Jump to content

Prosjekt: Nytt dashboard Fairline Targa 34


Julie III

Recommended Posts

Det er et par ting jeg ikke er fornøyd med etter en sesong i den nye båten, og det ene er dashboardet...

Slik ser det ca ut nå: (bildet er fra en annen båt)

 

fairlinefairline34targad00407.jpg

 

Det finnes ikke noe sted å felle ned kartplotter, og jeg synes den står litt i veien der den er montert i dag på toppen av dashen.

Det jeg ønsker å gjøre er å bygge noe liknende dette: (Lastet ned sketchup og laget bare en rask skisse uten detaljer)

 

dash_top.jpg

 

De svarte rundingene er instrumenter.

 

Denne er da ment å erstatte "luka" dere ser på toppen av dash... Da slipper jeg å skjære bort noe, og en evnt neste eier kan bytte tilbake til "luka" om h*n vil.

Planen er å bygge dette i kryssfiner eller divinycell, og trekke med glassfiberduk og polyester. Byggingen skal nok gå greit, men det er plastingen som blir helt nytt for meg.

Bør en nevenyttig kunne klare dette, eller blir det for mange kriker og kroker?

Burde den lages i flere deler og så "limes" sammen, eller hele sullamitten i et jafs?

Link to post
Share on other sites

Et plastbyggemateriale som har "vekket min interesse" i det siste er "King Starboard" plastplater. Det er flere her som i det sisite har brukt det på oppussingsprosjekter. Jeg har ikke brukt dette produktet, men det er bra ut. Kjøper jeg som planlagt en gammel seilbåt i løpet av et par uker, så kommer jeg nok til å bruke slike plater til bygge nytt gulv og vegger på toalettrommet for om mulig ha en dusj der. -eller annet som skal bygges, i stede for å drive på med å plaste selv.

 

 

Link til Maritim.no sin beholdning av King Starboard.

 

Forskjellige youtubevideoer viser hvordan du kan forme og bøye platene med varmepistol. Men da er det sikkert tykkelsen på 6,35 mm som brukes. Med tykkere plater er det en video som viser at du kan snitte mange fresepor på innsiden av en krumning, deretter bøye.

 

-det er ihvertfall en måte å gjøre det på, som for meg ser enklere ut enn å begynne å plaste noe selv. Overflaten ser jo fin ut og styrken er jo solid. Samtidig kan du jo behandle det ferdige produktet med matt grå lakk, som brukes på nye dashbord på nye båter for å hindre skarp refleksjon.

Link to post
Share on other sites

Et plastbyggemateriale som har "vekket min interesse" i det siste er "King Starboard" plastplater. Det er flere her som i det sisite har brukt det på oppussingsprosjekter. Jeg har ikke brukt dette produktet, men det er bra ut. Kjøper jeg som planlagt en gammel seilbåt i løpet av et par uker, så kommer jeg nok til å bruke slike plater til bygge nytt gulv og vegger på toalettrommet for om mulig ha en dusj der. -eller annet som skal bygges, i stede for å drive på med å plaste selv.

 

 

Link til Maritim.no sin beholdning av King Starboard.

 

Forskjellige youtubevideoer viser hvordan du kan forme og bøye platene med varmepistol. Men da er det sikkert tykkelsen på 6,35 mm som brukes. Med tykkere plater er det en video som viser at du kan snitte mange fresepor på innsiden av en krumning, deretter bøye.

 

-det er ihvertfall en måte å gjøre det på, som for meg ser enklere ut enn å begynne å plaste noe selv. Overflaten ser jo fin ut og styrken er jo solid. Samtidig kan du jo behandle det ferdige produktet med matt grå lakk, som brukes på nye dashbord på nye båter for å hindre skarp refleksjon.

 

Absolutt spennende produkt det der... vil det si at disse bare kan limes sammen og overflatebehandles? Ser for meg at skjøtene blir svakheten og sparkel sprekke opp?

 

 

Er litt skeptisk, da det ser ut til å bli myyye omgjøring og tilpasning til eksisterende. I tillegg må skyvedøra tas hensyn til.

Kanskje flatskjermplotter nedfelt i kartbordet med vippefunksjon hadde vært noe hvis det finnes.

Spennende å se hva du får til.

 

 

Da tror jeg du har misforstått :smiley: Hele hensikten her er å ikke gjøre om på noe... Modulen skal som nevnt kun erstatte "luka" på toppen av dash slik at man kan fjerne alt og få det tilbake til orginalt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Absolutt spennende produkt det der... vil det si at disse bare kan limes sammen og overflatebehandles? Ser for meg at skjøtene blir svakheten og sparkel sprekke opp?

 

 

ta en titt på alle youtube-klippene som ligger på nett. da får du ihvertfall en ide om hvilke muligheter som ligger i det. i ett klipp så viser de at det kan limes, men det må da i tillegg skrus.

 

her er det nok bare fantasien og verktøyet som setter grenser. men med varmepistol får du ihvertfall pene kurver på to av platens vinkler/sider. med skruer og plathetter får du skrudd sammen resten og hvite plastpropper i skruene kamuflerer disse..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Absolutt spennende produkt det der... vil det si at disse bare kan limes sammen og overflatebehandles? Ser for meg at skjøtene blir svakheten og sparkel sprekke opp?

 

 

 

ta en titt på alle youtube-klippene som ligger på nett. da får du ihvertfall en ide om hvilke muligheter som ligger i det. i ett klipp så viser de at det kan limes, men det må da i tillegg skrus.

 

her er det nok bare fantasien og verktøyet som setter grenser. men med varmepistol får du ihvertfall pene kurver på to av platens vinkler/sider. med skruer og plathetter får du skrudd sammen resten og hvite plastpropper i skruene kamuflerer disse..

 

Hmm... desverre har jeg en "feilkonstruksjon" i "toppetasjen" som gjør at jeg liker rene flater uten skruer :giggle:

Jeg vil at det skal se orginalt ut og samme former som resten av dash :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det sa Bonus også :smiley: Men som skrevet er tegningen kun en illustrasjon og ikke nøyaktige mål eller utforming :smiley:

Jeg har selvsagt forsøkt flere vinkler, stått oppreist, på huk, i vanlig sittestilling, samt litt hengslengt "live" i båten... I forhold til tegningen blir vinkelen litt anderledes. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kanskje verd å ta med at på sikt vil jeg endre layout på resten av dashen også slik at jeg kan klipse på Ipaden rett over rattet. Tanken er å flytte de eksisterende instrumentene der opp i den nye modulen, fjerne den gamle lille plotteren til venstre for rattet som aldri er i bruk og lage nytt sted for knapper ala Windy ++ ....

Igjen er tanken å gjøre endringer som ser orginalt ut uten å ødelegge det eksisterende og ha muligheten til senere å gjøre det om til slik det opprinnelig var igjen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm... desverre har jeg en "feilkonstruksjon" i "toppetasjen" som gjør at jeg liker rene flater uten skruer :giggle:

Jeg vil at det skal se orginalt ut og samme former som resten av dash :smiley:

Da forsenker du skruen og sparkler før du lakker eller legger en folie over det hele

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil at det skal se orginalt ut og samme former som resten av dash :smiley:

Vel, da nytter det ikke å bøye og lime plater som flere er inne på her. De primitive 2D flatene du da oppnår vil avsløre deg da originaldashen er støpt med dobbeltkrumme flater.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da blir løsningen "isopor klosser" som skjæres raspes og slipes til riktig form. Twill matter og epoksy i flere lag. 5-7 lag med 200 grams matte tror jeg skulle bli bra. Så er det sparkle, pusse, sparkle pusse, lakke

 

En fin ting med å lage en slik plugg er jo at du kan legge den på dash bordet slik at du ser resultatet før du støper

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja Jon-Kåre, skjønner du har jobbet litt med dette. Dog bør du ikke bruke isopor. Divinycell er utmerket å jobbe med, og du kan grovkappe og lime sammen devinycellplater til du får en tilnærmet riktig form. På denne måten slipper du mye sliping, rasping og pussing. Jeg lagde sideskjørt på gamle Escada på det viset, og det fungerte faktisk ganske bra. Lagde en tråd om dette som jeg skal se om jeg finner fram.

 

Etter at du har limt opp grovformen og pusset til riktig form, legger du på 3 lag med matte og polyester. Deretter er det å sparkle opp før du begynner, som du helt riktig sier, med å slipe, pusse, slipe, pusse....Avslutt så med gelcoat som du ruller på i flere lag med malingsrull. Så en ny runde med sliping og pussing. Avslutt med 1500 papir og deretter Autosol.

Resultatet og finishen blir som levert fra fabrikk, og har du vært flink med formene vil ingen se at du har laget det selv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mente ikke iopor en slik rosa eller blå som jeg ikke husker navnet på, forøvrig har jeg ikke jobbet noe med dette bare lest en hel masse. Youtube er og en fin plass for å hente idder

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny Nidelv 300 en gang. Syntes kartplotteren var alt for liten (Simrad CX33). Jeg designet og tegnet (i Photoshop) endringer i dashbordet slik at en større plotter (Simrad CX44) skulle passe. Nidelv støpte da om dashbordet etter mine tegninger og bestilte nye "karbon" paneler fra Guzzi i Sverige. Resultatet ble veldig bra!

 

Originalt dashboard:

dashgammel.jpg

 

Nytt dashboard:

dashny.jpg

 

 

Jeg tror at det fineste resultatet vil du få ved å bygge om hele dashbordet. Ikke bare toppdelen som du beskriver. Demonter alle instrumenter og brytere, støp helt ny front med tilpassede "forsenkninger" e.l. Få noen til å lage frontplater ala min Nidelv eller lakker den nye dashbordfronten i Nextel (den matte grå finishen som mange idag bruker. Tror nok at jeg ville fått noen "proffer" til å lage dette. Krever nok litt erfaring å få dette helt jevnt, men det vet andre mye bedre enn meg.

Link to post
Share on other sites

I innlegg 151 her prøver jeg meg på en dobbeltkrum 3D flate vha, 2D elementer (1" devinycell)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her var det kommet gode svar. Takk for det!

 

Bonus: Det var et flott panel i den Nidelven! Hva ga du for karbonplatene? Jeg synes det har vært greit med 2 plottere, så da må jeg gjøre noe med toppen uansett. Får se hva som skjer med resten...

Men siden en annen østfolding skal ut på langtur om en stund... Mister windymafiaen et medlem til fordel for NW snart? :giggle:

 

King Starboard platene slo jeg fra meg når jeg leste at ingen lim vil bite på. Vil da tro at man ikke kan sparke de, og faren for at det sprekker opp er stor.

Å lage form av isopor hørtes smart ut og en tanke jeg var inne på. Men ville vært vanskelig å få helt rett/likt på begge sider. Men mulig jeg gjør dette for å lage en modell i forkant...

 

Den tråden har jeg lest REM. Mye lærdom der... Jeg har Biltema ganske nært. Er det ok å bruke diviny, polyester og mattene der? Ser mange snakker godt om det, men noen nevner 200g matter isteden...

 

3330903c.jpg

 

På hver side her er det instrumenter som sitter i plater som igjen er nedsenket. Hvordan løses dette med diviny? Freser?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...