Jump to content

Ny VHF - Melding om endring


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Nå har jeg kjøpt meg ny VHF (ICOM IC-M421) og Leverandøren har lastet inn min MMSI kode. Her kom det frem at jeg måtte sende inn et skjema som varslet Telenor at jeg har foretatt endret mitt VHF utstyr. Jeg har også en Simrad HT50, denne skal jeg beholde.

 

Det er bare det at jeg finner ikke slike skjema på nettet. Jeg finner skjema for kjøp og salg på denne siden: http://www.maritimradio.no/ , men finner ikke skjema for endring av utstyr.

 

Trenger litt hjelp angående dette.....

 

Takk

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett har du konsesjon for din gamle bærbare, som du beholder. Så har du kjøpt deg en ny stasjonær VHF med DSC.

 

Slike jeg har oppfattet det må du da melde inn den nye radioen slik at den blir registrert på konsesjonen din, sammen med MMSI-nr. Det blir fortsatt bare en konsesjon og ett årsgebyr. (Jeg har en VHF og en nødpeilesender registrert på samme konsesjon).

 

Hvis du ikke finner ut av dette med skjemaet kan jeg anbefale å ringe til Telenor Maritim Radio. De hyggelige damene der hjelper deg, og tar faktisk enkelte ting pr. telefon også (men neppe en helt ny VHF).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har selvfølgelig konsesjon....

 

Går ut i fra at jeg kan ha flere en 1 VHF pr konsesjon.

Jeg mente ikke å insinuere noe annet. og ja - du kan ha flere VHFer pr. konsesjon, som jeg også prøvde å si. Men siden det er en ny VHF er jeg ganske så sikker på at den må registreres som en ny vHF på din eksisterende konsesjon og ikke bare som en endring (av eierskap eller utstyr). Slik var det i hvert fall for meg da jeg kjøpte VHF i tilllegg til allerede registrert nødpeilesender.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Trur nok at du har rett, men da jeg var i kontakt med Florø radio så sa vedkommende at jeg måtte sende inn et endringsskjema. Om dette gjelder nå når jeg skal beholde den gamle er jeg ikke sikker på.

 

Når det gjelde den nye radioen så regner jeg med at Leverandøren gjør "noe". De programmerer ivertfall radioen med mitt MMSI nr.

 

Som du sikkert forstår er jeg usikker på alt dette.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Når det gjelde den nye radioen så regner jeg med at Leverandøren gjør "noe". De programmerer ivertfall radioen med mitt MMSI nr.

Jeg ville ikke følt meg for trygg på det. I hvert fall ikke hvis du ikke har skrevet under et skjema om konsesjonssøknad hos leverandøren, som de forøvrig skulle fylle ut og sende inn (da måtte jo du også oppgitt eller fylt ut dit kallenr og annen relevant info).

 

De to gangene jeg har kjøpt VHF (samt da jeg først kjøpte nødpeilesender) har jeg måttet sende inn konsesjonssøknad/skjemaer selv. Siste gang var riktignok et slags bytte mellom meg og kjøperen av båten min, men allikevel. Og - disse damene som jeg nevnte har peiling og er veldig imøtekommende. Tror de har mye mer greie på papirarbeide enn "praktikerne" på radiostasjonene.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fylt ut noen papirer i det hele tatt.

 

Leverandøren forlangte ikke i utgangspunkte noe fra meg. Når jeg tok kontakt med Florø radio så var det de som sa at Leverandøren må programere VHF. Dette tok jeg opp med Leverandøren og det eneste han sa var at jeg kunne sende han (pr e-post) mitt MMSI nr. Det har jeg gjort.

 

Så var det dette med endringsskjema. Kan det hende at jeg har missforstått slik at det er noen andre papirer som skal fylles ut?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens

, men finner ikke skjema for endring av utstyr.

 

Trenger litt hjelp angående dette.....

 

Takk

 

 

Du skal ikke endre du skal registrere nytt utstyr så vidt jeg forstår deg...

 

http://www.maritimradio.no/

 

Du er på rett vei Se søknad om konsesjon det er den du skal fylle ut :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke endre du skal registrere nytt utstyr så vidt jeg forstår deg...

 

http://www.maritimradio.no/

 

Du er på rett vei Se søknad om konsesjon det er den du skal fylle ut  :yesnod:

OK - takk til dere begge (KOB og LALUNA).

 

Tar med meg deres tips og råd. Hører med Leverandøren på mandag, ser her at det er noe han også må fylle inn. Tar samtidlig å hører med Lisensavdelingen (Telenor Networks, Maritim Radio, Lisensavdelingen) på mandag om eventuelt andre opplysninger de trenger.

 

Tusen takk.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg var i omtrent samme situasjon som deg: Ny båt med nytt navn også gikk jeg fra 1 bærbar VHF til å ha en bærbar VHF og en ny stasjonær VHF.

 

Jeg sendte mail til Telenor - maritim radio - og de fikset dette for meg - ikke noe ekstra gebyr. Her er svaret jeg fikk fra dem:

Hei.

 

Nå har jeg snakket med mine medarbeidere og vi har blitt enige i at vi fåretar endringen med de opplysningene De har kommet med på mail. Så det vil si at du ikke bør fylle ut noen av de skjemane du har fått.

 

Vil du at vi fåretar navnendringen nå eller skal vi vente til du får den nye båten til neste år?

 

Med hilsen

Lisensavdelingen

Enkelt og greit - og rett opplysninger er registrert i VHF registeret (kan sees på Sjøassistanses hjemmesider)

Link to post
Share on other sites

Jeg var i omtrent samme situasjon som deg: Ny båt med nytt navn også gikk jeg fra 1 bærbar VHF til å ha en bærbar VHF og en ny stasjonær VHF.

 

Jeg sendte mail til Telenor - maritim radio - og de fikset dette for meg - ikke noe ekstra gebyr. Her er svaret jeg fikk fra dem:

Hei.

 

Nå har jeg snakket med mine medarbeidere og vi har blitt enige i at vi fåretar endringen med de opplysningene De har kommet med på mail. Så det vil si at du ikke bør fylle ut noen av de skjemane du har fått.

 

Vil du at vi fåretar navnendringen nå eller skal vi vente til du får den nye båten til neste år? 

 

Med hilsen

Lisensavdelingen

Enkelt og greit - og rett opplysninger er registrert i VHF registeret (kan sees på Sjøassistanses hjemmesider)

Tusen takk for svaret.

 

Kontakter de på mandag.. :sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fylt ut noen papirer i det hele tatt.

 

Leverandøren forlangte ikke i utgangspunkte noe fra meg. . Kan det hende at jeg har missforstått slik at det er noen andre papirer som skal fylles ut?

Hum her er ikke jeg helt med heller .Har bytta VHF jeg og , ingen i butikken (seatronic) sa noe eller spurte om noe . Bytta ut den gammle min og la inn MMSI nr mitt selv i den nye .Trudde alt var greit jeg da . Uffameg fulgte jeg så dårlig med i timen da jeg tok lappen da ? Har foresten fått meg en nødvhf ,må registreres den også da vis jeg er med her ,litt tidlig på mårran dette men . :confused:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

,må registreres den også da vis jeg er med her ,litt tidlig på mårran dette men . :confused:

 

Tine II

JA, det er nok best å få det med i papirene , ellers vet de jo ikke hva du har av utstyr som er "lovlig"i bruk :rolleyes:

 

GOD MORGEN FORRESTEN :seeya:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hum her er ikke jeg helt med heller .Har bytta VHF jeg og , ingen i butikken (seatronic) sa noe eller spurte om noe . Bytta ut den gammle min og la inn MMSI nr mitt selv i den nye .Trudde alt var greit jeg da . Uffameg fulgte jeg så dårlig med i timen da jeg tok lappen da ? Har foresten fått meg en nødvhf ,må registreres den også da vis jeg er med her ,litt tidlig på mårran dette men . :confused:

 

Tine II

Jeg er jo en fersking når det gjelder VHF, med bare 2 sesonger og forholdsvis lite bruk av VHFen. Men av meldeskjemaene framgår jo at det skal opgis både type VHF og serienr., så rent logisk må jo dette oppdateres når en bytter VHF.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...