Enzo Startet 29.Februar.2012 Del på Facebook Startet 29.Februar.2012 Kjøpte en slik http://www.jula.no/oljeskiftpumpe-650213 hos herholdt andersen. Har kjørt motoren lett varm for å få litt lunk på oljen, puttet denne i peilehullet, tettet rundt for å få vakuum, pumper trykk men det siger type 5liter på 5timer, er det noe jeg har glemt eller er pumpa å regne som MØKK ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 er det noe jeg har glemt eller er pumpa å regne som MØKK ? Du glemte ikke å skru av oljepåfyllingslokket ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Nope , har prøvd både med og uten lokket på, har nå kappet slangen som fulgte med for å komme utenom den tynneste slangen og det hjelper på litt nå Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Sikker på at den ikke suger falsk luft et eller annet sted? Har ikke erfaring med akkurat den modellen, men ellers virker disse oljesugepumpene svært bra. Er du ikke fornøyd er det vel bare å levere dritten tilbake? Legger ved link til en som virker. http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=&MainPrC=&ProdNo=1005405 Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Hei! Jeg har maken pumpe (mener den ble kjøpt på Maritim i sin tid) og syns den gjør jobben ganske greit, hvis man ser bort fra at sugerøret ikke kommer helt ned i bunnen av bunnpanna (peilerøret har for skarp bøy nedi der). Det blir derfor liggende igjen i størrelsesorden 2-3 liter på min motor. Jeg har imidlertid erfart at det er viktig at olja har bra temperatur, altså adskillig mer enn bare "lunken". Jeg har aldri tatt tiden på "sugejobben", men kan ikke tenke meg at det tar mer enn 10-15 minutter å få opp de 5-5,5 literne som kommer ut. Jeg har ikke prøvd å tette rundt sugeslangen i innløpet på peilerøret, men skal prøve dette til høsten. Teorien er da at peilerøret vil virke som sugerør, slik at jeg kanskje får ut mer av den gamle oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Jeg har en oljeskiftpumpe kjøpt fra Maritim, og den fungerer greit når jeg først får den til å pumpe ...den er ikke akkurat selvsugende, kan du si. Jeg må suge olje opp gjennom slangen til pumpehuset er fylt. Med sorte slanger er det ikke alltid like greit, og jeg har fylt kjeften med olje noen ganger Ellers er det selvsagt som det ble sagt; De fungerer mye, mye bedre med temperatur på oljen. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Haba Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 (redigert) Har kjørt motoren lett varm for å få litt lunk på oljen, , pumper trykk men det siger type 5liter på 5timer, er det noe jeg har glemt eller er pumpa å regne som MØKK ? Nei pumpa, eller riktigere, "sugeren", er bra den. Litt tid går det nok, men aldri som du har opplevd. "kjørt motoren lett varm for å få litt lunk på oljen" = helt riktig. " puttet (slangen) denne i peilehullet, tettet rundt for å få vakuum" = trenger ikke tette rundt sugeslangen, oljen skal suges opp. " pumper trykk" = du pumper ikke trykk, men lager vakuum i "pumpa" for å suge ut olja. Du må nok suge vakuum et par tre ganger under lensingen, men du har vakuum etter 20-25 trekk på "pumpa". Lykke til. Redigert 29.Februar.2012 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Bare ikke for varm motor, vet at noen har klart å deformere tuppen på plastslangen, slik at de ikke har klart å få slangen ut av motoren igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 . . . puttet denne i peilehullet, tettet rundt for å få vakuum . . . Det må jo være helt feil? Vakuum har du i beholderen oljen skal opp i. Sugeslangen skal være helt nede i oljen, og dess mer luft du kan få ned langs sugerører, dess lettere blir det å få ut oljen. Oljen du suger ut må jo erstattes med luft. Jeg har samme type oljesuger, og den funker utmerket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 29.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Har testet litt nå og fått det til sånn nogenlunde. Den lange tynne slangen først helt nedi oljen, det ble fiasko og tok for lang tid. Kappet så bort denne tynne slangen og bruker bare den som er litt tykkere, stapper den i peilehullet og taper rundt så det blir tett, pumper vakuum i bolla og det siger inn, det fungerer og nå har motoren fersk nyduftende olje og filter så da er alt vel. Feilen jeg nok også gjorde var å ikke ha mer enn lett lunken olje, hadde nok gått atskilig fortere om jeg kjørte motoren litt varmere før jeg skiftet. Da gjenstår bare girolje, frostveskebytte ,dieselfiltre og impeller så er vi good to go for varmere strøk Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Ikke tett igjen peilehullet for da blir det "vakuum# nede i motoren som vil prøve å suge olja tilbake igjen. Bare putt slangen i hullet og få vakuum på pumpa så går det nok mye bedre. Prøvde Biltema sin ifjor og den sugde 8 liter på ca 10 min. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Har prøvd mye manuelle pumper og en billig elektrisk. Det ble mye søl helt til jeg skaffet meg Marco. Denne bruker jeg årlig til å tømme og fylle 100-200 l årlig. Spesielt er fordelen med å kunne fylle på igjen der det er vanskelig å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Det blir ikke vakuum av den grunn! Motoren har veivhusventilasjon, denne slipper in plenty med luft... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sitrin Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 Har også erfaring med at det er viktig at motoren er varm nok. Jeg har også Marco pumpa som fjellbonden bruker. Da ordner det seg selv. kjøper også billig 20 liters kanne på BT hvor jeg har laget en fast tilkobling på en skrukork så slipper jeg noe søl. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.