Hulda Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Aluminium er vel ett av de mest utfordrene metallene på planeten når det gjelder liming. Og når alu har blitt impregnert med diesel over en årrekke, legger det til ekstra utfordringer. Story: Kjente folkene på et verksted som blant annet jobbet med reparasjon av nedgravde ståltanker på bensinstasjoner. De hevdet at selv 'langt inn i stålet' luktet det bensin eller diesel når de varmet det opp. Uansett lufting/rengjøring/preparering. Men som du skriver, det blir uansett ingen permanent reparasjon. Tragisk at båter har blitt konstruert på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Adkomsten er helt katastrofal. Jeg må nok ta vekk platene over motorrommet, og henge opp ned og kikke under. Tenker å finne hullet med et speil, ved å lyse inn i tanken en mørk kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November larole skrev for 4 timer siden: Adkomsten er helt katastrofal Når du lokalisert hullet og har flaks mulig du kan montere mannlokk på motsatt side for å komme bedre til fra innsiden. Måtte rengjøre tenkene og laget bunndrenering etter dieseltyveri og de erfyldte med en masse graks. manlokk Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 8.November Link til dette innlegget Svart 8.November larole skrev for 21 timer siden: Tenker å finne hullet med et speil, ved å lyse inn i tanken en mørk kveld. Jeg tror det er vanskelig å finne hullet på denne måten. Om det skal komme lys gjennom hullet må det være så stort at dieselen spruter ut, og da bør det være enkelt å se på utsiden hvor dieselen kommer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
larole Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November (redigert) OK, jeg er kommet ett skritt nærmere avgrunnen/løsning på dette. Jeg har knotet rundt og prøvd å filme under tanken der det lekker. Jeg kan tydelig kjenne en tæringsskade utvendig i bunnen av tanken. Jeg kan komme til med en klut med aceton eller lignende for å vaske, kan sikkert rubbe med sandpapir e.l. også Denne gropen er slik at jeg kan dekke den helt med ytterste ledd på pekefingeren Jeg kan også blåse det temmelig tørt med en varmluftspistol Jeg ser for meg at det beste jeg kan gjøre er å fylle dette hullet med noe, og her inne har det jo vært et utall av forskjellige midler. Har noen et forslag til noe som kan holde på et område som IKKE blir rengjort perfekt? Tenker å påføre noe med fingeren.... og håpe at det faktisk er her det lekker - ikke minst. Jeg vet at dette er amatørmessig, men som nevnt kan jeg ikke ta med råd til å betale 30000 bare for å få ut motoren... Redigert 9.November av larole glemte å legge til noe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November larole skrev for 3 timer siden: Jeg ser for meg at det beste jeg kan gjøre er å fylle dette hullet med noe, men som nevnt kan jeg ikke ta med råd til å betale 30000 bare for å få ut motoren... Kan det være et lavpunk?? Så kan det godt være flere groper på innsiden , hvis det har stått vann der. Kommer du til å lage manlokk på framsiden, som jeg har låreslått, da kan du gjøre rent og tette fra inn siden før du legger noe på utsiden.. men så var det resten av tanken da??? Erfaring sier at det er mange hull på gang. Komodo fikk ut sin tank så det burde hvære en mulighet, men mye jobb. Her sa det stopp, en løsning her er å dele opp tanken og sette inn en litt mindre plast tank. Ikke billig å få laget ny bunn i tanken hvis en må levere den til verksted. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
larole Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November Takk for tanken(!), men det er virkelig INGEN mulighet for å få den ut uten at motoren tas ut også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November Lei for å hevde dette, men jeg kan nesten garantere at tetting fra utsiden ikke blir noen suksess. Det er vanskelig nok å tette aluminium når det er lett tilgjengelig og man kan sveise. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November 1 hour ago, Hulda said: Lei for å hevde dette, men jeg kan nesten garantere at tetting fra utsiden ikke blir noen suksess. Det er vanskelig nok å tette aluminium når det er lett tilgjengelig og man kan sveise. Tror nok at du har rett, selv om "suksess" kanskje er relativt her. Jeg vet jo at du er kjempeflink og setter høye krav, for meg er det en suksess om jeg i det minste klarer å redusere lekkasjen til et drypp eller to. Tiden vil vise, tenker uansett å dele erfaringene her inne. Kanskje i en tråd som heter "Det er dyrt å være fattig" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November Ser ut som vi begge lider under 'dyrt og være fattig'. Hvis du hadde fått vekk oksidskikt og fett, kunne multimetall kanskje vært brukbart. Avfetting bør i så fall skje med aceton. Ikke med rød- eller whitespirit. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Tror jeg hadde prøvd meg med å lime på ei aluminumsplate over hullet og et godt stykke omkring. 1 ring med tetningssilikon som tåler diesel innerst omkring skaden, og en ring med tec7 utenfor denne som limer. Om mulig supplere med kiler eller luftblære fra en ball som kan legges under og blåse opp for å danne litt press med så stor anleggsflate som mulig. Skal litt flaks til at det holder, men koster ikke all verden hverken penger eller innsats. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Det var slett ingen dum idé herr G. Elling. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November larole skrev for 13 timer siden: men det er virkelig INGEN mulighet for å få den ut uten at motoren tas ut også. Det er ikke noe som heter det "det tar bare litt lengere tid" . Grimme Elling skrev 1 time siden: Tror jeg hadde prøvd meg med å lime på ei aluminumsplate over hullet og et godt stykke omkring. har tru på den iden den vil tette "det område" lenge. For noen år siden hadde jeg brukt permatex rundt hullet og tec 7 på resten av plata og presset det oppunder. I dag har oeg trua på https://relekta.no/lim-og-fugemasser/lim/megaplast-mm/401019n596111 hvis en følger bruksanvisningen og etter herding lager permanent stempling for begge metoder. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November larole skrev for 17 timer siden: OK, jeg er kommet ett skritt nærmere avgrunnen/løsning på dette. Jeg har knotet rundt og prøvd å filme under tanken der det lekker. Jeg kan tydelig kjenne en tæringsskade utvendig i bunnen av tanken. Oi, det der så ikke bra ut. Hvis du har sett bildene i tråden min om tanksjau, så ser du at jeg har en rekke slike korrosjonsangrep i bunnplata, men jeg fikk vasket rent og stoppet dette i tide. Hos deg ser det ut til at disse angrepene har fått utvikle seg lenge nok til at det har tæret tvers gjennom. For jeg har ikke noe tro på at dette har startet på utsiden av plata. I så tilfelle betyr det at bunnen i tanken din mest sannsynlig er mer eller mindre perforert. Hvis du er heldig og dette er det eneste stedet plata lekker, så har du fremdeles en utfordring med å lime dette. For som Hulda skrev tidligere, lime aluminium er ikke det enkleste, særlig ikke en gammel tank der porene i overflata er mettet av diesel. Litt av utfordringen din her er at dette er helt i bunn av tanken. Selv om du vasker rent med aceton etter alle kunstens regler, så henger det straks en ny dråpe klar i hullet som pipler ut og forurenser overflaten du skal lime. Skal du unngå det må enten tanken være 100% tom og tørr inni (det klarer du antagelig ikke), eller så må du sette på et lite vacuum/undertrykk som sørger for at det ikke pipler ut en ny dråpe før du får limt. Klarer du å få til det, så kan du vaske med aceton, deretter pusse over overflaten med smergelpapir, f.eks. K60, så vaske med aceton igjen, og så matte over enda en gang med et nytt rent papir. Så ville jeg tilpasset ei aluplate, og limt den opp med denne epoxyen. Dette er en epoxysparkel som har ganske tynn viskositet, så den flyter godt ut i ujevnhetene i materialet. Plata må derfor stemples opp med en kloss fra undersiden til epoxyen har herdet, ca et døgn. Epoxyen vil tåle diesel, men du må lime over et så stort område at du du får en limflate som går ut på frisk aluminiu, som du er sikker på at du har klart å avfette og slipe ren for oksidhinne. Videre må du bruke en så stor kladd med sparkelmasse at det tyter ut på alle kanter. Klarer du å få til dette vil tanken bli tett så sant det ikke lekker på andre steder også. Men denne tanken må egentlig ut. Som @Roger jo skriver så kan den jo deles opp med vinkelsliper eller bajonettsag, og du trenger ikke å putte inn en like stor tank. En rimelig mulighet er å dele tanken, ta den ut, og korte inn på den. Det er også overkommerlig å bytte bunn i tanken, vesentlig mindre jobb en å lage en helt ny tank. Men det kommer jo også an på hvordan tilstanden er på resten av platene og stussene dine. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
larole Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Setter veldig stor pris på at dere er hjelpsomme her :-) Jeg skjønner at noen tror at det nok er mulig å få denne tanken ut uten at motoren må ut, men dere må bare tro meg når jeg sier at det ikke er mulig. Jeg er litt fristet av en ny tank, både fordi det er tanken som teller, men mest for at da kan jeg slippe å vente på neste lekkasje, som nok kommer. Jeg har funnet en tank som jeg nok skal kunne tvinge på plass. Er denne, slik dere vurderer det, et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November larole skrev 36 minutter siden: slik dere vurderer det, et alternativ? Det er en mulighet, er den stor nok? liker ikke tilkoplingen er det en som fulles av pistolen på brygga. Vet vi måla på den du har? og hva du kan få plass till ? Den bør ha deksfylling etter min mening. slike har jeg sett på Finn for 5-6 hundre kr. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
larole Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November 2 minutes ago, Roger jo said: Det er en mulighet, er den stor nok? Vet vi måla på den du har? og hva du kan få plass till ? slike har jeg sett på Finn for 5-6 hundre kr. Her tenkte jeg at den er omtrent halvparten så stor som den jeg har, 140 vs 300 liter. Jeg er sjelden på veldig lange ekspedisjoner, og skal alltids få plass til noen ekstra Jerry-kanner om behovet skulle melde seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Jeg brukte epoxykitt, sånn som dette , til å fikse bensintanken på en bil en gang. Jeg var på kurs utenbys, og oppdaget lekkasjen da jeg parkerte utenfor hotellet. Så jeg jekket bilen høyt nok til at det sluttet å lekke, løp over veien til nærmeste bensinstasjon og kjøpte en slik stang med 2K epoxykitt. Kuttet av en passe bit, knadde det godt sammen og presset det inn i hullet pluss et godt lag på utsiden. Det holdt tett de årene jeg hadde bilen i alle fall. Så det er kanskje et bedre alternativ hos deg? Lettere å presse på en slik klump enn å styre med å smøre og legge duk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.