går fuel pin inn og øker drivstoff mengden og fjæren dytter membran opp igjen når trykket på oversiden er mindre.

Vanligvis fungerer den så å sjekke det er unødvendig.

 

Vanligste feil er at det kan bli en diesel lekkasje ut igjennom lufte nippelen (gummi hetten) pga rusten fuel pin.

Da må det byttes et par o-ringer, fuel pin og en liten hylse.

 

Kjeglen som presser fuel pin inn er asymetrisk og noen "trimmer" med å vri membran en kvart omdreining. Da får man mer diesel ved pådrag.

Men om man vil forsøke det må man passe på utgangs punktet før man begynner. Det er punchet inn et merke på metall kragen, som skal

stå mot pumpens front, der hvor tannhjulet er.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...