SIR DAY Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 .......... Jeg håper de folkevslgte i åtene som kommer vet å avsette nok midler slik st kysten vår blir enda sikrere i sin beredskap. Når man ser hva medlemsinntektene utgjør ift. hele budsjettet, ca. 2,5% så betyr det at man får kontigentpenga 40 ganger tilbake i tjenesteverdi. Så kanskje like greitt at dere som har råd til de ekstra store båtene bare dropper kontigenten. Da får RS litt mer inntekter når dere trenger assistanse. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
baatsman Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Er totalmedlem. Har aldri trengt hjelp, men en eller annen gang skjer vel det, og da er vi glade i medlemskapet Både seilbåten og rib`en er registrert i RS. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Og snart blir du utlært ais/ra dar operatør også. Sjekk FB Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Neste gang du har tett dass og de staker dritten for deg, blir du nok glad de kom! eller når godbrillene til 9.000,- datt av og i sjøen, tenker du ville vært glad da og! ang. minstekravet på sjøen er det nok desverre endel som ikke kan lufte, der skorter det nok endel både tilvanns og på landevei, men der har vi jo NAF, hehe Blir nok bra skal du se Jeg vet ikke hvilken kunnskap du baserer dine uttalelser på, men min erfaring er at rs kun dykker etter briller om de har tid og får betalt. Stake opp dassen har jeg aldri hørt om at de har gjort. Prøvde å svare saklig på et tåpelig innlegg Anbefaler alle å følge skøytene på facebook. Rsrk østfold med rs sundt, rs horn flyer og rs sundt flyer poster regelmessig oppdateringer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Jeg synes man må skille mellom avgift til medlemskap og til båtregistrering. Medlemskapet er frivillig og etter min mening en god og nødvendig investering. Jeg har hatt assistanse to ganger, er kjempefornøyd med servicen og har stor respekt for innsatsen til mannskapet. Jeg betaler med glede for to båter (selv om jeg bare kan bruke en av gangen). Når det gjelder årsavgiften for å stå i registeret synes jeg den er urimelig. Her utnytter RS en nesten monopolsituasjon til å få inn penger uten særlig gjenytelse, også fra dem som ikke er medlemmer. Sikkert penger som går til et godt formål og sikkert småpenger for de fleste, men likevel ikke riktig fremgangsmåte. Jeg føler meg utnyttet og liker derfor RS mindre av den grunn. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
m/s draugen Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Jo da,dassen har vært tett 2 ganger,Måtte gjøre det selv.Solbriller har falt på sjøen,de med styrke......leide inn selv dykkerselskap som tok de opp for 1000,-som jeg fikk refundert på forsikringen.Motoren har jeg luftet en gang på sjøen....alene. Jeg mener at redningsselskapet gjør en strålende jobb,og selvsagt er det slik at det blir flere "aksjoner"sørpå pga.av større båttetthet.MEN i 2 tilfeller da jeg var innvolvert i hendelser og hadde bruk for de kunne de ikke møte opp.Første gangen;seilbåt på skjær med Folla skumpende mot de.Løsningen ble at vi i stummende mørke gikk ut med en båt og trakk de av og inn til kai med rorhavari.Andre gangen båt med tau i propellen,de hadde ikke tid..for langt unna ble det gitt beskjed om.De lurte på om det ikke vat dykkermaske ombord slik at de kunne fikse det selv.Men vi betaler selvsagt avgiften med glede....kan jo hende det blir vår tur til å trenge hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Folk tilkaller vel ikke skøyta for å fikse dassen/skifte dieselfilter når en ligger trygt fortøyd ++ De skal tilkalles når det er nød mener jeg. Er klar over at de har utvidet sitt tilbud og reklamert for dette men de skal ikke forestå vedlikeholdet på båten.. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 ollebolle 2;jo de gjør faktisk det :( Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Dette er jo ikke noe RS fant på i år, men selv om det skapte litt brumming i fjor så har vel de fleste akseptert denne endringen, eller? Måten de gjorde endringen på var kanskje litt brå og brutal, men om et par år er det ingen som tenker på det! Det er jo Totalmedlemskap alle egentlig ønsker? Selv den mest erfarne skipper kan få problemer der ute!! Hilsen en som trengte hjelp i fjor. Takker Bitteliten og Stormbull for bistand! Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 De fleste har vel "redning" innbakt i sine forsikringer. RS henter oss og forsikringsselskapet betaler regningen. Vi lar oss lure til å tro at uten medlemsskap i RS kommer ingen oss til unnsetning den dagen vi trenger det. Det du kanskje glemmer er at dersom det ikke er noen redningsskyøter i drift som kommer det heller ikke noen redningsskøyte for å hjelpe deg. Jeg har også tenkt at dersom jeg er i nød så kommer det noen å hjelper meg uten at det koster meg en krone enten jeg ikke er medlem eller ikke. Men det er ikke derfor jeg er medlem, men for å få hjelp før skadene blir så store at det er vits i å bruke forsikringen. Har selv opplevd at bøya ikke holdt stand i storm og båten drev mot land, det var andre båter i nærheten men de hadde ikke sjans til å redde båten. RS var på plass etter kort tid og reddet båten fra forlis. Før RS kom tenkte jeg at forsikringen dekker skadene men det ville bli en lang stund uten båt. Men fordi RS var på plass etter kort tid kunne jeg fortsette ferien i båten og jeg hadde spart egenandlen som tilsvarer ca. 15 års medlemskap i RS. Det er den beredskapen jeg betaler for. Det blir litt egoistisk (etter min mening) å si at drit i RS ( la dem legge ned virksomheten) la forsikringsselskapet ordne opp. Forsikringsselskapene har nemelig ingen båter som kan hjelpe deg, de dekker skadene som kan oppstå men det er til liten trøst når du driver mot land i liten storm. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) ^^^^ TRÅDENS BESTE INNLEGG!! TAKK "LETT MATCH"! ^^^^ :clap: :clap: Redigert 28.Februar.2012 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Jeg vet ikke hvilken kunnskap du baserer dine uttalelser på, men min erfaring er at rs kun dykker etter briller om de har tid og får betalt. Stake opp dassen har jeg aldri hørt om at de har gjort. Åjoda ,staket opp på fortøyd båt i beste sendetid også Eg synest imidlertid at kontigenten burde vert differensiert utover landet, slik at de som bor på østlandet og har fleire RS båter rundt seg, og dermed kan få hjelp til å hente briller, burde betalt meir. Hadde RS i Haugesund fått tlf med spørsmål om å komme til Fitjar å hjelpe med tett septik så hadde nok båteieren fått mindre valutta for pengene ja Vi er totalmedem vi også. Men det er ein av postene eg revurderer kvart år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lett match Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Eg synest imidlertid at kontigenten burde vert differensiert utover landet, slik at de som bor på østlandet og har fleire RS båter rundt seg, og dermed kan få hjelp til å hente briller, burde betalt meir. Det skjønte jeg ikke, som medlem får du kun hjelp dersom du har en eller annen type driftstans. Dykking etter briller betales etter gjeldene satser. Skulle kontigenten vert differensiert er det vel slik at der det er mange RS skøyter og de har kort vei til havarist burde man ha betalt mindre. Redigert 28.Februar.2012 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Nå skyldes vel økningen i kontigent fra Basis til Total at man har lagt til hjelp i havn i samarbeid med Falck, og det er denne delen jeg har tyngst for å svelge. Kontigent for hjelp på sjøen har jeg betalt uten å klage i flere år, men hjelp når jeg ligger trygt til kai trenger jeg bare ikke. Så dette burde vært et frivillig valg slik det var før, etter mitt syn. Angående dette med støtte til Redningsselskapet så føler jeg ikke at jeg støtter dem i større grad ved å bli påtvunget et støttemedlemsskap i Falck... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Det koster å drifte pr skute. Vi som har en skute å slåsst om på stort areal, får mindre valutta for kontigenten. Men eg tok ikkje med en faktor, at det selvsagt er tettere mellom kontigentbetalende båter østover. Så tettheten på RS båter står kanskje i forhold til betalende medlemmer Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Tror dette blir siste året medlemskapet fornyes. Tar vhf pakken til neste år, er man virkelig i nød er man dekket gjennom forsikring & HRS uansatt. Ser ingen grunn til å sponse falck. Dassen og solbrillene fikser jeg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Det er assistansen til sjøs jeg aldri vil være forruten! Men synes det er greit å ha mulighet for bistad om dreggen sitter fast eller om jeg trenger starthjelp uannsett hvor jeg er.. Den ekstra tryggheten det er for meg å kunne ringe eller kalle opp RS (eller ringe 120)er verdt hver krone! Aldri på vannet i egen båt uten medlemskap! Redigert 28.Februar.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Jeg sitter også og lurer litt på årets medlemsskap. De fleste poengene er allerede listet opp her, de fleste taler for fortsatt medlemsskap. Kanskje det en gang blir oss som trenger hjelp! Det jeg lurer litt på, er Sjø assistanse som Telenor reklamerer med, i sammenheng med VHF sertifikat (?)... For meg virker det som om Sjø Assistanse anser ethvert flytende medlem av Sjø Assistanse som brukbar redningsbåt! Er det riktig oppfattet ? Jeg ser for meg en pensjonist på fredelig fisketur, som brått blir oppkalt på VHF og utkommandert til å berge en 50 foter på vei mot forlis eller bunnen, eller begge deler. Kompetansen som RS sitter med mht. redning av folk eller båt, kan ikke sammenlignes med en tilfeldig valgt VHF eier, tilfeldigvis i nærheten av en havarist. Det er heller ingen andre enn RS som har båter, meg bekjent! Jo, jeg betaler årets også. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Det jeg lurer litt på, er Sjø assistanse som Telenor reklamerer med, i sammenheng med VHF sertifikat (?)... Telenor har vel sluttet med Sjøassistanse. Det var jo en del skriverier om dette at de anså enhver båt med VHF som "redningsbåt" http://www.maritimradio.no/ Nå har de kun "Lisens basis" virker det som.... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Jeg ser for meg en pensjonist på fredelig fisketur, som brått blir oppkalt på VHF og utkommandert til å berge en 50 foter på vei mot forlis eller bunnen, eller begge deler. Kompetansen som RS sitter med mht. redning av folk eller båt, kan ikke sammenlignes med en tilfeldig valgt VHF eier, tilfeldigvis i nærheten av en havarist. Det er heller ingen andre enn RS som har båter, meg bekjent! Om en Kystradio går ut med PanPan eller Mayday har alle plikt til å hjelpe Jeg har selv reagert på Mayday i egen båt et par ganger og gått det remmer og tøy holder. Men man kan ikke på spesifikt grunnlag kommanderes til å yte assistanse. Man mottar meldingen og melder seg til tjeneste. Ved å bruke tilfeldig utvalgte til redningsoperasjoner anser jeg faren som betydelig for at antall båter i nød øker - ettersom de tilfeldige ikke har nødvendig komeptanse eller utstyr. Jeg hadde feks selv vært meget skeptisk til å slepe en normal stor båt i litt sjø med egen båt - fordi jeg ikke vet om eget fartøy tåler belastningen. De gangene vi har bidratt med egen båt har jeg da konsentrert meg om folka - dvs vært tilstede og kunnet plukke de opp om situasjonen utvikler seg. Etter siste hendelse har jeg også en 220V lensepumpe ombord som jeg kan assistere med - men da skal det være ideelle forhold på vannet før den tas i bruk. Redigert 28.Februar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Etter siste hendelse har jeg også en 220V lensepumpe ombord som jeg kan assistere med Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Med den sjøen som var den dagen hadde jeg ikke hivd over pumpa til dere Ideelt sett burde vi hatt en bensin Honda pumpe - men der satt kona ned foten Redigert 28.Februar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) ..men der satt kona ned foten Du får hilse den samme Mine fremtidige skuter skal har RS-klistremerke, helt klart ! Det å oppleve å ligge trygt, longside inntil en solid redningsskjøyte når det blåser, er verdt mange års medlsemskap ! Redigert 28.Februar.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 er vel ikke urimelig at prisene går opp. Diesel er dyrere, lønninger høyere, økt antall redningsoppdrag, alt stiger således... så gjør også lønningen til medlemmene i RS. Man kan ikke forvente at ens egen pengesekk skal bli større mens andres inntekter skal stå stille. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Eg synest imidlertid at kontigenten burde vert differensiert utover landet, slik at de som bor på østlandet og har fleire RS båter rundt seg, og dermed kan få hjelp til å hente briller, burde betalt meir. Hadde RS i Haugesund fått tlf med spørsmål om å komme til Fitjar å hjelpe med tett septik så hadde nok båteieren fått mindre valutta for pengene ja Vi er totalmedem vi også. Men det er ein av postene eg revurderer kvart år. Da er det kanskje greit å minne om statistikken som viser at det ikke er fritidsbåter på østlandet som står for de fleste assistanser av RS, men derimot sjarkfiskerne fra sørvestlandet og nordover Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.