Jump to content

Hydraulikkslanger til styring DPH drev

Gjesti

Recommended Posts

Jeg har en D4 260 2006 model med DPH drev.Har skiftet hydralikkslangene til styresylindrene bak på drevet 2 ganger på disse åra.

Volvo er klar over problemet og har gitt meg dette på garanti,men likevel irriterende at ikke produktet er godt nok.

Problemet er at gummien ikke tåler sjøvann og smuldrer i klemkoblingen som igjen fører til vanninntregning i hydralikksystemet.

Nå er motoren 5 år så det er vanskelig å få Volvo med på noe mer "goodwill".

De har i nyere tid kommet med en ny type slange av en mer glatt type og ikke så gummiaktig til en pris av 1800,-pr par som jeg skifter til i år.

Har noen av forumets lesere erfaring med denne nye type slange?Er det kanskje samme dritten?

Du får ikkje ny reklamasjonstid på erstattningsvaren, men om det fortsatt er innenfor original reklamasjonsrett så kan du vel klage. Eg regner dette går for en slitedel og ikkje er ment for å vare så lenge så hvor lang tid du kan klage på de er ikkje godt å si. Det vil bli på goodwill ja, ikkje på plikt.

Med slike priser og så tett skifte skulle det vel være mulig å gå til Tess elr whatever og få laget noe skikkelige greier?

Redigert av Plutonium (see edit history)

Du får ikkje ny reklamasjonstid på erstattningsvaren, men om det fortsatt er innenfor original reklamasjonsrett så kan du vel klage. Eg regner dette går for en slitedel og ikkje er ment for å vare så lenge så hvor lang tid du kan klage på de er ikkje godt å si. Det vil bli på goodwill ja, ikkje på plikt.

Dette er vel ikke helt korrekt. Får du byttet en del på reklamasjon, har du krav på ny reklamasjonstid på den nye delen og arbeidet. Hvor lang reklamasjontid er avhengi av delens antatte levealder.. 2 år vs 5 år..

Å definere levetiden til en hydraulikkslange skal jeg ikke begi bombastisk slå fast, men under 2 år i en fritidsbåt er den ikke..

Så du mener om man f.eks får ny slange etter 4 år på reklamasjon så skal en få nye 5 år reklamasjonsrett på den nye slangen? Når en kjøper noe med 5 års reklamasjonsrett så forventer en at forhandler holder liv i gjenstanden i 5 år, blir det da rett at en skal måtte holde denne med slanger til evig tid om det viser seg de 'bare' holder i 4 år for hvert bytte?

Dette er jo en rep. og ikkje en omlevering dermed når 5 år er ute så er klageretten ute meiner eg på må vær rett

Redigert av Plutonium (see edit history)

Da satser jeg på at de nye slangene er av en bedre kvalitet.Vedr gummien som smuldrer i klemkoblingen så kan jeg komme med en forklaring.

Gummien i ytterlaget blir porøs og slangens armering kommer da til syne.Det kan være riktig som en skriver at armeringen ikke er rustfri.

Uansett så fører dette til lekkasje etter en tid.

Når det gjelder muligheten for å få laget skikkelige slanger på f.eks TESS så har jeg også vert inne på tanken.

Slangene er utført etter en gammel engelsk/amerikansk standard og er i tommer på 6,4mm på tubingen samt at de er utført med en liten "tut" i endene på tubingen.Samme type som brukes bremsetilkoblinger og gammel traktorhydraulikk.

Disse delene må da ev beholdes,så det kan være et forsøk å prøve.Skulle tro VP hadde valgt denne patenten for å gjøre det vanskelig å kopiere.

Patenten er ihvertfall gammeldags og avlegs idag.

Styresylindrene ble også nevnt i et innlegg her,og dette vet jeg også er et problem.Jeg har ikke byttet enda,men jeg har fått tak i 2 stk defekte som jeg skal reparer selv på min jobb.Nye styresylindre fra VP blir også levert med en utjevningsforbindelse med ståltråd til andre deler på drevet.

Dette blir gjort fordi de har hatt problemer med at den ytterste delen på stempelstaget på sylinderen blir tært av "jordstrømmer".

Jeg vil derfor anbefale alle å montere denne utjevningsforbindelsen som er veldig enkel å utføre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...