Jump to content

Hvor få tak i Hullsag ?


Erik

Recommended Posts

Takker for alle tips og innspill. :clap::thumbsup:

 

Men som et par andre har nevnt, skal du bore store hull i glassfiber, så må du bruke MEGET LAV HASTIGHET. Det er nemlig periferihastigheten som er avgjørende og du skal ikke så høyt opp i rpm før varmgangen tar tennene på sagen....

Det skal jeg ta med meg og ha i mente. Er det andre tips/triks ting å passe på med borring i ymse materialer ?

 

Lav hastighet i Glassfiber er nevnt.

Og olje/smurning ved borring i metall (Hva slags olje/hvor kjøpe ?)

 

Er det andre ting som er lurt å tenke på tro?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er det andre tips/triks ting å passe på med borring i ymse materialer ?

 

Lav hastighet i Glassfiber er nevnt.

Og olje/smurning ved borring i metall (Hva slags olje/hvor kjøpe ?)

 

I hullsagsettet mitt (Starret) står det anbefalte hastigheter ved boring i ulike materialer. Hastigheten skal ideelt sett være forskjellig for hver diameter. Det er som noen over nevnte pereferihastigheten (skjærehastighet på fagspråket) som teller. Den er ulik for for forskjellige materialer, og gjør at spindelhastigheten vil variere avhengig av verktøyets diameter. Kan se om jeg finner en tabell eller nomogram som jeg kan legge ut til deg.

 

Vær obs på at skjærehastigheten er veldig forskjellig fra aluminium, stål og syrefast. På syrefast må du kjøre veldig sakte og smøre veldig godt for å ikke ta livet av saga, men det går det og. Regn imidlertid med mer verktøyslitasje.

 

Som skjæreolje kan du bruke nærmest hva du måtte ha for hånden. Har du en oljekanne er det bare å dryppe på noen dråper. WD40 og annet lurium duger også i nøden. Gjengefett er veldig bra, den holder seg på plass, og renner innimellom når det begynner å bli varmt.

 

Hensikten med skjæreolje er å kjøle, smøre og transportere bort spon :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og olje/smurning ved borring i metall (Hva slags olje/hvor kjøpe ?)

Bruk rødsprit ved boring/skjæring i aluminium

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

VDO instrumenter 52mm (skal felles inn i tre).

Hva skal du med så mye instrumenter?

Jeg har ett. Fueltankmåleren.

 

 

For å ta hull i plater, ønsker jeg meg et stegborr.

Ypperlig verktøy til slikt bruk. Eller en sånn konisk hullbrosj.

 

Når jeg bygde den første seilbåten, kjøpte jeg et sånt "sett" med hullbor hvor bare bladet skiftes. Etter en uke lå det i dunken.

Istedet kjøpte jeg stor og liten tange. Og så går jeg og kjøper ei Sandvik hullsag dersom jeg ikke har den dimensjonen jeg skal bruke.

Link to post
Share on other sites

Hva skal du med så mye instrumenter?

Jeg har ett. Fueltankmåleren.

Jeg skal ha to. En er den nye tankmåleren (har klart meg i årevis uten men tenkte det kunen være greit å ha)

Den andre er voltmåleren som i dag ligger inne i skapet bak panelene, og som jeg kikker på noen ganger pr døgn når jeg er på tur.

 

Bruker forresten viserne mye strøm ? Bør de gå via bryter, slik at jeg skrur dem på kun når jeg faktisk skal se hva de viser ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dedikert skjæreolje er nok best, men det fungerer også å skjære i metall med en enkel blanding av vanlig motorolje og vann på en flaske. Flaska ristes godt før bruk og blandingen påføres der det skal skjæres. Olja smører og vannet kjøler. Blant annet Bjørnevik slipp i Stavanger brukte denne blandingen i mange år ved borring og skjæring i metall. Har selv brukt både blandingen og dedikert skjæreolje. Kan ikke si jeg merket den helt store forskjellen akkurat, i alle fall ikke verdt summen skjæreolje koster ekstra :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Erik. God du er i gang og klargjør til årets sessong. Til info, hvis du skal ha gjort noe i masten, så skal jeg leie meg lift helgen 9-11 mars. gi meg en vink når du skal ha en helaften med båtmekk, så kommer jeg ned å går litt i veien, og vaser deg vekk :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Hei Erik. God du er i gang og klargjør til årets sessong. Til info, hvis du skal ha gjort noe i masten, så skal jeg leie meg lift helgen 9-11 mars. gi meg en vink når du skal ha en helaften med båtmekk, så kommer jeg ned å går litt i veien, og vaser deg vekk :-)

Blir vist pause i båtmekkingen her nå, det skal vist males i heimen, men kanskje vi kan lage mekke helg den helga i mars, så kan du ta dine prosjekt og jeg mine og så kan vi kanskje hjelpes av litt. Har ikke så mye å gjøre i masta mi da, har laget en patent der det er kjapt å heise tv antennen i ett fall de få gangene det trengs. Men kanskje smøre opp litt hvis nå sjansen byr seg. Vi snakkes når det nærmer seg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kan fort bli dyrt hvis en får blåfarga tenner på hullsagen..

Klart, det bør jo ikke skje.

 

Mitt tips var bare ment som et billig og velfungerende alternativ. Ser jo at Biltemas skjæreolje ikke koster all verden, men slik jeg har forstått det er det kun snakk om å lage tre hull i metall. Hvis ikke skjæreolja skal brukes til mer enn det vil i alle fall jeg synes det var en unødvendig utgift når alternativet er nesten gratis og fungerer godt. Har borret og skjært i både støpejern, smidd jern, bronse og aluminium med selvlaget skjæreolje. Har aldri opplevd å ødelegge herdingen på verktøyet. Vannet i olja kjøler godt og olja smører, det har vært godt nok for motormekanikere ved Bjørneviken og ved Engøyholmen der jeg jobbet tidligere. Skal ikke garantere at det ikke kan skje noe, men med litt forsiktighet skal det en del til før det går galt :wink:

Link to post
Share on other sites

men slik jeg har forstått det er det kun snakk om å lage tre hull i metall.

Faktisk bare ett i metall, til tankmåler giver. Giveren skal festes med flens da, og den ser det ut for å være skrue hull i, så det blir jo noen vanlige bore hull der i tillegg. Eller kan man lime flensen med monteringslim ?

 

Flens

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvor nøyaktig tilpasset hull må det være på en skroggjennomføring?`

Skal lage hull til en gjennomføring med ytterdiameter på 26 mm. Det nærmeste jeg kommer i hullsag-settet mitt er 29 mm og da må jeg vel regne med at hullet blir minst 30 mm... dette blir vel "i romsligste laget"?

Jeg har en stillbar bor fra Biltema :

http://www.biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=20-163

... som jeg har bort i glassfiberen innabords og det har gått helt fint, men er det tilrådelig å bruke en slik bor i skutesida?

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er hull er det er håp yesnod.gif

 

Det spiller vel ingen rolle hva slags bor du bruker så lenge du får hull i båten uten å ødelegge noe!

3-4mm større hull er ofte ikke noe problem, om det er tilrådelig er vel noe annet, men igjen så kommer det an på flensen på det du skal montere og hvor mye den dekker.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er noe håp når en tråd med "hvor for tak i hullsag" gir 10-15 innlegg

Det må vÆre ny rekord.

For ikke å spore helt av.

 

Her er noen til ++ gule sider har et par dusin til i område.

 

http://www.verktoyas.no/

ProffPartner Stavanger Verktøy

 

Bygg- & industriverktøy AS 51 88 99 3

www.rogaland-jernvare.no

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...