Jump to content

Eureka's seilbåtjakt.


Eureka

Recommended Posts

Ja godt folk. Som flere andre her er jeg ute etter seilbåt. Har holdt på 1 måneds tid med å tråle Finn.no, samt at jeg har satt annonse i lokalavisa.

Mine kriterier/ tanker jeg har gjort meg er:

Budsjett: max 100.000, men gjerne helst ned mot 60.000. Tar høyde for en del oppussing på interiør og oppgradering. Men vil ikke kjøpe båt som har interiør som har stått og trukket vann flere vintre og kryssfiner som er ødelagt/ muggla...med fare for ødelagt sandwichkontruksjoner mm.

Omlag 30 fot, med best mulig ståhøyde. jeg er 189 cm høy.

-disse to faktorene alene tidsplasserer til 1970-tallet.

Køyeplass i forpiggen må være lang nok.

Det må være brukbare seil som jeg kan ta ibruk til turseiling uten større utgifter på rep eller nykjøp.

Motoren må være i god stand. Pris og alder på båt tilsier jo at motoren ofte er orginalmotoren og bør være renovert den siste tiden.

Propell bør være ok.

Undervannsskroget bør være bra. Skroggjennomføringer bør være nye, slik at jeg ikke må ha båten på land med en gang for å bytte disse. Jeg baserer meg på å ha båten på sjøen under oppussing/vedlikehold.

Det må være eget toalettrom eller løsninger som lager et eget rom. Vanntank og helst septikktank/ klargjorte skroggjennomføringer som kan kobles om med nyinstallering av tank er ok.

Vanntank på over 100 liter.

Bra komfort under dekk og god cockpit. Sprayhood og helst kalesje over cockpit.

-Jeg vurderte å kjøpe en Maxi77, men gjorde unna 3-fotsyken før kjøp og fant ut at det ble for smått under dekk.

 

Så, båtene jeg har sett på til nå er:

 

Naver29 fra 1978. Båten trenger en del renovering under dekk men er helt overkommelig. Gode muligheter for å få et godt resultat. Har falt for denne båten, men den har ett stygt skrog over vannlinjen, dog ingen skader.

-det er ingen naver29 å finne på nett, men jeg har funnet noen gamle annonser på tilsvarende båt.

Naver 29

og

et meget pent eksemplar i danmark..

båten jeg ser på er nok i noe dårligere stand enn den på finn og ikke like godt utstyrt. Jeg venter på at motoren, en Bukh 10hk, skal overhales, deretter er den klar for salg.

 

Mikkel30. Så på den for noen dager siden og har kommet til at det er et objekt jeg ikke vil ha. Båten har stått på land i 5 år uten stell/ ingen presenning over og alt inni er søkke bløtt, mosegrodd og 500 liter vann rundt omkring i skott og benker. En kjempefin rigg lå henslengt på en grusplass. Veldig trist igrunn, en flott båt som er ødelagt i mine øyner. prisen var 100tusen.

 

BB35: i dag fikk jeg telefon om en BB35 med påfølgende visning. Dette er en mahognybåt fra 1967 med VP MD2B, 25 hk. Jeg har ikke hatt mahogny-seilbåt i tankene i det hele tatt, så det var veldig spennende å se den. En meget pen båt og etter mine øyen godt holdt. Fremstod som temmelig tett i overbygget, men må påregne noe tettearbeid samt puss innvendig og lakking. -her snakker vi om NULL kryssfiner, alt i solid mahogny og alt ser stort sett kliss nytt ut. Båten har langkjøl, 2500 kg stålkjøl, som er boltet i en voldsom eikebjelke. båten har nesten 50% kjølvekt.

Under dekk har jeg ståhøyde mellom takbjelkene. Gass kokeplate, refleks varmeoven, toalett og store vanntanker. Båten har uorginalt aluminium overbygg over deler av cockpit og kalesje bakover. Skroget er lakket sort og ser bra ut. Baugspyd med rulle forseil, mast av laminert tre og bom av tre. Her snakker vi båt med sjel. Selger har hatt den i 40 år og kjenner mao dens historie.

Skroget er mahognybor laget av samme stokk og ingen skjøter. ser svært bra ut.

 

-jeg vil svært gjerne ha noen innspill på BB35'n, om noen har det.

 

 

 

så, detta blir artig... kom gjerne med innspill på Naveren også... bilder kommer etterhvert. Jeg går på visning med fotoapparat så jeg kan sette meg ned i ro og mak etterpå å vurdere.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

eller denne Vet ikke hvordan takhøyden er innvendig men kjenner en stor kar som hadde en slik tidliger uten at jeg har hørt han klage over at båten var trang (men har helle ikke spurt han spesifikt om dett)

 

Ser jo ut til at du får helt greie bruksklare båter til ditt budsjett så hvorfor da kjøpe noe renoveringsobjekt? Du finner alltid noe å bruke tid og penger på i båten likevel.

 

Men om du absolutt vil pusse opp så ligger det jo også en Maxi 95 på finn som nok lar seg prute ned til 100K. Mye større båt, men også mye godt arbeid i denne.

 

Lykke til :flag_bp:

Link to post

Bergen linker til en Polo 86 e. Har en slik nå, et oppussingsobjekt (som snart blir ferdig!), men som allerede har blitt brukt til seiling i to sesonger. Den seiler meget bra. Krever lite trimming for å få seilene i perfekt balanse, og på lette vinder (ca. 3-5m/s= seiler den lett i fra større (og i utgangspunktet raskere) båter. Den har dog noen små problemer med kondens og noen små lekkasjer i dekk (dette har blir rapportert på flere eksempler av disse båtene). Høg kjølprosent (ca. 48,5%). Den kan virke litt "vinglete" i lite vind, men setter seg fint når det blåser litt på. Har enda til gode å være ute i skikkelig vær med den, så kan ikke uttale meg om det. Vi har en 18 HK Volvo Penta i den,og ved hard kjøring kommer det litt vann opp i cockpit gjennom selvlensen. Den er også litt tung for motor.

På tross av problemene dens, føler jeg at båten er svært bra. Og hvis du er glad i selve seilingen vil du få mye glede av den.

 

Nok Polo-reklame. Reporting out.

Link to post
Svart (redigert)

-det har vært mye jobbing de siste dagene, så jeg har ikke fått skrevet noe mere. Jeg er på jobb nå, så det blir ikke noen bilder i dag.

 

Vedrørende oppussingsprosjekt, så er det ikke om å gjøre at det er det. Langt derifra. Men jeg tar høyde for at svært mye i det segmentet trenger både pussekloss, lakk og nytt taktrekk. I den forbindelse blir det å plukke ut mye, rengjøre, vente på regnvær eller ta frem vannslangen og spyle ned for å se etter lekkasjer,- dernest skru av utstyr og legge nye tetningsmasser på det meste i dekket.

Viktig sanitærutstyr må på plass som septikktank og tømming.

Elektrisk må jo ofte gås over og montere skikkelig lading og eventuet landstrøm i samme vendinga.

Siden jeg ikke har erfaring med det rent seilbåtrelaterte som seil, rigg mm bør dette være seilklart. Gammel motor må være overhalt i nyere tid eller nyere motor montert(men da blir det fort dyrere)

Jeg vil ikke ha båt med orginal teakdekke da denne uansett vil synge på siste verset.

 

Budsjett kan utvides, men i utgangspunktet legger jeg meg på 60tusen, og legger heller noen kroner i nødvendige forbedringer i nytt utstyr og teksiler, himlinger mm.

 

Når det gjelder BB35'n (mahognybåten) nå er jeg i tvil om jeg tør å ta på meg den båten påga manglende erfaring og vurderingeven av tilstand. Prisen ligger nok en del under "normalprisen" men når det ikke er en båt som er ettertraktet, så er det vanskelig å få solgt denne båten i dagens marked. Selger har tidligere prøvd seg på 150tusen. Jeg tror at dersom ikke den båten får ny eier i løpet av dette året, så blir den svært fort betydelig forringet. Og da har den plutselig enda lavere verdi. Tilbudet jeg har fått ligger en del under 150tusen.

Ulempen er at båten er 5 tonn og det blir tøft for flytebrygga når det allerede er 4,5 tonn båt der fra før. -men det lar seg ordne. Jeg har sendt IM til han som har lagt inn info i erfaringsdatabasen, men så langt er det stille fra han. Ser at han var aktiv sist i november....

 

Jeg har som sagt "forelsket" meg i Naver29, liker meget godt linjene og den er såpass bred i hekken at den har en bred tikkøye akter BB. JEg har ikke ståhøyde i den, men overlever. Innredningen ser solid ut, men såpass enkel at jeg klarer å gjøre en del tilpasninger.

Jeg har fått en god dialog med selger og er nå blitt trygg på han som skal gjøre ferdig motoren denne uken. Innføring i bruk av båten, seiling mm blir gitt av selger.

Dessuten har jeg fått kontakt med en tidligere eier som kjenner båten og fått viktige bekreftelser på tilstand og mere info om en skade ved mastefoten samt førstehånds kunnskap om arbeid som er gjort under vannlinjen.

 

Det jeg ikke nevnte tidligere er at jeg foretrekker å handle lokalt. Der forenkler hele prosessen med både annonsering, visninger og aventing. De to jeg har sett på nå ligger 3 NM fra min hjemmehavn.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Nå har jeg altså sett på 3 båter, de som er nevnt tidligere. Som også nevnt foretrekker jeg å handle lokalt, selv om det begrenser tilgang på båter.

 

På en måte har jeg ikke så lyst til å legge ut veldig mange bilder av båtene innvendig, av respekt for dagens eiere.

Siden de tre modellene generelt er lite omtalt på nettet, vil det jeg skriver om båtene raskt være på toppen lista ved et googlesøk. Ingen av båtene er lagt ut til salgs på nett heller. Dersom noen her i forumet er interessert i å bidra med en kvalifisert vurdering, send meg en IM så mailer jeg bilder og info.

 

Naver29 er den første båten jeg kom over, og sålangt den som er mest aktuell. 1978modell.

naver_29_12.02.2012_047.jpg

Båten ligger enda med burka. Av den grunn er den tørr inni. Ulempen er at jeg derfor ikke kan avdekke lekkasjer gjennom dekket.

I løpet av denne uken håper jeg at motoren blir ferdigstilt. Det er en 10 hk Bukh, aksling og 2 bladet foldepropell. Propellen skal ettersigende være litt slark i. Båten var på land i høst for rengjøring og bunnsmurning og selger garanterer for at skroget er bra. Jeg har fått utvekslet informasjon med tidligere eier som solgte båten i høst og fått førstehånds kunnskap om at undervannsskroget ble slipt ned rundt 2006, primet flere strøk og deretter bunnsmurt. Alle skroggjennomføringer, 7-8 stk, ble byttet året etter. Skroget så den gang bra ut og har ikke hatt grunnberøring siden da, og heller ikke før dette.

Det som trekker betydelig ned på denne båten er at skroget over vannlinjen er stygt. Båten er opprinnelig gul men malt blå.

 

naver_29_12.02.2012_009.jpg

Som dere ser på dette bildet er det flere småskader i skroglakken over vannlinjen. 5-6 steder har overmalt blåfarge flasset av og en plass midtskips har "Dagmar" sørget for skikkelig avskrapning på størrelse med en håndflate. Dog kun det ytterste laget med lakk.

Ved masteforten er det en sprekk i dekket/ glassfiber på 3 cm. Jeg har fått avklart at denne skaden er eldre enn 2004. Tettet med tetningsmasse.

Med diverse søk på nettet har jeg funnet ut at den aktuelle båten lå til salgs på finn i 2004 for 137tusen. Bladet "Seilas" omtalte den gang den aktuelle båten i en artikkel om bruktbåtkjøp til under 150tusen og skrev at det er et meget godt kjøp.

Seilene har jeg ikke sett enda, men de skal være i god stand. 3 stk forseil, fullspilet storseil og genakker.

Interiørmessig er båten hel men taktrekket i salongen må skiftes. Mahogny lakket interiør er helt og kun 4-5 steder med vannmerker, noe solbleket. Ser for meg at jeg pusser dette ned og lakker på nytt med en mørkere lakk, muligens matt lakk.

Båten har ca 100 liter vanntank, el-toalett skal bli montert av selger, men det er ikke septikktank. -men det er god plass for å montere dette.

Sjøvannskjølt motor. Wallas1800Sail varmer.

På en måte er det vanskelig å vurdere "riktig" pris. Skroget er stygt og må omlakkes neste gang den er på land. Jeg har en bra dialog med selger, så vi blir nok enig. Om noen har en formening og har noe å bidra med om prisvurdering er det bare å komme med det her eller på IM så kan jeg si mere om hva selger ønsker. Men prisen er godt under 100båtlapper.

 

Informasjon om båten fra Udkik.dk

 

Tilsvarende båt.

Det ligger flere av disse båtene til salgs via udkik.dk. Mange ok eksemplarer og langt høyere i pris.

 

Jeg har via bekjente fått nyss i en annen Naver29 som er til salgs. Denne skal være halvfabrikat og jeg så på den utvendig i går ettersom porten til den brygga sto ulåst. Den har Furlex rulleforstag, hvilket den første Naveren ikke har. Håper å få kontakt med selger i løpet av de første dagene. Prisen på denne var over 100tusen da den ble annonsert sist. Da forventer jeg at motoren er nyere og størr enn orginal og det er bra seil. Jeg vet intet om den båten, så her står jeg klar for visning.

 

Neste båt var en Mikkel30. Båten har stått på land i 5 år og rigg, mast og rulleforstag ligger på en grusplass mellom andre opplagsbåter. Gidder ikke skrive mere om denne båten enn at det var masse vann overalt inni båten og mahognytreverket var søkke bløtt og i mine øyne ødelagt. Prisen er 100båtlapper slik den står i dag. Uaktuelt.

 

BB35. En vakker mahognybåt som det ikke finnes mange av.

29.02.2012_bb35_028.jpg

Den er 32 fot lang og smalere enn hva en moderne båt i den størrelsen er. Hytten er uorginal og laget i aluminium. Dette er noe helt annet enn jeg så for meg var aktuelt. Det er en veldig fin og hel båt, men noe pussing og lakking må gjøres innvendig. Generelt er all lakket mahogny innvendig hel og fin, men det har vært punktlekasjer i taket slik at det må lokalt pusses ned og lakkes. Problemet er at jeg har null erfaring med trebåter og det er vanskelig for et utrent øye å gjøre reelle vurderinger om hva som må gjøres med denne. Men skroget ser bra ut, men er lakket sort. Ifølge selger er det brukt en svært god lakk til 600 kroner literen, både på skrog og alt annet utvendig umalt treverk. Seilduken som ligger på dekket må skiftes da den er utett enkelte steder. Her er det definitivt mye jeg må lære om jeg kjøper denne og enkelte ting vil jeg gjøre for å føre den tilbake til orginalt utseende, som å ta av hytten og montere sprayhood og cockitkalesje. Hytten dekker kun deler av cockpit og kalesje med ståhøyde dekker helt akter. Motoren er en VP MD2B, 25 hk. Denne skal ha blitt gått over på verksted for 4 år siden. 100 liter syrefast vanntank, trykkvann og ferskvannskjølt motor. Toalett uten tank, 4 sengeplasser. Gass kok og refleks varmer. Jeg har full ståhøyde under dekk mellom takbjelkene, altså omlag 190 cm.

 

Det er fryktelig vanskelig å vurdere BB35'n. Selger vil ha 100tusen for den og dette er 50tusen under det han har lagt den ut for tidligere. Men han kan ikke holde den lengre og bruker den ikke. Båten er nok verdt hver en krone, men jeg er redd den forringes fort om den ligger ubrukt lengre. Jeg er usikker på om jeg tør ta på meg ansvaret å ta vare på denne båten. Det er godt mulig at det ikke er noe å bekymre seg over fordi den er i så god stand. Eier har hatt den i 40 år og er svært glad i båten og jeg forstår at det vil være vanskelig for han å konkurrerer med prisen, i kroner og ører, mot Naveren. Jeg kommer derfor ikke til å legge inn et skambud, men gi uttrykk for at prisen i seg selv er over mitt budsjett, på tross av at jeg liker båten svært godt og gjerne kunne tenke meg denne båten som sådann. Jeg er redd jeg må la denne båten passere og jeg kommer til å angre resten av livet.

 

Nå har jeg ett innrykk igjen, av 3, i lokalavisa. Jeg håper at flere tar kontakt snart eller at det kommer flere for salg her lokalt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Har sendt deg en IM :)

 

glimrende, du har fått en tilbake :)

 

Jeg har sendt noen en IM jeg også.

 

Og vi andre lurer på hva det er som ikke tåler dagens lys... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

I forbindelse meg henvendelse om en båt, har jeg kommet til at det kan være aktuelt å handle andre steder i landet også. Men alt kommer an på objektet. Er jo bare 7 timers kjøretur herfra til Oslo for visning... og 5 til 7 dagers hentetur.

Selv om en hentetur fra østlandet blir en umiddelbar ilddåp, så skal det gå bra.

 

Nå venter jeg spent på mail med bilder av en Naver29 på østlandet... Er åpen for å hive meg kjapt rundt og kjøre for å se.

Link to post

har sendt deg IM.

 

Når det er sagt, angående lang hentetur, så er det med stor respekt for vær og vind jeg gjør dette. Jeg har riktignok seilet Ålesund Kr.sand en gang, som mannskap, og gått Ålesund- Stavanger med motorbåt med meg selv som fører. Den seilturen er eneste erfaringen jeg har med seiling og båten var over 40 fot, stor motor og det man trenger av hjelpemidler. Å ta samme stykket med en 29foter blir noe annet. Jeg må skrape sammen noe mannskap og turen er lang. Stavanger- Ålesund vil vel ta 3 til 4 dager i godt vær og dagslysseilas. Dernest vil det vel ta 3-4 dager Oslo-Stavanger. Rute må legges opp og planlegge muligheter for å legge fra seg båten ved dårlig vær.

En god og sterk motor vil være et must for en slik hentetur ettersom jeg i utgangspunktet er uerfaren med seiling og hovedfremdriften vil være motor, såfremt jeg ikke får et mannskap som har god erfaring. -kjenner jeg får høyere puls bare av å tenke på dette. Det vil gi mye erfaring med en slik hentetur, men ideelt sett hadde det jo vært greit å starte "bli-kjent-med-ny-båt" fra egen havn og utpå fjorden i nærområdet. Får jeg med erfaren mannskap som påtar seg hovedrollen når det kommer til seiling, så er det selvfølgelig topp.

Link to post
Svart (redigert)

Kan noen fortelle meg litt om praktisk forskjeller mellom seildrev og aksling? Er det ene å foretrekke fremfor det andre?

 

-dersom noen kjenner medlemmet "google" privat, som har skrevet innlegg over her, så må dere gjerne gi ham et hint om at jeg venter spent på bilder av båten han skal selge. Har sendt han noen IM men det er stille fra ham.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Seildrev er absolutt å foretrekke.

Ingen problemer med oppretting. Mindre vibrasjon da hele drivlinja er elastisk opphengt. Propellen står lengre fremme som gir mindre propwalk, og dermed bedre manøvrerbarhet i havn. Kraften fra propellen er paralell med vannlinja. Motoren kan monteres bak drevet om ønskelig.

Skift belg og zimmerringer hvert sjuende år så er det problemfritt.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Forskjeller i praktisk bruk er vel at drev styrer den veien det står.., også bakover. Så en må passe på når man bakker. Ved aksling er det roret som bestemmer og her er det ikke så mye utslag ved bakking. En smaksak egentlig.

 

-kan et seildrev svinges på da? minner om at det er seildrev jeg snakker om :) -hvordan et motorbåtdrev fungerer kjenner jeg til..

Link to post

artig at så mange seilere er på "hugget" en fredags formiddag.

 

da fyrer jeg løs med neste undring.. Jeg har kjøpt meg en tykk bok om seiling, Steve Sleight, "seiling", som er på mammutsalg. Jeg har ikke kommet til avsnittet om hva en seilbåt takler av sjø og bølger, og det spørs om det avsnittet er der. Men hva takler en seilbåt på 29 fot, f.eks Naver29, av sjø og bølgehøyder og ikke minst bølgeintervall? -vet det er mange svar på det og at mannskapet gir seg før båten, men er det noen tommelfingerregler ute og går?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...