Jump to content

Kystvakt med politimyndighet


Syvert

Recommended Posts

Hei Baatplassfolk :seeya:

I følge NRK Østfold skal Kystvakten nå også kunne brukes for å slå ned på båtpromille og uvettig adferd til sjøs:

 

"Onsdag ble det klart at Kystvakten igjen skal patruljere i oslofjorden. I første omgang skal de ha kontroll med fisket i sjøen og på havet, men de har også politimyndighet.

Kystvakten kan dermed slå ned på villmannskjøring, smugling og promillekjøring til sjøs."

 

Personlig mener jeg at det er meget positivt at Kystvakten også får disse oppgavene sett i sammenheng med behovet for å få bukt med uvettig adferd på sjøen. Dette er selvfølgelig politiets oppgave, men det må da bare være en fordel at også Kystvakten får slike oppgaver? Når det oppdages uvettig adferd og promille på sjøen så spiller det da ingen rolle hvem som "tar" vedkommende, bare de blir "tatt"? For det lovlydige og skikkelige båtfolket betyr det bare at vi har fått nok en "venn" på havet i tillegg til Sjøpolitiet og Redningsselskapet.

Det er dessverre et faktum at politiets Sjøtjeneste er blitt redusert og prisgitt distriktspolitimesternes prioriteringer når det gjelder anvendelse av ressursene. Derfor ser jeg det som en stor fordel at Kystvakten også tildeles sivile oppgaver som innebærer at det settes inn større ressurser når det gjelder både redningstjeneste, oppsyn og utøvelse av politimyndighet på sjøen. Kystvakten har i dag hovedsaklig sivile oppgaver, hvilket klart fremgår av Kystvaktens oppdragsstatistikk. Det at Kystvakten er en del av Sjøforsvaret spiller etter min mening ingen rolle. Jeg tror vi alle vil være tjent med at Kystvakten styrkes når det gjelder utøvelsen også av sivile oppgaver og at det tidligere forslaget om en "indre kystvakt" kan bli diskutert og vurdert nok en gang. Dette er derfor en sak av stor prinsipiell interesse på landsbasis og ikke bare for Oslofjorden.

 

Hva mener Baatplassfolket?

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg skal si meg veldig enig med dine personlige betraktninger. Slik sjølivet de senere år har utartet seg, er der mye galskap i form av fartsgalskap, samt ferdsel i påvirket tilstand (les: høy promille), samt beherskelser av sine fartøy på en slik måte at det kan skape fare for liv og helse for andre.

 

Det er da synd at politiets patruljering er redusert i omfang, og dersom vi kan få et bedre liv på sjøen ved bruk av slike ressurser, er formålet bra.

 

Når det er sagt, håper jeg samtidig at ikke de konsentrerer seg om de som koser seg, gjerne i snekkefart som har 2-3 boksinnhold i seg, eller som innfører varer fra Systembolaget i små kvanta, men konsentrerer seg om fartsbøller, storsmuglere, etc. Det er der de i aller høyeste grad trengs :nono:

Link to post
Share on other sites

Bedre med Kystvakten enn Politiet. Kystvakten har bare kysten å ta seg av, mens politiet driver sjøtjeneste på hobbybasis. Og siden KV som enhet dekker mer enn de enkelte politidistrikter kan, så får vi håpe at innsatsen blir mer helhetlig. Så dette burde vi ønske velkommen.

 

:flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Synes merkelig at Forsvarets personell skal drive politivirksomhet....

 

Kystvaktas båter er jo rimelig store og vil helt naturlig få store problemer med å "henge på" de store jeepene inne i indre skjærgård.

 

Tanken er god, men…..

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Kystvaktas båter er jo rimelig store og vil helt naturlig få store problemer med å "henge på" de store jeepene inne i indre skjærgård.

En glitrende anledning for KV til å få seg noen mindre, rimelig raske båter stasjonert her og der langs kysten. Prima også for beredskap og tryggleik. Synes derfor fortsatt det er en god ide.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

De går nok rett i opplag John Kr. Noen som har ledig bryggeplass?

Ja, for krig blir det jo ikke, og blir det krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag, slik at ikke helga blir ødelagt ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Synes merkelig at Forsvarets personell skal drive politivirksomhet....

Kystvakta har alltid hatt politimyndighet. Vi hadde det da jeg tjenestegjorde i KV Nord i begynnelsen av 90-tallet.

 

Vedr båtene - jeg ser ikke for meg at KV Andenes med Lynx skal sjekke promille (selv om det hadde vært litt tøft å bli oppbragt av en Lynx med inspektør i heis fra luften). Kystvakten er en stor organisasjon beståend av:

Ytre Kystvakt. Her er de store, havgående skipene som KV Andenes/Senja/Nordkapp og nye KV Svalbard (bildet)

Bilde

I tillegg har de en del chartrede båter med sivilt mannskap som drifter båten (Skipper, styrmann, chief, maskines, stuert) og militær Skipssjef, NK og noen menige. Disse båtene går på 5 års kontrakt (det er som regel fiskebåter malt grå med en gammel L60 kanon - ofte populært å ha en slik kontrakt når fisket er dårlig)

Litt av variasjonen ser dere på dette bildet fra KVNord basen på Sortland

Bilde

Kystvakt Sør har base på Haakonsvern i Bergen

Indre Kystvakt

Dette er mindre båter med ansvar for kystnære områder. Denne ble opprettet i ca. 1995. Båtene er som f.eks.

Bilde

Siste del av Kystvakta er Bruksvakten Bruksvaktens hovedoppgave er å kontrollere fiskefeltene nær kysten med henblikk på at reglene blir fulgt, og spesielt bidra til å hindre konflikter mellom trålere og fartøyer som fisker med konvensjonelle redskaper som garn, line og snurrevad.

Bilde

 

Jeg har ikke tatt med Kystvaktens fly - de flyr Orion fly som er de største mil.l flyene vi har i Norge. Med base på Andøya sørger de for å overvåke norsk farvann - og de har stor rekkevidde (8-10 timers flytid om jeg husker rett). Vi fikk rapporter med reg nr og posisjon på alle fartøyer av interesse.

 

Kystvaktas båter er jo rimelig store og vil helt naturlig få store problemer med å "henge på" de store jeepene inne i indre skjærgård.

Alle KV Skip har bordingsfartøy - gjerne en RIB. Den Avon RIB'en vi hadde gjorde 40 knop +. Og skulle ikke det rekke kan jeg godt tenke meg at pilotene på helikopteret ikke vil ha noe mot en liten "båtjakt" for å piffe opp hverdagen om de er i nærheten (jeg har opplevd et par stunt fra den skvadronen og det er utrolig hvor lavt og fort de kan fly rett over en gummibåt :wink: )

Jeg tror det viktigste med at KV skal begynne mer aktivt å patruljere Oslofjorden er at noen med rett til myndighetsutøvelse er til stede. Det vil virke preventivt på alle å vite at det faktisk er noen som følger med, og det er definitivt en ekstra sikkerhet for det er velutdannede sjøfolkombord i KV skipene. Og dette er ikke noe nytt. Jeg har sett KV fartøyer i Oslofjorden i flere år - og det er bra om de nå øker sin tilstedeværelse.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var det disse pengene da...

 

Vi har flere båter i Spania som vi ennå ikke har hentet.  :sad:

Nå må vi skille litt mellom snørr og bart her. Se mitt svar over.

 

Skipene som nå bygges i Spania er fregatter. Og alle som har vært ombord i KNM Stavanger eller KNM Oslo skjønner at vi trenger nye fregatter. De gamle fregattene går på oljefyrte steamkjeler - og KNM Oslo sank utenfor Bergen da de mistet trykket på kjelene. Kompanisjefen min fra Madla druknet.

Her er et bilde av KNM Bergen

Bilde

Og dette med arbeidstid og arbeidsmiljølov etc. Mulig det har endret seg siden eg var i KV - men vi jobbet i hvertfall mange og lange timer når vi var på tokt (som vi var hele tiden). Og båtene har jo bemanning som gjør at de kan ha døgnkontinuerllig drift med ulike skift (gjerne 4 på og 4 av - og purring av frivakter hver gang det skjer noe..)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror neppe myndighetene kan gi kystvakten politimyndighet det strider mot grunglåven vår(DET ER IKKE LÅV Å BRUKE MILITÆRT PERSONEL MOT NORSK SEVILBEFOLKING) tror de er på tynn is ved en rettsak selv politikere må akseptere grunlåven våres.

:yesnod::yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mine tanker er noe i retning av at KV har en annen status enn "Onkel" ... førstnevnte hører hjemme på sjøen og sistnevnte "ikke" på sett og vis.

 

Vanskelig å sette ord på slike "følelser" men mine tanker har noe med det å gjøre at alt KV gjør det gjør de på sjøen. Det Politiet gjør på sjøen, er bare en "bitteliten" ( :wink: )del av alt de gjør. Og formodningen min er at tyngden som settes inn står i forhold. Kan jo se det her på bjerget; de suser rundt i en utgammel Ali Craft og en nesten like utgammel Mørejet (bra båter, for all del, misforstå meg rett, før i tiden kunne jeg tenkt meg slike båter selv).

 

Sjømannskapet er det gjerne så som så med. De passerte oss en gang med Mørejeten i over 30 kn på to meters avstand. Det ble STOR huskestue i Viksunden, Quindebest, Krapyler og kjørler for veggimellom og Worse ble steik FBA. Skjelte dem ut på VHF'en på slik måte at konsesjonen skulle ha vært inndratt. Alt de kunne svare var "beklager ...". Små gnomer, de var ikke under utrykning og hadde hele Byfjorden å ta av. De burde vite bedre, var min konklusjon.

 

Kan vanskelig tenke meg annet enn at KV har mer fintfølelse og forstand enn politibetjenter som har sjøtjenesten som en form for hyggelig hobby. Det hadde muligens vært annerledes om Politiet hadde vært på sjøen 24/365 men det kan man som vanlig skyte en hvit pil etter.

 

Og endeligvis, så STOLER jeg rett og slett mer på KV enn på Politiet. Har sett nok rare greier fra sistnevnte til å være skeptisk.

 

:cheers: for KV!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

KV har hatt politimyndighet lenge. Hvordan skal ellers KV ha rett til å arrestere fiskebåter som fisker ulovlig eller beordre sivile fartøyer ut av 4 mils grensen langs kysten om de er en fare for miljøet. Dette er ikke noe nytt!

Dette er ovenfor utenlandske fiskere og for å verne Norske ressurser....... Her har selvfølgelig Forsvaret en oppgave. De har ikke Politimyndighet, men utøve Forsvarsmakt.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dette er ovenfor utenlanske fiskere og for å verne Norske resusjer....... Her har selvfølgelig Forsvare en oppgave. De har ikke Politimyndighet, men utøve Forsvarsmakt.

:nonod:

her tar du nok feil. Jeg har vært med på å arrestere både norske og utenlandske fiskebåter for ulovlig fiske, underrapportering i fangstdagbok eller andre ulovligheter. Vi hadde også diverse Politiutstyr ombord.

 

Og dette å utøve forsvarsmakt er ulovlig i fredstid mot sivile - med mindre det anses som en krigshandling - som f.eks. når Færøyiske trålerskippere skyter med rifle mot RIB'en til KV- det var ikke en krigshandling - men trekket på kanonen ble tatt av, og saken ble løst i ekspressfart på høyt nivå u UD.....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror neppe myndighetene kan gi kystvakten politimyndighet det strider mot grunglåven vår(DET ER IKKE LÅV Å BRUKE MILITÆRT PERSONEL MOT NORSK SEVILBEFOLKING) tror de er på tynn is ved en rettsak selv politikere må akseptere grunlåven våres.

 

Var det denne du tenkte på:

 

Grunnloven § 99 annet ledd første punktum:

 

Regjeringen er ikke berettiget til militær Magts Anvendelse mod Statens Medlemmer, uden efter de i Lovgivningen bestemte Former [...]

 

Merk deg forbeholdet : "... uden efter de i Lovgivningen bestemte Former", som betyr at det kan fastsettes ved lov at militær makt kan brukes mot sivile.

 

Etter Kystvaktloven §§ 9-12 har KV oppsynsmyndighet med alt som beveger seg på kysten. Herunder er Småbåtloven omfattet (promille etc.)

 

Lovens § 21 gir personell i KV begrenset politimyndighet til å utføre de oppgaver som hører under oppsynet etter §§ 9-12.

 

Og forøvrig -- KV er ikke en del av Norges militære i fredstid. Så dermed er sirkelen sluttet. Myndigheten har KV allerede og det er bare å sette i gang og gi dem ressurser til å gjennomføre den.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mange interessante synspunkter her. Særlig om man hevder at lover vi har i Norge bryter med Grunnloven. SKipper_ Worse: HER ER EN SAK FOR DEG :wink:

Dette er hentet fra Kystvaktens hjemmeside

 

Kystvaktens virkeområder og oppgaver er regulert gjennom Lov for Kystvakten, som trådte i kraft i 1999. I medhold av denne loven er Kystvaktens hovedoppgaver å utføre fiskerioppsyn, toll- og miljøoppsyn, samt andre oppsynsoppgaver herunder Schengen og sjødyktighet.

 

 

I tillegg skal Kystvakten drive rednings-/bistandsarbeid på havet, gi generell bistand til politiet og andre statsetater, i tillegg til å føre anløpskontroll for fremmede ikke-militære fartøyer.

 

For å kunne løse sine oppgaver er Kystvakten gitt begrenset politimyndighet og inspeksjons-/kontrollmyndighet, samt rett til å iverksette tvangstiltak. I saker utenom fiskerioppsyn er Kystvakten underlagt aktuell primærmyndighet og handler etter retningslinjer fra denne.

 

Alltid tilstede

Kystvakten arbeider under motto "Alltid tilstede". Med det skal fartøyene ha tilstedeværelse til å:

 

Yte assistanse til å utføre oppdrag for andre etater med ansvar for kystsonen.

Bidra til kystberedskapen gjennom å forhindre ulykker og forurensing.

Bidra til havforskning og kontroll av fiskefelt.

Yte slepe- og teknisk bistand til fartøyene på havet.

Bidra til å forebygge og avdekke uloveligheter på havet.

Være et redskap for å hevde norsk suverenitet og suverene rettigheter.

Raskt kunne assistere fartøyer og personer i nød.

Bidra til en troverdig ressurskontroll.

Ressursene

For å løse oppgavene nevnt over, disponerer Kystvakten en variert flåte av fartøyer, fly og helikoptre. Fartøyene er delt inne i tre grupper bestående av Ytre Kystvakt (YKV), Indre Kystvakt (IKV) og Bruksvakttjeneste (BV).

 

 

Således har jeg delvis feil i at KV har Politimyndighet - det avhenger av hvilken mynighet de dår delegert fra Politiet om det går utover det som er lovregulert. Det som er lovregulert er i stor grad det de trenger for å drive sin virksomhet ihht forutsetningene de har fått fra lovgiver (dvs. Stortinget)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg gi meg jeg, skal ikke fyre dette opp noe mere.  :lol:

 

Men, denne klang ikke i mine ører -  "Og forøvrig -- KV er ikke en del av Norges militære i fredstid"

Se det positive i dette: tenk deg følelsen av å kjøre om kapp med et Lynx helikopter innover Tr.heimsfjorden. Lynx er (eller var i hvertfall da jeg var i KV) et av de raskeste helikoptrene som finnes. Dette blir morro.

 

Uansett ser jeg det som svært positivt at vi får større sikkerhet i Oslofjorden - og om båtene er grå eller hvite med rød/blå stripe bryr jeg meg ikke om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...