Jump to content

Kontigent redningselskapet


Tallisman

Recommended Posts

I dag fikk jeg krav på kontigenten fra Redningselskapet Etter som jeg ser har det vert endringer .Mitt medlemskap er endret til totalmedlem til kr 845 pr år uten att jeg er blitt spørt.En slik fremgangsmåte som RS her viser setter mitt medlemskap på prøve med det mener jeg og si att jeg vurderer og si opp hele medlemskapet.Det får være grenser hvor mye en skal gjemme seg bak den gode sak. I tillegg til medlemskap til kr 845 så har en kr 200 i registreringsavgift pr år til småbåtregisteret som også driftes av RS. Dette småbåtregisteret er egentlig bare tull etter min mening jeg har mer betalt disse 200 kr for att det har gått til en god sak for blir en båt stjålet og en river av reg nr så er det ingen som kan finne ut hvem som eier eller har eid båten så dette er rolp. prisen på dette begynte også med kr 100 men det tok ikke lange tiden før det ble 200. En annen ting jeg mener er att Ledelsen i RS kan Redusere sine lederlønninger. Har en lederstillinger i veledige organisajoner skal det etter min mening ikke forekomme Millionlønninger.

Link to post
Share on other sites

Liker å tro at jeg støtter en god sak,men etter denne serien med redningsskøyta for noen år siden har jeg blitt mer og mer skeptisk.Hvorfor? Jo når ressursene brukes på å dykke opp briller og annet dritt,pluss det å lufte x-antall motorer....noe som bør være minstekravet av kyndighet som bør kunnes.MEN det blir vel så jeg betaler i år også.Kanskje er det akkurat jeg som trenger hjelpen deres neste gang.

Link to post
Share on other sites

Over halvparten av skøytene er frivillig bemannet. Meld deg inn i et redningskorps, bli mannskap. Da betaler du bare 295 kroner i året, og du kan bruke døgn på døgn ombord på ei redningsskøte for å hjelpe folk på sjøen. :flag_bp:

Og som medlem kan man også bli med i besluttende organer, ikke bare klage her på Baatplassen :giggle:

 

Reglene for assistanse står i Loggen som medlemmene får tilsendt. Finnes sikkert også på nettet. http://www.redningsselskapet.no/Tjenester/Assistanse+på+sjøen

 

 

Ca 55000 medlemmer er med i redningsselskapet. De færreste trenger de, heldigvis. Men trenger man assistanse, uten å være i nød, er timeprisen for skøyta ca 2000 kroner + moms, regnet fra avgang base til ankomst base. Ved nød betales det av HRS. Mange tenker nok at det er en god forsikring å være medlem i tilfelle uhell som teinetau i propellen, skitten diesel, tomt batteri eller andre ting man trenger hjelp til.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nå ikke så veldig opptatt av att prisen har steget det jeg er mest opptatt av er hvordan RS gjør ting i Fjor hadde jeg Basis medlemskap i år har RS fjernet Basismedlemskap og flyttet meg til Totalmedlemskap uten noe som helst informasjon. får jeg regninger på ting i min postkasse så skal det hvære noe som jeg har sagt ja til på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Jeg stusset også over dette kravet som kom i posten. Jeg har all sympati for å bidra til Redningsselskapet, og har faktisk donert litt frivillig, i tillegg til medlemskapet tidligere. Noe av sympatien forsvinner når man føler seg manipulert, uansett idealistiske formål. Min teori er at slike ideelle organisasjoner bør ikke ha altfor letvint tilgang til pengene heller. Da blir det lett slik som i statsapparatet der vi ser vanvittig sløsing med befolkningens pengeressurser, under mottoet "det er ikke mine penger". Bedre da at man hele tiden har medlemmene i fokuse og sier til seg selv, i en ideelle organisasjon, at "dette er medlemmenes penger" så vi skal bruke midlene forsiktig.

 

Et lite spørsmål til slutt, hvordan er det egentlig, når man som totalmedlem får assistanse (hvis det skjer).

Har ikke da Redningsselskapet en form for regress overfor båteierens forsikringsselskap?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites



Redningsselskapet driver med litt mer enn å hjelpe folk med dreggen...

Fra 2003 har skøytene reddet over 6300 menneskeliv og over 3300 båter. Det er dette som er hovedmålet til NSRR.
At skøytene bistår folk med drivstoff eller å dykke etter bunadssølv langs kaikanten på 17. Mai er bare en ekstraservice som ytes når mannskapet har ledig tid.
En annen viktig del av jobben til NSSR er holdningsskapende arbeid blandt barn og unge.

Det kunne ikke falt meg inn å ikke støtte dette viktige arbeidet som NSSR gjør. Jeg er stolt av å ha det falmede merket som viser at jeg er totalmedlem i NSSR på min båt.

Og som Bitteliten sier; er totalmedlemskapet for dyrt, så meld dere inn i et sjøredningskorps og delta i det flotte arbeidet NSSR gjør med berging av menneskeliv, verdier og miljø -og betal kun medlemskontigenten:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Jeg er totalmedlem med to båter og har fått regning på kr. 1120.-. Det synes jeg er helt i orden. God og rimelig forsikring.

 

Men at jeg blir avkrevet kr. 300.- for å stå registrert synes jeg er ren melking. Jeg må ha registrert båten pga. pålegg fra forsikringsselskap og marina, så her har RS fått tredd et sugerør ned i lommeboka mi. Det synes jeg ikke er greit.

 

Jeg støtter gjerne en god sak, men da skal det være frivillig! Nå er jeg blitt lei og gir ikke mer enn jeg må.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

...det jeg er mest opptatt av er hvordan RS gjør ting i Fjor hadde jeg Basis medlemskap i år har RS fjernet Basismedlemskap og flyttet meg til Totalmedlemskap uten noe som helst informasjon

Akkurat dette har RS informert masse om, i fjor, og som Bitteliten skriver var det en omfattende diskusjon her på baatplassen om det i fjor (på disse tider).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det var vel sogar slik at vi som var basismedlemmer ble totalmedlem i fjor, uten å betale for det. ( Jeg fikk iallefall det)

 

De 800 kr er vel egentlig verdt pengene. Jeg tror bruker mye penger på andre overprisede båtrelaterte ting er jeg redd. - I det store og det hele en liten andel av det totale båtbudsjettet.

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler kontigenten med glede. Redningsselskapet tok vekk basismedlemskapet i fjor og oppdaterte alle til totalmedlemmer pga de trengte mer midler til å drive skøytene. Alternativt så kunne de økt kontigenten på både basis og total, men de valgte heller en løsning alle parter er bedre tjent med etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Jeg meldte meg ut i fjor, av rent prinsipielle årsaker.

 

"Selskapet" gjør en fantastisk jobb, ingen tvil om det, og når jeg får tid/mulighet vil jeg melde meg som frivillig. Men et sted går grensen, også hva angår det "sluket" en fritidsbåt utgjør på familiebudsjettet...

 

Har uansett redning og alt det der i min fullkaskoforsikring hos Pantaenius. Har foreløpig ikke greid å finne noen med bedre vilkår, strengt tatt heller ikke mye rimeligere premie. :flag_da:

Link to post
Share on other sites

http://www.innsamlingskontrollen.no/ik/xp/pub/mx/filer/redningsselskapet/2010/110608,-AArsrapport-2010_Redningsselskapet_572557.pdf

 

Link til redningselskapets årsrapport. Her er det en grei oversikt over hva som utgjør redningselskapets inntekter. Selv om forsikringselskapene dekker en redning, må allikevel beredskapen holdes oppe med andre midler.

Link to post
Share on other sites

Jeg gremmes ofte av småligheter, og atter engang får jeg denne følelsen....

 

Det er mange frivillige som bruker ett hav av tid i RS. For mange av disse er hele båtlivet en sesong bestående av å være på jobb på en av redningskøytene. Jeg sysns vi skal støtte opp om dette! Og ikke tenk bare på at "kanskje jeg kan få bruk for dem engang", - nei, se på det heller som en investering i sikkerhet både for deg og dine båtkollegaer.

 

Er sluket på familiebudsjettet så svært at dette blir ett problem finansielt, ja, da, anbefaler jeg heller å gå ned en størrelse..

 

:sailing:

 

PS: Kanskje ikke helt 'statistisk riktig' men trenden er der: Det er de med de dyreste båtene som klager mest.... :giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

For meg ville det vært utenkelig å ikke være medlem av RS. Årslappen på styrhusvindu ved siden av Baatplassenmerket. Det tilkjennegir at jeg bryr meg om sjølivet og vil alle vel, de som ferdes på sjøen. Slik har det vært i alle år fra Kystpatruljens tid.

Jeg setter stor pris på at skøyta er i nærheten og alle de frivillige som legger ned mye av sin fritid i RS. Og selvsagt de som er fast stasjonert på skøytene, selv om ordet skøyte kun er blitt et begrep på de nye flotte fartøyene RS disponerer.

Jeg håper de folkevslgte i åtene som kommer vet å avsette nok midler slik st kysten vår blir enda sikrere i sin beredskap.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Liker å tro at jeg støtter en god sak,men etter denne serien med redningsskøyta for noen år siden har jeg blitt mer og mer skeptisk.Hvorfor? Jo når ressursene brukes på å dykke opp briller og annet dritt,pluss det å lufte x-antall motorer....noe som bør være minstekravet av kyndighet som bør kunnes.MEN det blir vel så jeg betaler i år også.Kanskje er det akkurat jeg som trenger hjelpen deres neste gang.

 

Neste gang du har tett dass og de staker dritten for deg, blir du nok glad de kom! eller når godbrillene til 9.000,- datt av og i sjøen, tenker du ville vært glad da og! ang. minstekravet på sjøen er det nok desverre endel som ikke kan lufte, der skorter det nok endel både tilvanns og på landevei, men der har vi jo NAF, hehe

Blir nok bra skal du se :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...