Jump to content

Sikringsbøyle og toggle til forstaget på seilbåt

galaxy

Recommended Posts

Detteer en toggle løsning.

I hvilken sammenheng har dette kommet frem? Hadde vært greit å vist litt bakgrunnen for hvorfor det bør forandres.

Ved en rigg som ikke har lensetakler (og parralelle vant) vil ikke forstaget bli så slakt at det vil hoppe ut under seilas. Overgang mellom mastefeste og rulleforstag pleier npormalt å gå gjennom en toggle løsning for at kreftene i innfesting skal gå riktig vei.

Med en løsning som dette må man være veldig forsiktig når masten heises slik at forstag ikke hopper av før det blir stramt.

På min maste er også forstaget festet med en T krok. Men jeg har en bøyle over som blokken til spinnakerfallet løper i som også hindrer forstaget i å gå ut. Jeg har desverre ikke noe bedre bilde da jeg er på jobb i Barentsjhavet.

Nå er det ganske vanlig å bruke T terminal til feste av forstag fra masteprodusentene.

Men nå fikk jeg se bildet da forbindelsen var litt bedre og jeg likte ikke overgangen fra T terminal til øye rulleforstag. Der ville jeg montert et fleksibelt ledd imellom, alså en toggle.

Hvis man er redd for at T terminalen skal ramle ut ved slakk kan man lage en låsing på dette. Jeg har T terminal på mine lensetakkler og når den ene er slakk blir T terminalen vridd i alle retninger avhengig av hvordan seilet presser. For å hindre at den går ut er det laget en liten plate over halve hullet som kan demonteres ved fjerning av terminal. Jeg har ikke bilde av det her på jobb men kan ta bilde hvis det fortsatt er aktuelt om 2 uker.

Så lenge toppvant og stag er montert med toggle løsning e.l. føler jeg meg trygg på at masten vil forbli ombord. Rulleforstag uten toggle ville jeg ha byttet ut. Undervanter kan godt være med T-terminal slik at disse blir enklere å bytte ut med masten stående ombord - vist dette blir påkrevd.

T-terminaler er jo for at det skal bli enklere på mindre båter å hanskes med disse under montering av mast da dette er en rimeligere løsning ved mastekonstruksjon. En får det en betaler for.

Den lille metall platen vi anvender ved T-terminaler er ikke verdt så mye da disse platene lett lar seg deformere og vris ut av posisjon - særlig ved lensetakklene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har ikke bilde av det her på jobb men kan ta bilde hvis det fortsatt er aktuelt om 2 uker.

Takker for alle svar så langt. Flott hvis du kan legge ut et bilde, ravddo.

Til GeirKs:

Takker for link til et utmerket bilde. Men jeg har litt for lite kunnskap om hvordan togglen skal monteres i forstaget. Flott hvis et bilde kan fremskaffes. Forslag til forhandlere? Enkelt å montere?

Redigert av galaxy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...