Jump to content

Vakuumbasert oljeskiftpumpe elendig funksjon


Enzo

Recommended Posts

Sikker på at den ikke suger falsk luft et eller annet sted? Har ikke erfaring med akkurat den modellen, men ellers virker disse oljesugepumpene svært bra.

 

Er du ikke fornøyd er det vel bare å levere dritten tilbake?

 

Legger ved link til en som virker.

 

http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=&MainPrC=&ProdNo=1005405

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har maken pumpe (mener den ble kjøpt på Maritim i sin tid) og syns den gjør jobben ganske greit, hvis man ser bort fra at sugerøret ikke kommer helt ned i bunnen av bunnpanna (peilerøret har for skarp bøy nedi der). Det blir derfor liggende igjen i størrelsesorden 2-3 liter på min motor. Jeg har imidlertid erfart at det er viktig at olja har bra temperatur, altså adskillig mer enn bare "lunken". Jeg har aldri tatt tiden på "sugejobben", men kan ikke tenke meg at det tar mer enn 10-15 minutter å få opp de 5-5,5 literne som kommer ut.

 

Jeg har ikke prøvd å tette rundt sugeslangen i innløpet på peilerøret, men skal prøve dette til høsten. Teorien er da at peilerøret vil virke som sugerør, slik at jeg kanskje får ut mer av den gamle oljen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en oljeskiftpumpe kjøpt fra Maritim, og den fungerer greit når jeg først får den til å pumpe ...den er ikke akkurat selvsugende, kan du si. Jeg må suge olje opp gjennom slangen til pumpehuset er fylt. Med sorte slanger er det ikke alltid like greit, og jeg har fylt kjeften med olje noen ganger :puke:

 

Ellers er det selvsagt som det ble sagt; De fungerer mye, mye bedre med temperatur på oljen.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Har kjørt motoren lett varm for å få litt lunk på oljen, , pumper trykk men det siger type 5liter på 5timer, er det noe jeg har glemt eller er pumpa å regne som MØKK ?

:cryin:

Nei pumpa, eller riktigere, "sugeren", er bra den. Litt tid går det nok, men aldri som du har opplevd.

"kjørt motoren lett varm for å få litt lunk på oljen" = helt riktig.

" puttet (slangen) denne i peilehullet, tettet rundt for å få vakuum" = trenger ikke tette rundt sugeslangen, oljen skal suges opp.

" pumper trykk" = du pumper ikke trykk, men lager vakuum i "pumpa" for å suge ut olja.

 

Du må nok suge vakuum et par tre ganger under lensingen, men du har vakuum etter 20-25 trekk på "pumpa".

Lykke til. :thumbsup:

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. . . puttet denne i peilehullet, tettet rundt for å få vakuum . . .

Det må jo være helt feil? Vakuum har du i beholderen oljen skal opp i. Sugeslangen skal være helt nede i oljen, og dess mer luft du kan få ned langs sugerører, dess lettere blir det å få ut oljen. Oljen du suger ut må jo erstattes med luft. Jeg har samme type oljesuger, og den funker utmerket.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har testet litt nå og fått det til sånn nogenlunde.

 

Den lange tynne slangen først helt nedi oljen, det ble fiasko og tok for lang tid.

Kappet så bort denne tynne slangen og bruker bare den som er litt tykkere, stapper den i peilehullet og taper rundt så det blir tett, pumper vakuum i bolla og det siger inn, det fungerer og nå har motoren fersk nyduftende olje og filter så da er alt vel.

Feilen jeg nok også gjorde var å ikke ha mer enn lett lunken olje, hadde nok gått atskilig fortere om jeg kjørte motoren litt varmere før jeg skiftet.

 

Da gjenstår bare girolje, frostveskebytte ,dieselfiltre og impeller så er vi good to go for varmere strøk

Link to post
Share on other sites

Har også erfaring med at det er viktig at motoren er varm nok.

Jeg har også Marco pumpa som fjellbonden bruker.

 

Da ordner det seg selv.

kjøper også billig 20 liters kanne på BT hvor jeg har laget en fast tilkobling på en skrukork så slipper jeg noe søl.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...