Jump to content

FNM 250 HPEP, erfaringer? Kvalitet, tilgang og pris på deler?


Hoem

Recommended Posts

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Hadde nok slått alle farts rekorder ja hehe 

Men blir nok overkill. Må jo i tillegg bytte gir da zf45a blir for lite. Må nok også opp i så stor propell at jeg får problemer med plass til den. Så ville blitt for mye ombygging. Samt total kostnad blir noe høy.

 

 

Det er jo ikke nødvendig å gå for 350 hk utgaven, kan visstnok velge 280 hk ut fra det som står i annonsen :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 35 minutter siden:

 

Det er jo ikke nødvendig å gå for 350 hk utgaven, kan visstnok velge 280 hk ut fra det som står i annonsen :smiley:

Joda en kan vel få den helt ned i 180hk. Men denne motor er faktisk fysiks større enn den gamle VP. Å den veier like mye. Den vil å kreve en goe del ombygging for å passe ned, om den i det hele tatt får plass. 

 

Å skal jeg først bytte motor, så skal det ikke opp i en nye sværvekter. 

Hadde sikkert vært rett motor til en større båt, men til en halv/hel planer på 27 fot, så blir dette noe overkill. 

Er rimelig sikker på 30HPE er mer enn goe nok til båten min. Meste av tiden vil den uansett gå i 10-12knop, som vil være veldig moderat turtall. Så overlever den nok å 2-3 timer på høyere turtall når de kjedelige strekninger som Jæren skal passeres. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 3 måneder senere...

@Okkaby, 300 hk i Neptimen er nok litt i overkant... he he. 

 

Må bare få optimalisert drivlinje/ propell for 200 hk så håper jeg å få opp farten. Marsje i 14-15 knop hadde vært deilig, og i følge propellfolket så bør det være oppnåelig med TAMD41B.  

 

Har ennå ikke fått av propellen. Sitter som bare det. Og verktøyet er nok litt dårlig, eller teknikken.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@Okkaby, 300 hk i Neptimen er nok litt i overkant... he he. 

 

Må bare få optimalisert drivlinje/ propell for 200 hk så håper jeg å få opp farten. Marsje i 14-15 knop hadde vært deilig, og i følge propellfolket så bør det være oppnåelig med TAMD41B.  

 

Har ennå ikke fått av propellen. Sitter som bare det. Og verktøyet er nok litt dårlig, eller teknikken.

Propan og en avdrager. Hør på båtverksted om du kan låne en avdrager. Da går det enkelt.

 

Klart du skal få båten opp i 14-15 som marsj hastighet. Var å se på en neptim med 41 motor før jeg kjøpte min. Den gikk rundt 20 mener jeg det var.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

@Okkaby, med TAMD41B?

 

Var en svenske som hadde 43. Gikk drøyt 20 mener jeg. Men min er en av de tidligste modellene og har godstykkelse som er bittelitt overdimensjonert = tungt.

 

Hva forventer du at din skal gå nå med en touch mer motor?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 18 minutter siden:

@Okkaby, med TAMD41B?

 

Var en svenske som hadde 43. Gikk drøyt 20 mener jeg. Men min er en av de tidligste modellene og har godstykkelse som er bittelitt overdimensjonert = tungt.

 

Hva forventer du at din skal gå nå med en touch mer motor?

Husker ikke om det var 41A eller B men var 41 ja.

 

Ifølge Winrace skal jeg toppe på ca 28 med rett propell som er en 19*20 skewback.

Så gleder meg til prøvetur, som jeg håper blir i februar.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Fortsatt litt imponerende at den vesle 5-sylinderen klarer å dra den tunge og godt V-bunnede Windy 27 opp i 30 knop.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 53 minutter siden:

Fortsatt litt imponerende at den vesle 5-sylinderen klarer å dra den tunge og godt V-bunnede Windy 27 opp i 30 knop.

 

 

Satser på å test kjøre min i morgen eller tirsdag. Nettopp kjørt på bunnstoff. Kun nye anoder og litt rengjøring som mangler nå.

Men er jo en 4 sylinder min da. 

Så får se om gamlefar hos winrace har ramt rett med propell beregning.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
dieselfan skrev 6 minutter siden:

...når "yankeene" må krype til korset og invitere en nordmann til å sitte helt inntil peisen og lære de å lage en propp... så er sjansen rimelig god for at det går bra :wink: :thumbsup:

Joda, han pleier jo å ramme ganske så greit hehe

Var jo ganske så bra på den siste jeg fikk på vp også

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Teerex skrev for 9 timer siden:

Fortsatt litt imponerende at den vesle 5-sylinderen klarer å dra den tunge og godt V-bunnede Windy 27 opp i 30 knop.

@Teerex - har hatt en uke hvor jeg har tenkt mye på nettop det..
Husker du 2009 når det var på mote å snakke ned denne motoren, fantastiske argumenter haglet... særlig fra den gjengen med moderat motorkunnskap men med grønn lakk på hjernen....

ahhh - det er tatt ut alt for mye hester den kommer til å eksplodere, en motor som er så lett kan aldri holde, 5 sylindre - det blir jo helt usymmetrisk den kommer til å brekke...

På den tiden var det utrolig mye jalla å lese fra folk som ikke ville oppgi kilde. Store nick her ikke som kun hadde "heard from a friend of a friend" historier...

 

Vet ikke hvor mange av disse motorene som er solgt eller egenimportert til Norge. Disse motorene er heller ikke perfekte. Jeg vet ikke om en eneste motor som er det. 

Uansett hvilken motor en skal ha så er det gunstig med grunnleggende motorkunnskap og å lese gjennom hele brukermanualen før en setter igang..

 

De som valgte å egenimportere FNM i viste hva de gjorde. I mitt tilfelle kostet en D3-220 ca 350' og en FNM HPEP225 ca 200' det var juni, Volvo kunne levere i september i beste fall på tross at det stod en motor tilgjengelig i sverige... VP Norge ville ikke levere den... Jeg dro til Italia og har ikke angret ett sekund.

 

Motoren føles sterk. Min subjektive mening: Veldig sterk og akselrasjonsvillig

I en båt opp til 2.5 tonn med moderat vannmotstand er den et godt valg.

Forbruket er som lovet og det er lavt.

Det er lite røyk og lukt.

Moderat støynivå.

Motoren leveres med integrert oljeskiftepumpe...  

Alle servicepunkter er meget lett tilgjengelige (2 sinkanoder sitter trangt)

Vekt - fortsatt, 15år senere er det ingen som leverer en vesentlig lettere motor

Du kan velge om du vil bruke Volvo 290/DPE eller Bravo drev...

I dag finnes det også forhandler i Norge med eget verksted.

Moderate utvendige mål.

 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Den vesle 5-sylinderen må jo være en drømmemotor i alle disse 70-80 tallsbåtene omkring 20-25 fot fra Draco, Windy osv. som opprinnelig hadde altfor tørste og skumle bensinmotorer eller altfor tunge 40-serie motorer (eller litt kjipe 30-serie motorer). Mye rimeligere enn D3. D3 fra etter 2010 er riktignok antagelig en vesentlig mere holdbar motor, men alt har sin pris.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Så på regnestykket VP-FNM. Da var valget enkelt. Halve prisen ca.

Å VP er LANGT ifra feilfrie de heller. 

Har fulgt nok med på vp grupper til å vite hvor mye elektronikk problemer det er med vp etter noen år.

Når en i tillegg vet hva alt av reservedeler/service deler som det står vp på koster. Så er ikke det noe som frister heller.

Så satser på dette blir bra hos meg.

Har fått cod service fra importøren også. Kom på befaring omtrent på dagen, når jeg snakket med han første gangen, dette for å sjekke at motor ville få plass i båten, uten for mye ombygging.

Kristiansand-Egersund koster han ikke under 6 timer når det skal være tid for en prat også.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

@Okkaby tenk hvor mange det er som gjerne skulle fulgt en "installasjonstråd" med ny motor i båten din...

Det er ikke skrevet så mye om FNM 30HPE til nå og det er et spennende alternativ for mange. Så vidt jeg kan søke meg fram til så er det ikke startet en eneste tråd med FNM 30HPE i trådtittelen.

Du kommer jo med noen drypp i denne tråden, men den har jo egentlig ingenting med FNM 30HPE å gjøre..

 

- Litt tekniske data

- Gode argumenter for ditt valg ?

- Hvilke alternativer hadde du ?

- Hva måtte bygges om ?

- Brukererfaringer ?

 

Håper du tar utfordringen :thumbsup:  :flag_bp:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...