Jump to content

Årets bruktbåtsalg blir spennende...

olpi

Recommended Posts

Hvordan vet du at det er feil?

80- 85% bruker ikke hundrevis av kroner på annonsering når de helt sikkert ikke skal selge uansett. Så enkelt vil jeg påstå at det er. Trenger de vite markedsverdien så ligger det flere eksemplarer av de fleste båttyper anonsert. At FINN skulle vite noe om dette annet enn at de ser at kanskje 80% ikke blir solgt skjønner jeg ikke mye av. Har de intervjuet alle selgere, og vil fasiten være at de tror på at selgerene sier at de bare "vil lodde markedet" ?

Hva mener du skulle være årsaken til at 80-85% bruker penger på å annonsere når de helt sikkert ikke selger?

I et selgers marked med mange flere kjøpere enn båter tilgjenglig kunne en del tenkt at jeg selger hvis jeg får 10-15% mer enn jeg kjøpte båten for. Alle vet at det ikke har vært tilfelle i de siste årene. Likevel har flere enn noen gang lagt båten ut på FINN.

Om det blir like mange som legger ut for salg i år er jo ikke sikkert. Kanskje en del av de som tenkte bytte til større båt slår seg til ro med den båten de har?

Når jeg startet tråden var det også slike ting jeg hadde i tankene. Kanskje blir det en ny vår i markedet med stort salg? Ikke så lett å forutse siden Norge er annerledeslandet.

Et annet scenario er at det daler enda mer, men det får tiden vise. Som nevnt blir det spennende å se hvordan det utvikler seg.

Sitter helt sikkert en del selgere som skal selge som lurer fælt på det. Som potensiell kjøper lurer jeg også på det. Går markedet oppover igjen så er det på mange måter fint også for kjøper. Forsetter den videre nedover så vil man jo kanskje tape mye hvis man ikke beholder båten en del år.

På nybåtsiden tror jeg rasjonell og rask produksjon vil gjøre at man får mer og mer for pengene. Bl.a. Bavaria viser vel vei der. Høyere antall vil også gi bedre priser.

Redigert av olpi (see edit history)

Ja, men du vet jo ikke om jeg er ærlig, eller ikke, og det vil jeg jo aldri fortelle deg. Kanskje har jeg ikke 60.000 heller, kanskje har jeg 60 millioner? Poenget mitt er vel egentlig at det hele kommer an på i hvilken form og tone dialogen eller forhandlingene om du vil, foregår på, ikke om hvilket tall som nevnes?

Det er sant. Som kjøper må man klare og få selger til å forstå at her er det mangler som må utbedres, derfor velger kjøper å trekke kr x for mangelen.(Eller fremme krav mot selger at mangel utbedres før overtakelse)

Prisen som trekkes må være reell,og ikke basert på mangelfull kunnskap om feilen.

Når kjøper har funnet ting som han/hun mener er relevant at utbedres, må prisen diskuteres, og kanskje trekkes 10% utover prisen på manglene.

Hva som er en mangel på en båt kan jo diskuteres, noen er alvorlige, imens andre kan gå på generell vedlikehold, der kjøper ikke finner sine krav tilfredsstillende.

ALLTID.UANSETT

Hva som er en mangel på en båt kan jo diskuteres, noen er alvorlige, imens andre kan gå på generell vedlikehold, der kjøper ikke finner sine krav tilfredsstillende.

Man skal være litt klar over at selger kan bli gradvis mere frustrert, irritert og direkte forbanna når hans stolte skip til slutt blir omtalt (hans opplevelse) som "a piece of shit", ingenting verdt osv

Det gjelder å holde en dialog i best mulig og mest mulig konstruktive former for ellers vil det fort skjære seg og selger ender opp med å selge båten til noen andre til mindre penger enn du ville ha betalt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva mener du skulle være årsaken til at 80-85% bruker penger på å annonsere når de helt sikkert ikke selger?

Jeg mener ingenting. Jeg refererer til noe som sto i en epost jeg fikk fra et 100% seriøst firma i bransjen. Det sto vel heller ikke "helt sikkert ikke selger?"

Det sto: Finn.no mener derfor at det i deres portefølje nok er kun 15-20% som er reelle båtselgere – som virkelig vil selge.

Det er alstå finn.no som mener. Det står heller ikke at finn.no vet.

Hvis jeg skal tolke utsagnet så tolker jeg det dithen at de 80-85 prosentene ikke helt har bestemt seg for om de vil selge, men at de vurderer å selge hvis de får et godt tilbud.

Det sto: Finn.no mener derfor at det i deres portefølje nok er kun 15-20% som er reelle båtselgere – som virkelig vil selge.

Det er alstå finn.no som mener. Det står heller ikke at finn.no vet.

Hvis jeg skal tolke utsagnet så tolker jeg det dithen at de 80-85 prosentene ikke helt har bestemt seg for om de vil selge, men at de vurderer å selge hvis de får et godt tilbud.

Artig diskusjon dette her. Det er nok slik at i løpet av høsten og delvis vinteren, har mange selgere gått fra gruppen "Er 100%" villig til å selge" til gruppen "Er ikke villig til å selge", fordi de ikke får solgt til den prisen som forlanges. Jeg har "mine funn" på Finn.no full av dem. Noen annonser forsvinner (blir slettet), men de fleste er "satt passiv".

Jeg kontaktet noen av dem, og spesielt en båt var interessant for meg. Selgeren var villig til å vurdere alle "seriøse bud". Det viste seg imidlertid at alle bud under prisantydningen ble oppfattet som useriøst tror jeg, for han ville ikke diksutere pris uten å fjerne noe av installasjonene for å forsvare lavere pris. Så det ble ikke noe av det fordi jeg aldri ble oppfattet som "seriøs" - i betydningen "en som gir meg det jeg som selger synes båten er verdt". Typisk overgang fra en som er villlig til å selge, til en som ikke er det.

Jeg vet ikke hvordan uvikllingen blir videre. Men det er liten tvil om at mange eiere av eldre, velutstyrte båter får vondt i magen når man får høre hva folk er villige til å betale for en eldre båt. Å få tilbake tilnærmet verdien av installert utstyr er i hvertfall en ganske håpløs tanke.

Nå er det nok slik at det er altfor mange eldre båter i markedet. Så noen må ut, eller selges billig til folk som plutselig går fra å være useriøse kjøpere til "seriøs budgiver", samtidig som selger melder seg inn i gruppen "reell selger" igjen.

Det er lett å se på Finn at de båtene som er priset "riktig" - dvs. er et godt kjøp, forsvinner eller blir merket solgt i løpet av få dager. Så det er nok mange som ligger på lur og venter på at "sin drømmebåt" skal bli annonsert til spottpris.

Annonser som priser objektet til f.eks. 100 000 "under markedspris" er jo meningsløse. Markedspris er den prisen du får for båten i dagens marked. Det blir nok veldig trangt i døra nå utover våren når alle som har ventet til våren med å selge, oppdager at prisene ikke er hva de en gang var, selv i høysesong. Etterspørselen etter eldre bruktbåt er for lav, og de som har råd til å oppgradere til en ny, større og finere båt, er ikke alene om det.

Bra i grunnen for fattigfant som undertegnede. Men det er en tålmodighetsprøve å vente på at alle bruktbåtselgerne fra i fjor på nytt skal bli "reelle selgere"... -Og jeg har selvsagt noe gammelt fra før jeg også, som helst skulle vært solgt...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Enig i det meste... . Propell1. Folk vil normalt selge når de legger ut en annonse, men det er nok veldig mange som fremdeles lever i en drømmeverden om hvilken pris de kan få. Det er nok en del av årsaken til at omsetningen er heller laber. Hvis det er det FINN.no omtaler som ikke reelle båtselgere så er jeg enig.

FINN mener m.a.o. kanskje at disse har en så overdreven prisantydning at det er ikke er reelt å få til noe salg? Det kan jeg slutte meg til..

De båtene som er priset riktig blir jo som oftest solgt, og det er sikkert også noen som gir mer enn de burde når de kjøper. Sistnevnte kan jo diskuteres i de vide og breie, og er bare min subjektive mening.

Nå legges det jo ut mange av de samme båtene på Finn som har lagt der i fjor, og ofte i flere av de siste 2-3 årene. Båtene er eldre og prisantydnngen er ofte dem samme eller mer enn tidligere år. Vil omsetningen i bruktmarkedet øke i år med slike forventninger om pris??

Fasiten får vi jo til høsten.

Redigert av olpi (see edit history)

Enig i det meste... . Propell1. Folk vil normalt selge når de legger ut en annonse, men det er nok veldig mange som fremdeles lever i en drømmeverden om hvilken pris de kan få.

...snip...

Vil omsetningen i bruktmarkedet øke i år med slike forventninger om pris??

Fasiten får vi jo til høsten.

Ja, det skal bli spennende. Jeg for min del anser dagens bruktmarked (for alle, slik som undertegnede, som "må" selge for å kunne oppgradere) som en perfekt vaksine mot 3-fots syken. Så mens jeg venter og ser på prisutviklingen, fortsetter jeg å forbedre og oppdradere min gemle, "verdiløse" snekke. Det blir pushpit, daviter(e) og annet blankt snacks i år, der jeg regner kostnaden ved min arbeidsinnsats som kr 0,- og gevinsten er en sterkt forbedret bruksverdi -uansett markedspris.

Det siste jeg kommer til å gjøre, er å gå på et "priskupp" og sitte igjen med en usolgt, ferdig oppgradert eldre båt -bare fordi det gjør for vondt i lommeboka å "gi den bort". Jeg lar meg nå frivillig vaksinere mot 3-fots syken og er derfor (inntil videre) lykkelig uavhengig av motekjør eller statusbehov når jeg er på sjøen. Jeg tilpasser meg og tenker som så,at det viktigste med en båt er at den er trygg og at man koser seg på vannet...med en båt man har råd til!

Jeg har absolutt inntrykk av at de bredeste smilene finner man hos båteiere som ikke legger all vekt på hva slags båt man har, så lenge man kan være fornøyd med den man har. Noen har fin og dyr båt, og noen har fin og billig båt.

:-)

Vi må aldri glemme hvorfor vi har båt.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Enig igjen... . Er man fornøyd med båten så ikke selg bare fordi man har lyst på større. Større koster normalt mer hvis de er omtrent like gamle. Noen tror de kan få i pose og sekk, godt betalt for sin båt og en større båt rimelig. Nå har nok en del av de annonserte store båtene i større grad tatt innover seg at prisene må settes lavere. Slik virker det i hvertall som. Hvis mange tenker som deg blir som du sier som en vaksine mot 3- fot syken. Omsetningen vil da forsatt bli lav vil jeg tro. Personlig har jeg byttet meg opp i størrelse ved flere anledninger. Årsaken har jo vært for å få det mer bekvemt når man bruker båten. Det er likevel en grense der i hvertall vi må tenke på om kostnader til drift, vedlikhold og båtplass er nådd. Fordi vi også vil gjøre andre ting på fritiden så vil vi ikke bruke alt for mye på båt. Det er tross alt em seongbasert syssel for de fleste, og den koster jaggu flesk pr brukerdøgn for mange. Kanskje flere har begynt tenke på det??

Denne tråden er veldig engasjerende. Har vært innpå tidligere og snakket om skambud

og kjemi mellom selger og kjøper.

For noen år siden dukket det opp en båt på sen-høsten som var på "vil ha" lista mi og som jeg

uten nøling reiste og kjøpte uten noe særlig pruting på pris.

Fikk den levert og sjøsatt på min båtplass neste vår, ferdig stoffet etc + alt ekstra utstyr og opplagsutstyr . Betalte ved levering og både selger og kjøper var godt fornøyd og forlikte.

Samme vår måtte jeg selge gamle båten , som var en kurant Skibsplast, alt i orden - var mange til salgs - nesten som å selge en Golf, vedr det å bestemme pris.

Kom noen ungdommer og ville ha den, prutinga ble ufin, og til slutt gikk en av dem over streken og beskylte meg for løgn.

Jeg ble fly forbanna og og var i ferd med å kjeppjage dem. Men samtidig var kona enda mer sinna på meg, skulle ha stor barnedåp dagen etter og hadde ikke tid å være på hytta og selge båt.

Ble skremt av alt jeg hadde stelt i stand, og det endte med at de fikk kjøpe båten 2000 kr under minsteprisen

min.( jeg ble satt under administrasjon av generalen ! )

Dette og et par andre episoder har gjort meg allergisk mot kjøpere som ikke oppfører seg.

Husk at folk som går i gammel genser og joggebukse ikke nødvendigvis er blakke og i beit for peng,

men ærlig og redelige skal selge noe til en riktig pris.

Jeg er overbevist om at hvis det kommer en skikkelig gammeldags sommer, slik jeg husker det fra min ungdom, kommer båtsalget til å eksplodere. Jeg har ingen tro på at det er klimatiske forhold som gjør at vi har hatt mer eller mindre "drittsommere" de siste årene. Jeg tror mer på "jordenes syklus". Satt og mimret en kveld og tenkte tilbake på den tiden jeg var ung og hvor vi festet og herjet på holmer og skjær hele sommerene. Jeg tenkte: Var det virkelig så fint vær da, eller er det bare nostalgi!

Jeg gikk inn på YR.no, tok for meg historiske dataer. Valgte sommeren 1976 som var en sommer hvor jeg var i "toppslag".

Jeg valgte Torungen fyr. Gikk inn dag for dag fra 23.06.1976 til 01.08.1976. Altså 38 dager. Here is the result:

Nedbør: Tilsammen 23mm !

Sol: Skyfri himmel ca 75% av dagene, Halv skyet: ca 20% av dagene Skyet: ca 5% av dagene

Vind: Ingen dager med over "frisk bris"

Temperatur: Godt over 20 grader nesten hver dag (og her snakker vi om Torungen fyr som ligger ytterst i havgapet utenfor Arendal)

Det var flere slike sommre i det tidsrommet. Når høytrykkene kom den gangen, kunne de bli værende opp til en måned!

Slike fantastiske sommre kommer igjen, og da blir det fart på båtmarkedet!

Slike fantastiske sommre kommer igjen, og da blir det fart på båtmarkedet!

Joda, det gjør det.... men det er nå "ett par" gode år siden 1976... det skal som kjent mere til enn en svale til for å gjøre en god sommer... Var jo en bra sommer i 82 også med 27 grader i sjøen i Larvik i august.... men også det er 30 år siden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

He, he blir artig dette. Er nok også forskjellig ståsted og type/størrelse båt vi tenker på når vi skriver her. Alder og hvor lenge vi har vært båtfolk er også litt ulikt. Uansett artig å se hvordan forskjellig folk ser på nettopp disse tingene. Før i tiden var det langt færre båteiere enn nå og ditto antall båter/båttyper. Det har skjedd og skjer mye i bransjen både mht antall båter, antall båttyper og ikke minst på produksjonsiden. Produktutviklingen er og vil fremtiden være formidabel. Særlig sett i forhold til norsk båtproduksjon som i flere tiår klattet på de samme skrogene, og gjorde mindre innredningendringer. Tror faktisk fremtidem mht hvordan båtene utvikles blir veldig spennende også. Litt avvik fra trådens tema. Uansett vil nok videre utvikling av nye båter være avhengig av både salget sv nye og brukte båter.

Nå har det vært oppoverbakke med tre dårlige sommere på rad og mye økonomisk usikkerhet. :smiley:

Jeg forstår ikke dette med den dårlige sommeren i fjor :crazy:

Den beste sommeren vi har hatt på årevis. Våknet opp til den ene dagen med havblikk og solskinn etter den andre. Til orientering ferierte vi mellom Grebbestad og Hvaler, ikke store avstandene m.a.o.

Beklager folkens, jeg tror vel neppe sommerens værvarsel blir utslagsgivende i dette markedet.

Se litt ut over landets grenser;

Hva skjer i europa? Hva er arbeidsledighet og Eur-kurs?

Hva skjer i USA? Hva er dollar-kurs?

Hva har skjedd de siste årene i Norge?

-Lav rente, lav arbeidsledighet.

Det er solgt mye båt i Norge de siste årene. Samtidig er grunnlaget for eksport f.t. nærmest ikke-eksisterende.

På et stadium blir markedet mettet, eller skal vi si overmettet?

I tillegg blir bruktimport fra kontinentet stadig mer gunstig. (prisantydning + valuta)

Sjekk f.eks 5 år gamle charterbåter fra aktører i Hellas. Mye fristende, som i siste instans ødelegger et norsk bruktmarked.

Men.... spiller dette egentlig noen rolle da?

A) Du er fornøyd beholder gamlebåten. Spiller NADA rolle.

B) Du bytter til samme standard: Spiller NADA rolle.

C) Du har 3-fot syken: Du tjener penger (redusert mellomlegg)

C) Du selger skuta og kjøper bobil: Du har et problem. :-)

Jeg forstår ikke dette med den dårlige sommeren i fjor :crazy:

Den beste sommeren vi har hatt på årevis. Våknet opp til den ene dagen med havblikk og solskinn etter den andre. Til orientering ferierte vi mellom Grebbestad og Hvaler, ikke store avstandene m.a.o.

Vi ferierte også i de samme farevannene som deg Komodo i sommer, og traff inntertier på været i den perioden i juli da det var virkelig fint. Synes også å huske noen dager med regn sommeren i fjor!

Min teori er at vi fikk mange nye båteiere i perioden fra midten av 2000 og at mange ble lei av båtlivet samtidig som økonomien i Norge og landene rundt oss ble usikker og pilene pekte nedover. Begge disse faktorene forsterket ønsket om å forlate båtlivet hos en del.

Selv tåler jeg regn godt og kjøpte med ny båt i fjor. Uansett gleder jeg meg vilt til sesongstart!

Et lite bilde fra sent i sesongen i Fjellbacka(24. september)

https://baatplassen.no/bildearkiv/37/37676/24092011244.jpg

Redigert av Toscana (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...