Jump to content

Mercruiser 7,3L, Hvor stor CCA på batteriet?


ollebolle2

Recommended Posts

Hei

 

Har hatt startvansker når båten har ligget i ro i perioder da spesielt nå i vinter pga flate batteri. Har ikke strøm i brygga så batteriene er sjelden toppladet. Får start ved å kjøre et aggregat i 2-3 timer så de får litt lading.

Mulig jeg må bytte batteriene nå, men ser i manualen at det er anbefalt startbatteri med 1500 i CCA.

Dette er vel ekstremt mye? Ser ikke noen med så mye på Biltema..

Startbatteriet er i dag et på 180Ah ukjent CCA. Har også 3 stk blybatteri på 110Ah De er i dag sammen alle 4 batteriene så har bestilt en Quick ladeseparator 160A med 3 utganger for separering, men er altså usikker på hvilke batteri jeg skal gå for.

 

Bør jeg se på annet enn bly?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik 7.3 liter Mercruiser V8 diesel engang i vår Skarpnes 9100. Den var veldig avhengig av gode glødeplugger!

Batterimesig var det 2 eller 3 vanlige 115Ah batterier vanlig bly som var ibruk.. Vi hadde den båten i 2 eller 3 år og den eneste gangen den fusket var da glødepluggene var dårlige.. Jeg har forvørig aldri hatt en båt med så rolig gange på motoren. savner det litt nå som jeg har 2 4 sylindrede motorer som vibrerer myyyye mer :-)

 

mvh

Bavaria32sport

tidligere Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

jeg har samme motor i min båt i manualen min står 750cca,jeg bruker et nautilus 115 amp 950cca har aldri hatt noe problem.

Merkelig med ulik manual?? Min er en 7,3L d-tronic fra 2002. Skal ta en økt i neste uke der jeg korter ned kabelstrekk og terminerer kablene på nytt. Får ta en sjekk av alle batterier da..

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var i båten i går bare for å turne motoren en runde og to. Nærmest bare for å teste brukte jeg et batteri som er for lite og det hadde en hvilespenning på 12,66 volt. Det burde være nok til å turne en runde, men nei. Den rikket seg ikke. I høst både glødet og startet motoren uten problem med dette batteriet, og det med samme hvilespenning den gang. Det ser ut til at spenningsmåling ikke sier alt om batteriers tilstand. Når jeg koblet inn det batteriet som vanligvis brukes ble det liv.

Nytt forsøk med det gamle, siden motor nå hadde beveget seg, men nei, like dødt.

Link to post
Share on other sites

Har vore i båten og "røsket" ut kabler som var der. Det var flere som var irret. En elektriker kompis skal ta med på jobb og terminere nye ender..

Fekk derimot ikke av jordingskabelen som var festet på motoren. Når mutteren var løsnet og ble skrudd utover tok denne i gods på motoren når jeg skrudde den lenger ut. (godset skrået) Vanskelig å forklare.. Skjønner ikke hvordan denne er skrudd på..

Vel satser på at denne enden var av de bedre. Den såg grei ut det eg kunne se.

 

Får vel Quick ladeseperatoren over helga så den kan monteres da. Har endel jobb igjen før det. Skal ta alt på forbrukssiden etterhvert også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...