Jernklumpen Startet 26.Februar.2012 Del på Facebook Startet 26.Februar.2012 Hørte at det er mulig og bygge om bensinmotor v8 300 hk mercruicer til gassdrift, hva kreves? er dette noe man må få kvalifiserte folk til og gjøre? hva koster en slik ombygging? hva er forbruk? båten er en bayliner 285 ca 3800 kg 34 knop på full gufs. hørte at med gass mister man ca 10% effekt.. og måtte starte motor på bensin først, og vippe over velger etter start til gass. hva slags tanker må man ha? hvor fyller man? ble litt nyskjerrig nå gitt, hørte at ferjer går på gass. hva slags gass bruker man? tarmgass?(fylle selv) Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
TPBS-277 Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Hva krever. Slutt konklusjonen er vel at det krever mere en det er vert. La den gode gamle GM motoren din kose seg med bensin og la belona styre med alt det andre tullet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 (redigert) Det finnes ferdige kit på markedet, det er bare å google: http://www.autogasmarine.com/ MEN, hvor skal du fylle, det er vell ikke så mange marina som tilbyr LPG/LNG med fylling fra kai?? Det er liksom ikke bare å ta med seg jerrykanna til nærmeste Statoil stasjon Redigert 26.Februar.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Gass i båt har et par ulemper og den viktigste er mangelen på fyllestasjoner ved sjøen. I småbåt er det vel bare LPG (propan) som er aktuelt. Gassferjene går på LNG (komprimert naturgass). Jeg fikk for et år siden bygget om min Chevrolet Tahoe med. 5.3 l V8 til gassdrift og det fungerer helt suverent. Starter på bensin og kobler over til gass når motoren er over 30 grd.C. Skifte mellom bensin og gass er helt umerkelig. Man mister ca 10% effekt men i bil betyr det ingenting, i alle fall om en har krefter i rikelige mengder, kanskje litt større problem i båt der effektuttaket normalt er langt større enn i bil. Driftskostnadene er jo den store fordelen. Min Tahoe går på ca 22-24 kr/mil på bensin mens på gass ligger prisen på 12-13. Har mye småkjøring (9 km til jobb, kaldstart hver gang) så andelen med bensinkjøring blir litt stor. Ombygging av en V8 i bil koster ca. 40 båtlapper. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
stinilsen Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Jeg ville forhørt meg grundig rundt dette.Har hørt noen skrekkeksempler på ombygging av amerikanske bilmotorer, der ventiler svir seg, og stemplene ser ut som cola flasker etter en del km. Dette kan jo fort føre til en uhyggelig stor verkstedregning. (har vært med på det selv med en Excursion v10). Men det har kanskje kommet noen nye gass-systemer nå med egen oljesmøring osv... Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post
Jernklumpen Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 takk for info, ser ut som vinningen går opp i spinningen her ja, tenkte og spare noen kroner på drivstoff, men da må jeg nok kjøpe snekke.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.