Jump to content

Bytte kabelar på Ilas ankervinsj.

Møkkalasset

Recommended Posts

Kabelaret på vinsjen min er så slitt at det nok er det som er årsaken til at tauet ofte slurer.

Vinsjen er en Ilas Captain. Finnes det flere varianter med samme navn slik at jeg må lete frem serienummer også? Noen som har tips til hvor man bør kjøpe? Regner med at Ilas har eller kan skaffe, men det finnes kanskje alternative leverandører? Hvis noen har en prisidé også så er det supert.

cimg2163.jpg

cimg2164.jpg

Regner med at Ilas har eller kan skaffe, men det finnes kanskje alternative leverandører? Hvis noen har en prisidé også så er det supert.

Alternative leverandører må evt kjøpe dette av ilas, så det er kanskje en ide om du har mye imot å kjøpe direkte av importør/leverandør.

Jeg har laget prislistene til ilas de siste årene og vet at det ikke finnet egne prislister for deler til vinsjene tilgjengelig på nett eller på papir.

Send en mail til marine@ilas.no eller ring 23 16 76 60 så får du prisen på kabelaret.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Takk! Har ingenting imot å handle direkte. Bare fisket litt etter mulige alternativer. :smiley: Kjøpte ny fjernstyring til vinsjen derfra ifjor. God service og rask levering. :thumbsup:

Helt enig med deg om at man skal benytte seg av alternativer om det er lønnsomt og bra nok, men i dette tilfellet tror jeg ganske sikkert at det er slik at eventuelle underleverandører du kontakter, må kontakte importøren (les:ilas)for å få tak i delen du er ute etter.

RSL

250 grader? Hvordan får du det til? Hvis tauet går rett opp fra sjøen og rett ned i kassa så får man vel ikke mer enn 180 grader. Eller er det meg som er dum?

Vel , jeg har jo ikke akkurat målt gradene, men jeg justerte inn en hel del forbedring fra hvordan den var. Jeg tenke meg at det var 360 grader helt rundt, og det er jo med 3\4 rundt sånn sett fra siden.

Har sendt mail til Ilasmarine for ca 1 uke siden. Ikke fått noe svar tilbake enda..... :sleep:

Siden jeg jobber i samme firma (ikke avdeling), har jeg tatt meg den frihet å sende et par sentrale personer på den avdelingen en link til ditt innlegg i denne tråden, så om du har sendt til rett epostadresse, håper jeg inderlig at du får svar i morgen.

(Jeg vet at en er ute og reiser og en plass er ubemannet, men det er ingen god unnskyldning)

RSL

Har sendt mail til Ilasmarine for ca 1 uke siden. Ikke fått noe svar tilbake enda..... :sleep:

Merkelig. Sendte mail til dem kl 11:38 idag. Fikk svar kl. 15:41. :smiley: Med pris på både kabelaret og frikoblings-unit. Tror jeg bestiller helt nytt. 927 + mva for kabelaret og 936 + for frikoblinga. By the way; Det var en Jacqueline Carr som svarte.

Går utifra du har blytau ???Visst ikke kan du prøve med vanlig 3 slått tau det biter mye bedre på disse kabelarene. (trur eg)

Jeg opplever blytau som aldeles utmerket. Oppfører seg som det skal i vannet. Kan ikke skylde på tauet når kabelaret er slitt så mye som det er. Vil anta at vanlig 3-slått tau vil slites veldig fort i kabelaret uansett nytt eller gammelt.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Så var det tid for å moderere skryten til Ilas Marine. Det gikk fint og kjapt helt til varene kom i dag. Heeelt feil kabelar. Langt større diameter og feil kon - tydelivis til en helt annen modell. Jeg skrev at det var til en Power -iL Captain, men tenkte at det kunne være ulike varianter med samme navn. Derfor la jeg for sikkerhets skyld ved bildene ovenfor. Litt skuffende at de ikke klarte å sende meg rett vare. :sad: Godt jeg har god tid ennå. Skal til Oslo i slutten av uka. Tar med det gamle da, så håper jeg de har orden i hyllene sine. :smiley:

• 4 uker senere...

Da fikk jeg omsider somlet meg til å få bytta det feilsendte kabelaret. Var innom hos Jacqueline Carr, og hun var velviljen selv. Fikk også med monteringstegning.:thumbsup: Så lenge etter demonteringen er det fort å glemme hvilken rekkefølge delene skal på plass i.:yesnod: Tettere med tenner på det nye. Bør bli bra.

nytt_kabelar.jpg

Hva kostet hærligheten?

For å være ærlig vet jeg ikke nøyaktig. Fikk regning på det feilsendte på ca 1900, men får kredit og ny faktura. Ilas antydet at det ikke ble stor forskjell, men det er inklusive komplett ny sluremekanisme. Selve kabelaret koster ca en tusenlapp tror jeg.

For å være ærlig vet jeg ikke nøyaktig. Fikk regning på det feilsendte på ca 1900, men får kredit og ny faktura. Ilas antydet at det ikke ble stor forskjell, men det er inklusive komplett ny sluremekanisme. Selve kabelaret koster ca en tusenlapp tror jeg.

ok, for gå over mitt å se hvordan det ser ut.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...