Skipper Worse Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Således har jeg delvis feil i at KV har Politimyndighet - det avhenger av hvilken mynighet de dår delegert fra Politiet om det går utover det som er lovregulert. Det som er lovregulert er i stor grad det de trenger for å drive sin virksomhet ihht forutsetningene de har fått fra lovgiver (dvs. Stortinget) Nei, de trenger ikke delegasjon, myndigheten ligger der og kan utøves. Men de skal primært handle etter oppfordring fra den ordinære sivile myndighet (Toll, Politi, SFT etc.). I alle høve kan Kongen bestemme at det skal være annerledes og det ser jo da ut til at han Harald har foretatt seg noe fornuftig her. Men, denne klang ikke i mine ører - "Og forøvrig -- KV er ikke en del av Norges militære i fredstid" Sorry. Upresist og dårlig formulert fra min side. Det motsatte er riktig. KV er en del av det militære men skal holde seg til sivile oppgaver i fredstid, og likevel øve på militære oppgaver. Det står i loven, jeg leste den bare baklengs. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
John_Kr Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Se det positive i dette: tenk deg følelsen av å kjøre om kapp med et Lynx helikopter innover Tr.heimsfjorden. Lynx er (eller var i hvertfall da jeg var i KV) et av de raskeste helikoptrene som finnes. Dette blir morro. Joda jeg vet at dette er morro. Jeg har flydd mange typer fly langs kysten vår - fort også, kan si det slik at jeg har flydd ca 2,5 ganger hurtigere en noen av dere i dette forumet har gjort. Redigert 8.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Joda jeg vet at dette er morro. Jeg har flydd mange typer fly langs kysten vår - fort også, kan si det slik at jeg har flydd ca 2,5 ganger hurtigere en noen av dere i dette forumet har gjort.Da har du kanskje flydd rett over meg noen ganger også da om du har vært på Rygge? Jeg vokste opp med F5/F16 brøl over hodet - og pleide å ta meg en tur for å se på nattflyvning da de holdt på med det (lande og ta av uten stopp - touch and go!) Redigert 9.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Nå må vi skille litt mellom snørr og bart her. Se mitt svar over. Skipene som nå bygges i Spania er fregatter. Og alle som har vært ombord i KNM Stavanger eller KNM Oslo skjønner at vi trenger nye fregatter. De gamle fregattene går på oljefyrte steamkjeler - og KNM Oslo sank utenfor Bergen da de mistet trykket på kjelene. Her er et bilde av KNM Bergen I den grad vi trenger, eller bør ta oss råd til å ha fregatter skjønner de som har vært ombord i de gamle at en utskifting er nødvendig. Dampmaskineriet ble forøvrig valgt da det var og fremdeles er meget stillegående. USAs hangarskip er forøvrig også dampdrevne. Bildet viser ikke KNM Bergen men KNM Trondheim. Oslo klassen hadde pennantnr 300, 301, 302, 303, 304 , navngitt etter byene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Narvik sortert etter byenes folketall da båtene ble bygget. Og forøvrig. Marinen har ikke hatt flymaskiner siden 1944 da Marinens og Hærens flyvåpen/vesen ble slått sammen til Flyvåpnet / Luftforsvaret. Orion, Sea King og Lynx sorterer under Luftorsvaret. John_Kr: "Joda jeg vet at dette er morro. Jeg har flydd mange typer fly langs kysten vår - fort også, kan si det slik at jeg har flydd ca 2,5 ganger hurtigere en noen av dere i dette forumet har gjort." Tja, si heller de fleste da? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Skipper Worse Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 John_Kr: "Joda jeg vet at dette er morro. Jeg har flydd mange typer fly langs kysten vår - fort også, kan si det slik at jeg har flydd ca 2,5 ganger hurtigere en noen av dere i dette forumet har gjort." Tja, si heller de fleste da? Tja ... kanskje John_Kr har tjuvlånt en SR-71?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
John_Kr Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Tja ... kanskje John_Kr har tjuvlånt en SR-71?? Har nok ikke det....., men jeg har sett dette flyet i virkelighet. I Bodø på 80 tallet. NB! Vi må ikke spore av diskusjonen :nono: Redigert 8.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Bildet viser ikke KNM Bergen men KNM Trondheim. Oslo klassen hadde pennantnr 300, 301, 302, 303, 304 , navngitt etter byene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Narvik sortert etter byenes folketall da båtene ble bygget. Jammen husket jeg feil fra Madla pensumet. Jeg glemte at Oslo var 300. Men prinsippet med byenes størrelse er jeg enig i. Redigert 8.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Du verden! Her kommer det meninger i bøtter og spann! Også meninger som jeg, som gammel orlogskaptein, har stor fornøyelse av å lese! Når det gjelder saken, konstaterer jeg at det store flertallet av innleggene i tråden er positive til at KV også får oppgaver når det gjelder å "overvåke" adferden til fritidsbåtflåten. Dette er meget interessante og viktige synspunkter når det gjelder den videre behandlingen av denne saken, som vi i KNBF kommer til å følge opp! Bare fortsett folkens! Jeg følger med stor interesse den videre "debatten" her på Baatplassen! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
John_Kr Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Du verden! Her kommer det meninger i bøtter og spann! Også meninger som jeg, som gammel orlogskaptein, har stor fornøyelse av å lese! Når det gjelder saken, konstaterer jeg at det store flertallet av innleggene i tråden er positive til at KV også får oppgaver når det gjelder å "overvåke" adferden til fritidsbåtflåten. Dette er meget interessante og viktige synspunkter når det gjelder den videre behandlingen av denne saken, som vi i KNBF kommer til å følge opp! Bare fortsett folkens! Jeg følger med stor interesse den videre "debatten" her på Baatplassen! Hilsen Syvert Det som er fint med slike diskusjoner her i dette Forumet at innleggene er saklige. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jada Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Hvorfor ikke gi bevilgninger til de som skal ta seg av lovbrytere, slik at de blir i stand til å gjøre jobben. Enten det er på sjøen eller på landjorda. Det er vel egentlig slik det burde være. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Hvorfor ikke gi bevilgninger til de som skal ta seg av lovbrytere, slik at de blir i stand til å gjøre jobben. Enten det er på sjøen eller på landjorda. Det er vel egentlig slik det burde være. Koster mye pæng. Hvis KV allerede er der likevel er vel det en bedre utnyttelse av resursene ? Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Koster mye pæng. Hvis KV allerede er der likevel er vel det en bedre utnyttelse av resursene ?Heisan Lasse Nemlig! Det er akkurat det som er poenget! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Skipper Worse Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Mnja man kan vel kanskje forvente bedre utnyttelse av ny-tilførte ressurser også. Siden KV ikke har "konkurrerende" drift på land. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
jada Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Sjømannskapet er det gjerne så som så med....... Små gnomer, de var ikke under utrykning og hadde hele Byfjorden å ta av. Kan vanskelig tenke meg annet enn at KV har mer fintfølelse og forstand enn politibetjenter som har sjøtjenesten som en form for hyggelig hobby. Det hadde muligens vært annerledes om Politiet hadde vært på sjøen 24/365 ...... Og endeligvis, så STOLER jeg rett og slett mer på KV enn på Politiet. Har sett nok rare greier fra sistnevnte til å være skeptisk. Her var det masse påstander. I Oslo er politiet på sjøen med faste folk hele året, er de ikke det?? Og det er sikkert ikke alle politifolk på sjøen som har like godt sjømannsskap, men de distriktene som har båt på sjøen hele sommersesongen, har nok gjerne forholdsvis rutinerte båtfolk som er ansvarlig ombord. Kanskje til og med med bedre sjømannskap enn du og meg. Og hvem du stoler mest på, blir selvfølgelig din sak. Du har tydeligvis vært borti de mindre hyggelige personene i politiet. De finnes helt sikkert de også. Koster mye pæng. Hvis KV allerede er der likevel er vel det en bedre utnyttelse av resursene ? Ja, det koster penger å drive politiet. De ses nok på som en eneste stor utgiftspost. I likhet med endel andre institusjoner i samfunnet. For pengene som politiet driver inn, forsvinner jo i et annet stort sluk. For å sette det på spissen, så kunne kanskje Militærpolitiet eller Biltilsynets folk drive litt fartskontroller når de først er ute på veien. Nei, kanskje ikke. Tror ikke vi uten videre ukritisk skal blande forsvar (KV) og politi. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Jeg var ikke så oppdatert på Kystvaktens oppgaver, og søkte på Google, første hit var http://www.mil.no/sjo/kv/start/. Leser at Kystvakten har primært militære, men også sivile oppgaver. Jeg er prinsipiell motstander av å blande militære og sivile oppgaver (Husk Menstadslaget ) Jeg har selv under førstegangstjenesten måtte utføre ganske så kontroversielle sivile oppgaver. Sentrale deler av militæret er vel under avvikling i Norge på en måte, og blir en slags 'strengere Politi' nasjonalt og internasjonalt. At det trenges mer kontroll til sjøs, er klart. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 I Oslo er politiet på sjøen med faste folk hele året, er de ikke det??Heisan jada Det er korrekt. Og Havnepolitiet i Oslo gjør en glimrende jobb! Problemet er bare det at deres operasjonsområde begrenser seg til Oslo Havnedistrikt. KV's operasjonsområde dekker hele kysten. I dette tilfellet dreier det seg om området mellom Egersund og Oslo! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
jada Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Og Havnepolitiet i Oslo gjør en glimrende jobb!Jeg synes bare at politiet andre steder også burde få mulighet til å gjøre en glimrende jobb. Jeg skjønner ikke at det alltid skal være slik at myndighetene bare kan overlate noen arbeidsoppgaver til andre instanser, fordi de samme myndighetene ikke gir de som egentlig skal gjøre jobben mulighet til det. Skal KV's bordingsfartøyer/RIB'er kjøre ordinær patruljevirksomhet mellom holmer og skjær i sommersesongen. Er ikke lokalkunnskap viktig her. Det er vel slik at det er et samarbeid mellom politi, marine og tollvesen når det gjelder å stanse smuglertrafikk o.l. i åpent farvann. Det blir på en måte litt anderledes. Den ordinære kontroll av småbåttrafikken bør vel fortsatt ligge hos politiet. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Jeg skjønner ikke at det alltid skal være slik at myndighetene bare kan overlate noen arbeidsoppgaver til andre instanser, fordi de samme myndighetene ikke gir de som egentlig skal gjøre jobben mulighet til det.Du har ikke fått med deg et meget vesentlig poeng, jada, nemlig at det har aldri vært spørsmål om enten/eller, men både/og! Kanskje du burde lese mitt første innlegg en gang til?Hilsen Syvert Redigert 9.Januar.2005 av Syvert (see edit history) Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
jada Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Her i denne reportasjen som omhandler samme tema, går leder i Oslofjorden Båtunion (hva nå det er?) sterk imot at militæret skal blande seg inn i politiets virksomhet. De vil ha seg frabedt å bli kontrollert av militære fartøyer, men ønsker større kontroll fra politiets side. Jeg tror det vil være mange som føler det på samme måte. Her er forresten den opprinnelige meldingen fra NRK Østfold. KV-sjefen sier at de har mandat til å ta tak i villmannskjøring, fyll osv, men jeg synes å lese mellom linjene at det nok ikke vil bli noen utstrakt kontrollvirksomhet mot fritidsbåtflåten. Men at de kan og vil reagere overfor de gærningene som måtte dukke opp i deres vei, det er vel og bra. Men dette er vel ikke noe nytt kanskje. Det som er nytt er at KV er tilbake i Oslofjorden. Og det er vel også vel og bra. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Du har ikke fått med deg et meget vesentlig poeng, jada, nemlig at det har aldri vært spørsmål om enten/eller, men både/ogJo, jeg fikk med meg at du ønsker både KV og politi på sjøen. Det gjør jeg også. Og at du vil at KV også skal kontrollere småbåttrafikken. Jeg tror ikke de kommer til å gjøre det i stor utstrekning. Jeg uttrykte meg kanskje litt unøyaktig når jeg skrev at myndighetene overlot enkelte av politiets oppgaver til andre. Det jeg mente var at de slapp andre inn på politiets arena. Men som jeg skrev i mitt siste innlegg, så vil nok politiet fortsatt foreta den ordinære patruljering i skjærgården, og kontrollere fritidsbåtene. KV-sjefen sier selv i reportasjen at deres nærver på fiskefeltene vil bety nærvær i kystområdene også, fordi Skagerakområdet er så lite i utstrekning. Og at KV vil reagere på villmennene de måtte komme over, ja det er bra. Men slik har det vel kanskje alltid vært. KV har vel ikke fått noe nytt mandat nå? Eller har de kanskje ikke benyttet seg av sitt mandat tidligere? Tviler sterkt på at vi vil se KV jobbe på noen annen måte enn tidligere, annet enn at de nå er til stede igjen i Skagerak og Oslofjorden. Redigert 9.Januar.2005 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 At det trenges mer kontroll til sjøs, er klart. Jeg tror egentlig ikke det jeg. Men vi trenger at Politiet,eller KV er tilstede. Den preventive virkningen det har når politibåten er i farvannet er veldig stor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Skal KV's bordingsfartøyer/RIB'er kjøre ordinær patruljevirksomhet mellom holmer og skjær i sommersesongen. Er ikke lokalkunnskap viktig her.Nå er nok min holdning til dette påvirket av at jeg har ett år i KV Nord bak meg. Det var et flott år med meningsfylt tjeneste (selv om det ikke er så morro å måle hann- og hunnlodde i liten kuling og snødrev). Jeg har stor respekt for folka på KV Skipene. KV skipene seiler svært mye (i motsetning til andre skip i Marinen), og de har stor lokalkunnskap. Lokalkunnskapen bygges opp ved å seile i farvann - og jo mer de er tilstede jo bedre lokalkunnskap får de - og jo sikrerer blir den allmenne ferdsel på sjøen.De vil ha seg frabedt å bli kontrollert av militære fartøyer, men ønsker større kontroll fra politiets side. Jeg tror det vil være mange som føler det på samme måte.Ettersom KV har politimynidhget til å gjennomføre kontroller er de jo å anse som en del av politimyndigheten i landet. Argumentet om at man kun vil kontrolleres av politites båter blir da omtrent som at man kun vil stoppes i fartskontroll av uniformerte biler og ikke aksepterer at vi også har et UP som kjører sivile biler. Det er jo ikke fargen på skipet som bestemmer her - det er hvilken myndighet de har. Men rent følelsesmessig kan jeg i og for seg forstå at enkelte synes det kan føles litt ubekvemt å bli stoppet av et gråblått fartøy - men det er jo ikke MTB'er med raketter og store kanoner dette her. Det som er nytt er at KV er tilbake i Oslofjorden. Og det er vel også vel og bra.Det er ikke nytt at KV er i Oslofjorden. Jeg har sett mindre KV skip i Moss, Horten og på fiskeriinspeksjon utenfor Hvaler. Så dette er ikke noe nytt. Det som er nytt er at de skal være mer tilstede - og det synes jeg er fint. Det som kanskje også hadde vært positivt var om KV Skipene hadde "åpent skip" noen timer når de ligger til kai og at de vernepliktige og noen av befalet viste rundt på skipet og hvilke oppgaver de har. Jeg har ikke møtt en far med en liten gutt som ikke har lyst til å ta en kikk ombord i et gråblått fartøy. Jeg husker godt en diskusjon som var her på forumet om alle som opplevde uvettig kjøring i Oslofjorden sommern 2004. Jeg tror tilstedeværelsen av KV i Oslofjorden har en preventiv virkning. Dessuten operere ofte KV sammen med NSSR. Dette gjør at redningskapasiteten øker - hvilket også er bra. At Syvert som gammel "OK" er positiv er jo heller ikke så rart - akkurat som meg har jeg inntrykk av at han mimrer litt når han ser gråblå båter. Blir båten din grå i år Jan? For å få Syvert til å mimres enda mer kan jeg jo si at jeg har bekjente som har tjenestegjort på gamle "KNM Trondheim" - den gang Marinen hadde de gamle jagerne med åpen bru. Mange fine (og også litt rare) historier derfra. Redigert 9.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 ..... og saken ble løst i ekspressfart på høyt nivå u UD..... EKSPRESSFART I UD DEN var ny!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 ....De vil ha seg frabedt å bli kontrollert av militære fartøyer, men ønsker større kontroll fra politiets side. Jeg tror det vil være mange som føler det på samme måte. Hvorfor DET?? Spiller FARGEN på uniformen noe?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Syvert Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Her i denne reportasjen som omhandler samme tema, går leder i Oslofjorden Båtunion (hva nå det er?) sterk imot at militæret skal blande seg inn i politiets virksomhet. De vil ha seg frabedt å bli kontrollert av militære fartøyer, men ønsker større kontroll fra politiets side. Jeg tror det vil være mange som føler det på samme måte.Ledereren av Oslofjorden Båteierunion er tidligere politimann. Hans syn er muligens preget av det. Debatten her på Baatplassen viser jo klart at han trolig er talsmann for et lite mindretall av båtfolket. På den annen side har KNBF i alle år kjempet for å styrke Sjøpolitiet. Allerede i 1992 fremmet vi forslag om å legge Sjøpolitiet inn under UP for å få en enhetlig organisasjons som er uavhengig av distriktspolitimestrenes prioritering av ressursene. Vi vil selvfølgelig fortsatt arbeide for et mer effektivt sjøpoliti, men jeg sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.