Jump to content

Skifte pakninger i gearhus Mariner 90 HK 4T.


TG-cruiser

Recommended Posts

Hej.

Vinterens projekt er og få renoveret gearhuset på motoren. Der viste sig lidt tegn på vand i gearolien ved aftapning i efteråret, så jeg tog den nederste del af benet med hjem i skuret, og bestilte nyt pakningssæt og impeller til vandpumpe.

Motoren er en Mariner 90 hk 4Takt, årg 2000, og der har nok kun været skiftet pakninger i forbindelse med impellerskift.

 

Efter og næsten have "glemt" de gode ambitioner man havde i efteråret (kender i det?), og gearhuset nu havde stået og samlet støv i skuret i over 3 måneder så kom der en dag hvor jeg bare ikke havde andet og lave :)

Med værkstedshåndbogen i hånden skruede jeg møtrikkerne af og satte 2 skruetrækker ind for at vride lejehuset (bearing carrier) ud af gearhuset, men den sad fast, og desværre tog jeg lidt for hårdt, så lejehuset revnede :headbang:

Øv hvor jeg bandede, og tænkte - bare jeg dog aldrig var begyndt.. Men sådan er det, nogengange gør man nogen kun ting værre ved og skille det ad.

 

Nu kunne jeg ikke fortryde og lade det være - altså måtte det og hele lejehuset skiftes.. Men ikke mere den dag, dog blev o-ring og pakninger ved gearskifte-akslen og ved impeller udskiftet. Det kunne da gøres uden og ødelægge noget.

Utroligt som lejehuset satte fast, i Clymers workshopmanuel står der ellers den skulle kunne trækkes ud med håndkraft !!

 

Det lykkes mig og låne en aftrækker som nogenlunde kunne bruges, og med 2 stykker wire som blev viklet rundt inde i lejehuset og sat fast på aftrækkeren, så gav den sig fri :crazy:

imag0142.jpg

Her ser i aftrækkeren med wire stropper.

imag0145.jpg

Her er Bearing carrier trukket fri, akslen kom også med ud.

imag0146.jpg

Nu må jeg så bestille nyt Bearing carrier samt nålelejer. Ærgeligt og dyre lærepenge når dette sker..

Frygter det bliver svært og sætte de nye lejer i, det ville være nemmere hvis man kunne købe et komplet lejehus med lejer og pakninger, klar til og sætte på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...