Jump to content

Bryggepest


Fergu

Recommended Posts

Har alltid hørt at osmose (Plastpest) kan være et stort problem når det gjelder glassfiberbåter. I dag fikk jeg se noe som er enda verre, det kan kanskje kalles "Bryggepest" Dette er noe som først og fremst angriper plast og trebåter som ligger lenge fortøyd på samme sted. Vanskelig å beskrive med ord hvordan "Bryggepest" angriper båten. Legger ved noen bilder som viser hva som kan skje når båten blir angrepet.

 

 

 

img_0493.jpg

img_0494.jpg

img_0495.jpg

img_0497.jpg

Link to post
Share on other sites

Auda. Regner med at 'bryggepesten' i dette tilfellet har fått litt hjelp fra isen, selv den ligger nedstrøms.

På den annen side var det jo et kirurgisk snitt der. Hvis du vil låne en henger til å få den på land og reparere (hvis du ikke har?) så er min ledig utover våren, Jeg har bryggeplass rett bortenfor deg hvis jeg ikke tar helt feil.

Link to post
Share on other sites

Spring heter en velkjen medisin mot denne sykdomen den er helt reseptfri selges på mange båtutstyrs butikker i etervis og fås med og uten rykk demping

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bryggepest er resultatet av harde og aggressive brygger, som får nærkontakt med tilhørende båter. Når angrepet går så langt som dette er dessverre eneste løsning å senke brygga. Mindre aggressive brygger kan kureres ved isolat- tiltak, nå for tiden hovedsakelig ved bruk av bryggefendring. Ved Alvorlige tilfeller av bryggepest kan det også være nødvendig å foreta senkning også av andre brygger i en radius av ca 250 meter fra den aktuelle brygga, for å hindre spredning.

Link to post
Share on other sites

Synd ikke eieren av båten la den ut for salg, istedet for å la den få bryggepest! Vet om en som er på jakt etter akkurat slik type båt..... Noen som vet hva slags type båt dette er? :sailing:

Kanskje den nå selges med rabatt? Ikke vanskelig å reparere det der.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

kanskje bryggepesten tok knekken på plastpesten...

 

dette er et bilde av en annen type pest, men av samme årsak, mangel på tilsyn og stell. -i dette tilfellet 5 år på land uten presenning over en seilbåt. trist når alt av teak er dasse bløtt. -og denne var til salgs for 100båtlapper... nope vil ikke ha det.

25.02.2012_005.jpg

Link to post
Share on other sites

Og alt dette kunne vært unngått ved at en vennlig sjel med mer enn 2 dagers erfaring i fortøying av båt hadde hoppet oppi og strammet inn akterfortøyningen med 30cm(slik det ser ut på bildet, lei vinkel).

Eier har selvsagt vært ekstremt sløv her, og har vel neppe vært i båten siden i fjor høst. Men jeg tror ikke jeg hadde klart å gå forbi uten å fikse på det. Er det en større/lukket båt hvor man mere må "bryte seg inn" for å ordne ville saken kanskje vært litt annerledes, men jeg ville kanskje gjort et forsøk på å finne eier.

Er det bare jeg som tenker sånn..?

 

Alle båtplasser burde egentlig vært utstyrt med en liten plakett med navn og mob.nr til eier.

 

img_0493.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er ikke bare deg som tenker sånn - har hoppet oppi båter et par ganger og strammet fortøyninger

veit om et par som står og ser på og sier kan man ikke fortøye kan dem ha det så godt .........

litt av en innstilling

har tenkt tanken flere ganger på skilt med tlf nr på brygger, også på campingvogner osv

var utpå hytta i fjor vinter og der ligger det et par vogner - den ene så ut som var rett før klappa sammen av snø - tok en stega og måkte av den siden det ikke var mulig og oppdrive eier

hadde alle tenkt litt sånn ville t.o.m forsikringa gått ned vil jeg tru

Link to post
Share on other sites

Så sant så sant. Når det er dårlig vær bruker jeg alltid å ta meg en tur å kikke på de andre båtene når jeg alikevel er i havna (liten havn) Og vil nå synes det er helt ok om de andre som har båt der gjør det samme.

 

 

Er helt utrolig hvor lite enkelte bryr seg.

 

Lurer på hvordan det gikk med båten på bildet.

Link to post
Share on other sites

Den ligger som før. Hvis du ser på bildene ligger den bakt inn i isen, og gjør det enda.

Er ikke så greit for en båteier å få den vekk derfra umiddelbart. På den anden side, så lenge den ligger bakt inn i isen, kommer den ikke til å bevege noe særlig på seg, og bølger er det jo ikke snakke om. Jeg tipper den for øyeblikket ligger meget fint slik den ligger nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...