Jump to content

Sitronsyre / systemrens kjølesystem


Cato

Recommended Posts

Har tidligere brukt systemrens på min Volvo TAMD40B noe jeg synes var delvis vellykket. Det hjalp på kjøleproblemene, men føler at det ikke var "veldig" effektivt. Mener å ha hørt at Volvo selv bruker sitronsyre?

Systemrens skal i prinsippet være i kjølesystemet i 2 døgn, og jeg tror sitronsyremetoden er vesentlig mer hurtigvirkende.

 

Er det noen som har erfaring med dette:

- Hvor får man kjøpt sitronsyre?

- Hva slags konsentrasjon, pakning etc finnes dette i?

- Hva koster det?

- Hvilken konsentrasjon benyttes under renseprosessen?

- Hvor lang tid skal det være i kjølesystemet?

 

Vet at deler av dette er diskutert i tidligere tråder, men spør likevel etter mer konkrete svar.

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Sitronsyrepulver får du kjøpt i dagligvareforretninger.

Disse er jo ganske små poser og koster derfor litt. Se i emneoversikten, evt. søk etter "systemrens". Mener der ligger mange innlegg fra tidligere, bl.a. en som brukte sitronsyre og kjøpte inn i 50kg sekk (til kr. 500.-??).

 

 

Tillegg:

Sjekk denne og denne.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

....Er det noen som har erfaring med dette:

Hei Cato!

 

Har selv brukt sitronsyre med rimelig god (like bra som Systemrens) effekt. Se HVORDAN rense kjølesystem? Innlegg # 26 + # 43

 

Konsentrasjon skal du ikke bekymre deg særlig mye over. Dette er organisk og ikke farlig på noen måte. (du kan faktisk spise det. Noe surt selvfølgelig, men ikke skadelig). Finnes i små papirposer (noe à la krydderposer / Gimsøy) og koster ca. 8,50 per 25 gramms pose. Se etter i "sylte / bake-hyllen" i supermarkedet. Jeg fant ut at stoffet renset best ved kontinuerlig sirkulasjon (ved lengre stillstand neutraliseres noe av syren av slagget den løser opp). Aksjon / reaksjon.

 

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...