Jump to content

Hvordan fjerne jordslag ??


Allan E

Recommended Posts

Var en tur i båten i dag og oppdaga en del jordslag!

Er det noen som har et godt forslag til hvordan en skal lettest få fjerna jordslag fra treverket, det er brukt teac-finer plater innvendig så da har en vel lite å slipe på.

......hmmmm .. . .  .   . se det litt an!

 

Hva med å kontakte "Tresenteret" på NTNU? Link: http://www.tresenter.no/

 

Vet av egen erfaring at man i miljøet på gamle NTH kan være "begeistret" over å få "jordnære hverdagsproblemer".

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Noen ganger har jeg opplevd jordslag som små svarte prikker som liksom bare er "utenpå" jordslag. Da går det faktisk bra med en god vask med såpevann!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan også med fordel brukes godt gammeldags

ATA skurepulver blandet i litt varmt vann.

ATA, finnes det da fremdeles? har ikke sett det i hyllene på butikkene på mange 10år?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg leser en del andre båtforum og hver eneste gang spörsmålet blir stilt er rådet unisont å bruke klor uttynnet i vann.  Hvis du skal rengjöre ubehandlet tre, bör du nok pröve deg frem först.  La blandingen sitte ca 10 minutter og vask deretter av med rent vann.

Jeg fjernet selv jordslag for et par år siden men jeg kjöpte et ferdigprodukt på sprayflaske og er ikke sikker på hva det inneholdt.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løfter denne litt gamle tråden for å belyse følgende:

 

Var i båten en tur i dag og på tross av god gjennomlufting ble jeg overrasket over mye "sorte prikker" (jordslag) på den hvite skaien (puter og seter). Jeg fikk ikke testet hvor fast det satt bortsett fra å skrubbe litt med såpe på en klut. Det så ut i fra dette til å løsne greit, og dette er også erfaringen fra tilsvarende tidligere. Sorte prikker har da blitt fjernet med såpe og vann eller Jiff. Omfanget var imidlertid mye større en jeg har sett det noen gang (det må ha vært en fuktig høst). Noen som har erfaring for at dette er greit å få av til våren, eller burde det vært tatt en runde med såpe og vann nå?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale at du tar det underveis. Citrus-spray tar som regel denne typen sopp bra før den har fått festet seg for godt på skaien. Jeg kan bekrefte at det er svært fuktig for tiden. I min båt (lukket båt i Son) hadde luftavfukteren tatt ut ca 18 liten vann fra lørdag ettermiddag og frem til i kveld. Da hadde riktignok luftavfukteren gått på maks.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg tar feil, men jeg har en anelse om at "sorte prikker" på åpne overflater slik som treverket i båten ikke er "jordslag", men sopp. Man kan oppleve det samme på lysmalte trehus etter perioder med mye nedbør og fuktig luft.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Citrus-spray tar som regel denne typen sopp bra før den har fått festet seg for godt på skaien.

Hvor får jeg tak i Citrus-spray? Selges det i dagligvare?

Mulig jeg tar feil, men jeg har en anelse om at "sorte prikker" på åpne overflater slik som treverket i båten ikke er "jordslag", men sopp. Man kan oppleve det samme på lysmalte trehus etter perioder med mye nedbør og fuktig luft.

Tror du har helt rett. Mulig at dette også er årsaken til at det vanligvis er mulig å få av i motsetning til jordslag som jeg har inntrykk av setter seg bedre.

Link to post
Share on other sites

Jordslag = sopp

 

Mulig jeg tar feil, men jeg har en anelse om at "sorte prikker" på åpne overflater slik som treverket i båten ikke er "jordslag", men sopp. Man kan oppleve det samme på lysmalte trehus etter perioder med mye nedbør og fuktig luft.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Prøv varmt vann og Biotex , på puter bør du være forsiktig med div lurium da du fort kan ta sømmene . Hadde det i snekka da jeg overtok den , tok det med Biotex og det jeg ikke fikk av tok jeg med varmt vann og stålull . Kraftvask gjør også susen , men for sterk blanding og sømmene går . Skyller du med myyye vann så går det greit ,gikk bra oss meg i værtfall . Men husk , det lønner seg å ta det så fort du ser det , lettere er det også . Gjør du ikke bra nok jobb , så dukker det fort opp igjen .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Fra http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPos...p;AreaGuid=2287

 

"Kilden til fugten skal fjernes først og derefter skal fugten udtørres. Eller er det skønne spildte kræfter.

 

Mindre arealer rengøres med ufortyndet Klorin /rodalon eller et tilsvarende produkt (aktivstof: hypochlorit). HUSK at følge brugsanvisningen, at bruge handsker og øjenbeskyttelse samt at ventilere rummet godt. Påfør Klorinen med en svamp og lad det sidde 15-20 min. hvorefter området vaskes med vand.

 

Slutrengøring.

Efter rensning skal der gøres meget effektivt rent i rummet. Alle flader skal tørres af med en klud vredet hårdt op i fortyndet Klorin. Dagen efter gentages proceduren, idet støv er lang tid om at lægge sig.

 

 

De sorte pletter der er i træet kan fjernes med brintoverilte 40% ved at duppe med en svamp"

Link to post
Share on other sites

Jeg har effektivt vasket bort jordslag med med salmiakk i varmt vann, dette funket meget bra på alt fra teklaminat til teklist og skai.

Fikk et tips fra en av gutta hos Maritim, som en midlertidig løsning for å stoppe utviklingen av jordslag, og det var å vaske over "det angrepne" området med rødsprit. Alkoholen skulle "knekke" videre vekst. Greit å bruke rødsprit da man helst ikke vil sløse med Bache Gabrielsen til dette....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er alle råd og dåd testet ut. Som nevnt har jeg aldri før opplevd makan til mugg i båten på tross av rimelig god lufting. Årsaken er trolig at båten i år står tett inntil et fjell der den står lunt - antakelig for lunt.

 

Uansett; slik så det ut etter 4 månder under presening:

 

baatputer__008.jpg

 

Etter å ha testet sitronsyre, ulike vaskemidler, var konklusjonen klar: det mest effektive var uten tvil, mye vann, muskelkraft og tålmodighet. Tok meg 1 1/2 time å gå over alle putene, men nå er de som om de var kjøpt i går:

baatputer__010.jpg

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...