Jump to content

FNM 250 HPEP, erfaringer? Kvalitet, tilgang og pris på deler?


Hoem

Recommended Posts

Kjøpte FNM 250 i 08, hadde den frem til i fjor høst og gått ca 380 timer. Hadde 1 reklamasjon, demperplaten røk etter 10 timer, fikk ny på garantien. Har vært veldig fornøyd med motoren, ingen problem med deler til service. Kjøpte den som 90 hk og sparte endel på det. Hadde kjøpt en gang til hvis jeg hadde hatt bruk for ny motor. Billig i drift. :thumbsup:

Link to post

Snakker vi her om en 250hk motor som du har importert som 90hk?

 

Dette er interessant. Et kjapt søk på Google fant dette (Hele artikkelen fra Båtmagasinet HER:

 

Mer effekt uten avgift

 

Som privatperson kan du hente større effekt ut av din båtmotor uten å måtte betale mer avgift enn hva du allerede har gjort.

Underdirektør Arvid Stokke i juridisk avdeling i Toll- og Avgiftsdirektoratet sier til Båtmagasinet at det i dag ikke eksisterer noen regel som sier at endring av effekt skal ettermeldes.

- Dette gjelder først og fremst privatpersoner og forhandlere, men for importører, som har godkjent lager, stiller saken seg annerledes. Etter lov om særavgifter § 6 skal avgift svares etter de regler som gjelder på det tidspunkt avgiftsplikten oppstår. For registrerte virksomheter oppstår avgiftsplikten ved uttak fra lager, jf. forskrift om særavgifter § 2-1. De skal svare for avgift i det øyeblikket varen, eller i dette tilfelle båten, tas ut av lager, og da gjelder avgift av den effekt som motoren da har. Er motoren oppgradert fra 130 til 160 hester skal det svares avgift av 160 hestekrefter.

- Men jeg som privatperson kan jeg faktisk hente ut en effektøkning på egen motor uten at det har avgiftsmessige konsekvenser?

- Ja, i dag er det ikke klare regler som hindrer deg i å gjøre dette. Det er heller ikke noe i systemet som fanger opp en eventuell innberetning om det, sier Stokke, og legger til;

- Dette er også et spørsmål som er vanskelig å håndheve. Vi har ikke hatt denne problemstillingen oppe før Båtmagasinet nå nevner det, men skulle det vise seg at slike saker får et visst omfang i tiden fremover, får vi heller vurdere om det er grunnlag for klarere regler, sier underdirektør Arvid Stokke.

 

Såfremt motoren tåler økningen fra 90 til 250 hk, så vil jo dette være nærmest et gullfunn.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Vi har Fnm 250 fra 2008. Et tre år langt mareritt med denne motoren. viser seg at turbo ikke burde vært luftkjølt men vannkjølt. ny turbo bestilt i mai-måned, ennå ikke kommet. Nok en høst må vi ta opp båten uten å ha fått brukt den.

 

Hvis du skal slenge ut en sånnt innlegg så må du skrive lit om bakgrunnen! hvilken båt du har hvor mye du har brukt den, hvem som har instalert den osv. Det blir helt menigsløst å bare slenge ut et sånn usakelig utsagn! fordi om akkurat du har hatt problemer er det ikke sikkert det er en dårlig motorkonstruksjon!! Mange med annerkjente motormerker som har hatt masse problem, uten at man fraråder andre å kjøpe merket!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Snakker vi her om en 250hk motor som du har importert som 90hk?

 

Dette er forskjellige motorer. Det er 3 basis motorer som dekker fra 80 - 250 hk.

http://www.alltech.no/marinemotorer-fnm.html

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vi har Fnm 250 fra 2008. Et tre år langt mareritt med denne motoren. viser seg at turbo ikke burde vært luftkjølt men vannkjølt. ny turbo bestilt i mai-måned, ennå ikke kommet.

Hva er problemet med motoren din? Mange motorer fungerer fint med luftkjølt turbo. Vannavkjølt turbinhus er laget for senke utvendig temperatur på turboen. Vannavkjølt lagerhus er laget for at du skal kunne stoppe motoren rett etter høy belastning. Endel motorer havarerer turboen pga. koksing i oljereturrøret fra turboen (vanlig på VAG) Dette kan unngås med vannavkjølt lagerhus eller ved å montere varmeskjold.

I utgangspunktet er denne FNM motoren en moderne, velprøvd og god konstruksjon, men om mariniseringen er bedre eller dårligere enn VP D3 vet ikke jeg. Det kan være et prisgunstig alternativ men noe ukurrant.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Kun kjørt 30 timer hittil. Dobbelinstallasjon. Lav vekt og fantastisk ytelse i forhold til de gamle mercruiser D219.

Lett å få deler fra KD trading. Sendte bestilling om morgenen, fikk delene neste dag. Passer veldig bra der det tidligere har stått bensinmotor da motorene har relativt høyt turtall (4200) sammenlignet med mange andre dieselmotorer. Slipper sansynligvis å bytte utveksling om du ser etter alternativ for ombygging fra bensin til diesel.

 

Hittil er alt 100%. Kun positive erfaringer (Nb. Kun kjørt 30 timer)

Link to post

Har kjørt litt over 200 timer hittil med min 225 HK FNM. Ingen motorproblemer overhodet, men jeg tar heller ikke ut full effekt. Starter på første omdreining. Dieselforbruket er utrolig lavt. Så lavt at jeg nesten ikke tør å si det.

 

Det jeg vil kritisere hittil er at jeg har to sinkanoder som sitter bak platekjøleren, hvilket vil si at jeg må demontere kjøleren for å få skiftet anoder. Neste gang jeg skal skifte anoder vil jeg flytte kjøleren lenger vekk fra motoren.

 

Og så har jeg ikke funnet noen tappeplugg for kjølevannet. Det går selvfølgelig an å demontere en av slangene til kjøleren, men det er tungvint og så får jeg ut mindre enn halvparten av vannet på den måten. Veldig tungvint når en skal skifte kjølevæske.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har inntrykk av at mange som innstallerer disse motorene selv ikke leser instruksjonsboka, og turboen ryker. I boka står det tydelig makstemperatur i motor rommet. Når jeg målte i mitt motor rom etter innstallasjon var temperaturen for høy, slik at jeg måtte lage ekstra ventilasjon og kom under maks temperatur. Har aldri hatt problemer med turboen. Tror årsaken til at mange turboer ryker er for høy temperatur i motor rommet. :wink:

Link to post
  • 8 år senere...

Hva er status nu på disse motorer? fungere de fremdeles problemfritt?

@NilsPilsHar du ennå din?

 

Vurdere om jeg skal hive en sådan på 270 i båten. Da blir båten hel planer frem for halvplaner, å båten blir det den egentlig var designet som. Samt jeg da kan cruise i behagelig fart opp langs ræv kjedelige Jæren uten å presse motor til maks. Pris er jo ganske så bra i forhold til de fleste andre på marked, samt det krever minimal endring av fundamenet i motorrommet i forhold til vp41 som er idag.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 40 minutter siden:

Hva er status nu på disse motorer? fungere de fremdeles problemfritt?

@NilsPilsHar du ennå din?

 

Jeg har min enda. Den fungerer stort sett problemfritt. Jeg mekker selv og har ikke hatt noen nevneverdige problemer etter episoden med vann i dieselen for en del år siden. Måtte også overhale turboen for noen år siden. Siste jobben var å skifte et lite rele på et kretskort i kontrollboksen. Det kjøpte jeg fra Farnell Norge for småpenger. Nå har den gått over 1000 timer, så det er på¨tide å skifte tannreima. Det er en relativt enkel operasjon.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 10 minutter siden:

 

Jeg har min enda. Den fungerer stort sett problemfritt. Jeg mekker selv og har ikke hatt noen nevneverdige problemer etter episoden med vann i dieselen for en del år siden. Måtte også overhale turboen for noen år siden. Siste jobben var å skifte et lite rele på et kretskort i kontrollboksen. Det kjøpte jeg fra Farnell Norge for småpenger. Nå har den gått over 1000 timer, så det er på¨tide å skifte tannreima. Det er en relativt enkel operasjon.

Dette høres jo positivt ut. 

Ser nu du har en annen utgave enn den jeg tenkte på. Tenkte på FNM 30 HPE. Du har vel HPEP motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 56 minutter siden:

Dette høres jo positivt ut. 

Ser nu du har en annen utgave enn den jeg tenkte på. Tenkte på FNM 30 HPE. Du har vel HPEP motor.

HPE/P 225.

Min er en tidelig utgave med platekjøler. Platekjøleren er OK. Men bak kjøleren sitter to plugge med sinkanoder som skal byttes minst annet hvert år. Da må jeg tappe av kjølevæsken og demonter platekjølerne. Ikke særlig praktisk det der . . . Ser at nyere modeller ha rørkjøler. Da har de vel også løst problemet med anodene . . (?).

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 12 minutter siden:

HPE/P 225.

Min er en tidelig utgave med platekjøler. Platekjøleren er OK. Men bak kjøleren sitter to plugge med sinkanoder som skal byttes minst annet hvert år. Da må jeg tappe av kjølevæsken og demonter platekjølerne. Ikke særlig praktisk det der . . . Ser at nyere modeller ha rørkjøler. Da har de vel også løst problemet med anodene . . (?).

 

Har sikkert komt noen forbedringer siden du kjøpte ja.

Er ikke sikker på hva forskjellen er på HPE å HPEP

Ser en på spec, så er de jo like.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

250-hesteren er en 5-sylindret 2,4 liter, som kjent basert på Fiat/Alfa bilmotor, mens 270-hesteren er en 4-sylindret 3,0 liter basert på Ivecos kjente varebil/bobilmotor.

For noen år siden kom sistnevnte i 300 hk-utgave, men nå har de redusert til 270 hk. Kanskje 300 ble for meget...

 

Uansett vil jeg nå heller anbefale Hyundai Seasall S270 hvis man ønsker en fabrikkny dieselmotor på 250-300 hk til overkommelig pris og med relativt lav vekt.

Da får man dessuten 2 ekstra sylindre med på kjøpet og det er jo aldri feil i hverken bil eller båt :smiley:

 

Alternativ 2 er Mercury Diesel V6 3,0L 270 hk, som da er en italiensk motor i likhet med FNM, og produseres av gode gamle VM Motori.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 1 time siden:

250-hesteren er en 5-sylindret 2,4 liter, som kjent basert på Fiat/Alfa bilmotor, mens 270-hesteren er en 4-sylindret 3,0 liter basert på Ivecos kjente varebil/bobilmotor.

For noen år siden kom sistnevnte i 300 hk-utgave, men nå har de redusert til 270 hk. Kanskje 300 ble for meget...

 

Uansett vil jeg nå heller anbefale Hyundai Seasall S270 hvis man ønsker en fabrikkny dieselmotor på 250-300 hk til overkommelig pris og med relativt lav vekt.

Da får man dessuten 2 ekstra sylindre med på kjøpet og det er jo aldri feil i hverken bil eller båt :smiley:

 

Alternativ 2 er Mercury Diesel V6 3,0L 270 hk, som da er en italiensk motor i likhet med FNM, og produseres av gode gamle VM Motori.

Det som gjør FNM så aktuell er at den nesten passer rett ned på fundament.

Hyundai krever en større ombygging med støpe jobb. Motorfester har omtrent halve avstand på hyundai vs VP41. Hvor det kun er ca 80mm i forskjell på FNM å VP

Så er faktisk kun å bore 4 nye huller, samt shimme opp fremre fester, så passer fnm rett ned.

Å med en båt som ikke er spesiell tung for motor, så blir det ikke noe stor belastning på motor. Men en kan gå i plan, noe en ikke kan med 200hk som idag uten å måtte dra motor opp i maks.

 

Å kjøpe nye Mercury diesel er nok ikke aktuelt. Uten å ha sjekket, så tenker jeg den koster ganske så mye mer i innkjøp.

Å begynne med motor til 300k ++ i en båt fra siste halvdel av 80 tallet, er ikke noe aktuelt.

FNM er ca 190k uten gir. Gir har jeg, så det trengs ikke kjøpes inn. VP motor har kun gått 60 timer siden total overhaling. Så denne kan selges sammen med 2 stk gir til en ganske så greie pris, som igjen gjør at det er inna for å kjøpe en fnm. Hadde Hyundai passet bedre ned, så hadde nok den blitt valgt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Grand Banks jr skrev 11 minutter siden:

Hadde kanskje blitt tidenes best motoriserte InLander 😁

Hadde nok slått alle farts rekorder ja hehe 

Men blir nok overkill. Må jo i tillegg bytte gir da zf45a blir for lite. Må nok også opp i så stor propell at jeg får problemer med plass til den. Så ville blitt for mye ombygging. Samt total kostnad blir noe høy.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...