Jump to content

Spm Ang Tilbakebetaling av svensk mva ved nybåt kjøp

Turbo242

Recommended Posts

Hei allesammen, Har akkurat kjøpt meg ny båt fra en svensk forhandler. Men når jeg spør han om refusjon av svensk mva ved utførsel til Norge hevder han at det er bare sludder, og sier at innad i EØS er det fri flyt av varer, så jeg skal da åpenbart slippe å betale norsk mva ved grense. Dette har jeg selvfølgelig sjekket, og den hyggelige damen på tollvesenet kunne fortelle at NEI Jeg må betale svensk mva, så norsk mva ved grense sammen med alle de andre avgiftene, Så sendes utførsels dokumentene til svenks forhandler som så betaler tilbake den svenske momsen!! Er ikke dette rett.. Hva kan jeg si til svenks forhandler! Har jo betalt forskudd på 60.000.- som da blir tapt ved en evt heving av kjøpet! Håper noen kan hjelpe meg!

helt kort basert på rusten hukommelse. Gjort dette selv ett par ganger.

Svensk forhandler selger båten på eksport som ikke er noe annet enn kjøper i salgskontrakt har adresse i Norge. Du betaler fullt beløp inklusiv svensk moms til selger. Ved grensepassering til Norge vises og stemples dokumenter. Når norsk moms er betalt kreves svensk moms kreditert.

Dette har i mine tilfeller svensk forhandler tatt med svensk tollvesen og har selv ikke hatt noe med disse å gjøre. Alternativt er å kreve refusjon fra svenske myndigheter selv. En speditør kan også hjelpe til med det formelle, men koster fort noen lapper.

mvh

sist var høst 2010.

Vil uansett ikke måtte betale moms to ganger, men mest sannsynlig måtte legge ut for både svensk og norsk før svensk blir refundert.

Selv om forhandler ikke ønsker å hjelpe til mot svenske tollvesen er det ikke noe problem å kreve denne tilbake selv så lenge du har spesifisert faktura, samt utførsel og innførselsdokumenter med bevis på betalt norsk moms.

Noe helt annet som må tas i betraktning er at norsk forbrukerkjøpslov er uovertruffen mht reklamasjon. Min erfaring er at så lenge du ikke kan komme med båt/motor til forhandler i Sverige så er forhandlerne ikke veldig villig til å reklamere til produsent ved garanti på dine vegne. Nå bor jeg på sørvestlandet og tar denne risikoen med i beregning.

mvh.

Det er forskjell på å være firma og privatperson. Jeg antar du tar den inn som privatperson?

Normalt vil forhandler/selger (må være firma)ikke ta svensk MVA av deg som er 25% identisk med norsk MVA. Han får igjen MVA i Sverige på det han eksporter. Norge er ikke EU-medlem, du skal derfor ikke betale for svensk MVA, men derimot norsk MVA. Siden du ikke har tollkreditt som privatperson (er regelen)så må du som andre nevner betale 25% mva på grensen når du tar med båten inn. Alternativt kan du la speditør ordne dette for deg, bruker du transportselskap.

Så ta en runde til med selger og be han sjekke opp regelene for eksport ut av EU, så tar han også mva fratrekket med en gang.

Er ikke vanskelig, men greit å vite at du må betale på grensen, slik at du har ordnet dette på forhånd, eller har arrangert at du kan trekke kortet for mer en 10.000,- eller andre kjedeligheter som kan oppstå.

For å slippe å legge ut for dobbel mva, kan det gjøres på følgende måte.. Hvis det er OK for svensk forhandler.

Metode 1.

Til svensk forhandler betaler du beløpet eks mva på vanlig måte (bankoverføring etc), og så betaler du svensk MVA med et kredittkort.

I mitt tilfelle hadde svensk forhandler en gammeldags "terminal" hvor man skriver en blankett og legger kortet på brettet. Du vet sikkert hva jeg mener.

Når du kommer til grensen betaler du norsk MVA og får fra tollen en kvittering som sendes til svensk forhandler som regnskapsbilag.

Når forhandler får kvitteringen river han kortbetalingen. Den blir altså ikke belastet din konto, men oppbevares av forhandler til han får din kvittering. Dette er en sikkerhet for svensk forhandler, for hvis du ikke betaler norsk mva, må han betale inn den svenske.

Metode 2.

Også for å slippe å betale dobbelt. Fikk svensk forhandler til å sende meg en proformafaktura før jeg skulle ned og hente produktet. Dro dermed innom tollen på vei over Svinesund og betalte norsk MVA. Fikk med omtalte kvittering. Svensk forhandler kunne nå selge meg produktet uten svensk MVA. På vei tilbake over grensa svingte jeg innom tollen, la fram svensk kvittering eks mva samt kvittering for norsk MVA. Fikk stempel og ferdig med det.

Der har du to metoder som fungerer hvis det er greit for forhandler.

Den forhandleren din er kanskje ikke så vant med dette, for stort sett alle butikker på grensa og ned mot Strømstad vet akkurat hva de skal gjøre, papirer som skal fylles ut osv. De driver med dette daglig.

Dette er da produkter jeg har hentet selv i Sverige.

Dersom forhandler eller transportselskap leverer på din adresse blir det annerledes. Da tar de all tolldeklarering.

Redigert av Honduras (see edit history)

Helt enig med Bitteliten, og det jeg har prøvd å forklare over i inlegg 13 at på nye varer skal det fungere slik.

Ved brukte varer er mulighet for tilbakeføring av MVA borte.

Me nman skal ved egen import være klar over at de 25% i mva + hk avgift blir mange 10.000,- av kroner, og dette må betales kontant på grensen, derfor bør man på enten ha ordnet dette på forhånd eller ha kredittkort som dekker så store beløp og som tollvesenet godkjenner, eller sørge for å utvide limitgrensen på Visa.

Jeg har stått der selv og slitt med disse probleme, da jeg ikke tenkte på det første gangen jeg tok varer inn fra Sverige.

Hvis jeg forstår dette riktig:

Dette gjleder en ny båt kjøpt hos forhandler? Hvis forhandler kan dokumentere at dette er en båt som skal eksoprteres så betaler du ikke svensk moms i det heletatt. Jeg kjøpte båt i Sverige før jul 2010 og førte over kunn summen uten moms. Du må da umiddelbart sende et bevis for at båten er eksportert til forhandleren når du ha passert grensen. Fordelen så vidt jeg har funnet ut er at kjøpesummen som norsk tollvensen beregner moms fra blir da kjøpesummen uten svensk moms + hk-avgift

Det er riktig at man kan selge nye varer ex. mva til Norge, så lenge det er dokumentert at de passerer grensen. Hvis ikke dette er dokumentert, sitter den svenske leverandøren i saksa og må dekke manglende momsing i Sverige.

Men det er uansett opp til den svenske leverandøren hva slags kundeforhold han vil ha til deg, og om de er villige til å selge på export til Norge.

Ofte kan aknsskje problemet være at det finnes en norsk forhandler eller distributør med ansvar fro markedsføring, garantier og senere serviceoppfølging i Norge. Det er ikke "comme il faut" internasjonalt at en lokal forhandler i Sverige uten videre kan eksportere til et annet salgsområde for visse varer. En svensk forhandelr kan selvsagt uten videre selge til hvem som helst som dukker opp med en tilhenger i Sverige. Men så snart kjøperen dokumenterer adresse i Norge, kan det sitte litt langt inne for en forhandler å konkurrere med den norske distributøren. "Moderselskapet" hegner gjerne om hvilke salgsterritorier som tilhører hvem, og en svensk forhandler kan i verste fall miste "retten" til å selge dette produktet pga illojalitet. Dette er tildels uskrevne regler. Men det kan fort bli sure forhold for den svenske forhandleren hvis det finnes en forhandler eller distributør som har investert i det norske markedet, for å kunne selge akkurat samme merkevare.

Dette kan evt. foriklare at en svensk forhandler foretrekker å lage en faktura til deg "i Sverige", og overlater til deg å sloss for å få igjen den svenske momsen.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg har bestilt en del instrumenter i Strømstad og har i dag avtalt med butikken at jeg får faktura uten svensk mva. Jeg betaler deretter mva ved grensepassering og sender kopi av kvittering for betalt norsk mva til butikken. Kopi må han ha til sitt mva-regnskap.

Enkelt og greit!:flag_sw:

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Jeg har importert en del biler fra Holland og Tyskland.

Da har selger laget og ekspedert faktura og utførselspapirer på salgsstedet.

Dette har jeg vist og stemplet på tollen ut av EU. (I ditt tilfelle på Svinesund)

Deretter har jeg fått 24timer til å betale norsk moms. Pga. velvilje har jeg slippe å betale moms av momsen for å få refundert dette senere.

Når alt er ordna her har jeg sendt papirene i retur til selger. Etter 2-3 uker har jeg fått momsen fra eksportlandet på konto.

10-12 ganger har jeg gjort dette. Aldri noe problem, tar bare litt tid,

Lykke til.

Du får momsen tilbake viss båten er rigistrert på momspliktig firma.

Hvis båten eies av et firma, er det sannsynligvis IKKE betalt moms på den, slik at prisen du kjøper for (justert for valuta) blir grunnlag for momsberegning. Ingen moms i retur.

Om du kjøper brukt fra en privatperson i utlandet, så har denne personen betalt moms for båten i sitt land. Denne momsen får du ikke gjort noe med, og du må dermed betale prisen for båten (som inkluderer f.eks. Dansk moms) for deretter å importere til Norge, der du betaler moms av prisen for båten (justert for valuta) PLUSS Norsk moms, 25%. Det vil si at du til slutt har betalt Dansk moms OG Norsk moms! I tillegg vil FRAKTKOSTNADEN til Norge også være momsgrunnlag i tillegg til prisen for båten i f.eks. Danmark. Denne fraktkostnaden er nok grei å komme unna, da du "selvsagt" tar turen selv som ferietur.

Edit: Før Norsk moms blir beregnet, blir HK avgift beregnet i tillegg til kjøpsprisen. Altså : (kjøpspris + (hk avgift * ant. HK)) * 25% = Endelig Sum.

Redigert av Fusebox (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...