aslesp Startet 19.Februar.2012 Del på Facebook Startet 19.Februar.2012 Er det mulig å sjekke om røykbegrenseren virker som den skal når båten stå i opplag? Tenkte på om den er fjærbelastet slik at en kan se om det er bevegelse i den? KAD43 -03 modell Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 "Røykbegrenseren" sitter under lokket på toppen av diesel pumpen. Den virker på drivstoff mengde i forhold til turbo trykket og gir mer diesel etter som trykket i innsugs manifold øker. For å se om den fungerer må man skru av topplokket på pumpen, der ser man en rund gummi membran. Den sitter i forbindelse med en kjegle formet aksel som er fjærbelastet, aksel har minst diameter nederst. Når membran blir trykket ned går fuel pin inn og øker drivstoff mengden og fjæren dytter membran opp igjen når trykket på oversiden er mindre. Vanligvis fungerer den så å sjekke det er unødvendig. Vanligste feil er at det kan bli en diesel lekkasje ut igjennom lufte nippelen (gummi hetten) pga rusten fuel pin. Da må det byttes et par o-ringer, fuel pin og en liten hylse. Kjeglen som presser fuel pin inn er asymetrisk og noen "trimmer" med å vri membran en kvart omdreining. Da får man mer diesel ved pådrag. Men om man vil forsøke det må man passe på utgangs punktet før man begynner. Det er punchet inn et merke på metall kragen, som skal stå mot pumpens front, der hvor tannhjulet er. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.