Jump to content

Problem med luft etter dieselfilterbytte


Enzo

Recommended Posts

Jeg sliter litt her.

 

Har byttet forfilter og finfilter (diesel)

 

Prosedyren min var følgende.

*Stenge kran fra tank

*tappe forfilter/vannutskiller

*På med nye filtre

*Åpne kran fra tank.

 

Så langt så greit da er det klart for å lufte.

 

I følge boka så skal man åpne lufteskruen på vannutskiller/forfilter og stenge den når det ikke lenger kommer bobler men bare ren diesel, vel det kommer ikke noe som helst ?

 

Prøvde å pumpe og lufte videre til neste filter men det har jo ingen hensikt når det ikke er diesel i første filter, det er jo ikke noen pumpemulighet mellom tank og forfilter.

 

Hva gjør jeg, er det bare å la det stå åpent og vente til kuene kommer hjem eller må jeg til og gjøre noe sølearbeid ?

lufting.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Hei, er det en slik vippepumpe? med en liten hendel?

Dersom det ikke kommer noe diesel med en slik pumpe, når motoren går er det en kam som vipper på pumpen.

Når du bruker hendelen, og kammen ligger på pumpen, da virker ikke pumpen.

Tørne motoren så hvit med nøkkelen eller på annen måte, slik at kammen ikke ligger på pumpen, da virker pumpen skal du se.

Link to post

Tipper du kan prøve å stenge lufteskruen på forfilter.

 

Hvis dette sitter under nivå i tank, kan du fylle det ved å åpne dieselkranen med lufteskruen åpen.

 

Har prøvd å pumpe med skruen igjen, pumpet 2-3minutter minst. Dieselkran til tanken er jo åpen den så det er koll åpent der.

 

 

Hei, er det en slik vippepumpe? med en liten hendel?

Dersom det ikke kommer noe diesel med en slik pumpe, når motoren går er det en kam som vipper på pumpen.

Når du bruker hendelen, og kammen ligger på pumpen, da virker ikke pumpen.

Tørne motoren så hvit med nøkkelen eller på annen måte, slik at kammen ikke ligger på pumpen, da virker pumpen skal du se.

Liten hendel på siden av fuelpumpen på motoren ja, den sitter mellom forfilteret og finfilteret.

Har tenkt på det du sier og har prøvd å ta motoren rundt litt, mener du at jeg kan stenge forfilterelufteskrue åpne på høyeste punkt som er oppå finfilter og bare pumpe til det kommer der, saken er at jeg har prøvd det og pumpet veldig lenge men det kommer ikke noe

Link to post

stenge forfilterelufteskrue åpne på høyeste punkt som er oppå finfilter og bare pumpe til det kommer der, saken er at jeg har prøvd det og pumpet veldig lenge men det kommer ikke noe

Mener det burde fungere. Det tar jo litt tid å fylle begge filtrene. Jeg bruker som regel å forfylle både diesel- og oljefilter før montering.

Link to post

EG har muligens glippet i lesing her, men slik eg opfatter det så ligger filter høyere en tank, ellers ville det jo rent diesel fullt i filteret av seg selv, med mindre tank er tett. Så var det pumpa på motoren, den virker litt dårligere med luft i seg, mulig den ikkje virker i heletatt, men så lenge forfilter sitter høyest og har lufteskrue åpen vil du ikkje få dette til. Ofte bruker folk å ha en flaske med diesel å fylle opp disse forfilterene etter filterskift. Smikkfullt , og så la det sige nedover i slanger...ned til pumpa...og jobbe litt med pumpa(nikkepumpa) slik at den er fri for luft...etterfylle i forfilteret, og så på med lokket.

Ja , dersom forfilter er av typen med lokk på toppen.

 

Men ja eg klippet min slange og satte på en påhengspumpe :thumbsup: Genialt. Eg slipper å bøye meg ned å bruke nikkepumpa langt nede i motorrom, for påhengspumpa lager trykk igjennom begge filterene og frem til dieselpumpa, slik at eg kan lufte veeeeldig enkelt.

 

Mange skeptikere frarådte meg dette pga diesel ville ødelegge pumpa, gummien ville bli hard. Så eg kjøpte en ektra i reserve som eg har ombord. Men etter tre år nå er den like myk og god.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hmm

da gikk jeg tilbake til start, stengte lufteskruen på forfilteret som forøvrig når jeg nå ikke har alverdens diesel på tanken ligger høyere enn diselnivå i tanken.

Tok lufteskruen helt av på finfilteren som sitter enda høyere, så pumpet jeg jevnt og trutt fra hanen galet til kuene kom hjem fra beitet og tror dere ikke det til slutt nå kom diesel ut på toppen, satte i skruen, tightet til og fyrte opp motoren og nå gikk den helt fint så jeg tror jeg friskemelder systemet.

 

aldri opplevd at det tar så himla lang tid og knot å lufte som dette på mine tidligere båter, vel nå funker det tilsynelatende så da er saken LØST

Link to post

Bra det ordnet seg. Du kan jo ta en titt på returen fra motoren. Har sett at denne i noen tilfeller er koblet på forfilter i stedet for å gå rett i tanken. Da blir det vanskelig og pumpe hvis lufteskruen på finfilter er åpen og forfilter er tomt. Da drar du luft inn i finfilterets lufteskrue og til forfilteret.

Det blir samme effekt som sæbø skriver bare at nå kommer lufta inn via returrøret.

Link to post

Jeg fyller opp filterhuset med diesel etter at nytt filter er satt inn og før jeg setter på lokket.

Dette burde ikke gjøres med comonrail motorer, da det blir ufiltrert diesel.hvordan kan du anbefalet dette til folk?????

ellers er trikset å ha fulle diseltanker før forfilter demonteres, da vil det renne i filteret, handpumpen på motoren suger veldig dårlig når den ikke får diesel.

Link to post

Står nå slik i instruksjonsboka til VP. Og dieselen i filterhuste må passere filteret før den går til slangen :giggle:

 

Utover det er det instruksjonene fra både NordWests serviceavdeling og Ringens Varv, VP service senter. Synes vel ikke det er så rart at jeg sier det da selvom du får ?hikke.

 

Fyller du ikke opp så bruker du ikke hele filteret, for nivået i racorfiltrene fyller seg ikke opp. De holder seg på det nivåe med diesel som var da du skrudde pålokket. Dette også i følge de to nevnte selskaper over.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

ok. da skjønner jeg også hvorfor innjektoren ryker på VP. og att du ikke er mekaniker. :wflag:

disel er en stor(ene og alene) årsak til innjektorhavarier og må være sinnsykt nøye med. her finnes det ikke rom for noe, tragisk men sant.

så jeg vil ikke anbefale den metoden, sørg for fulle tanker og la det renne den veien det tar.

Link to post

Forrige eier av min båt løste dette på en elegalant måte. Han fikk laget en banjokobling på lufteskruen på finfiltrene, med en slange fra hver motor som ender foran motorene og som er terminert med en kuleventil med slangestuss på. Ved skifte av Racor-filter på SB motor fyrer jeg opp BB motor, setter på en slange på stussen som kommer fra BB motor, og fyller nyfiltrert velsmakende diesel rett i Racor-filteretp SB motor, "helt til det renner over". Og omvendt for SB motor naturligvis."Snabbt och effektivt", som svensken sier.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Dette burde ikke gjøres med comonrail motorer, da det blir ufiltrert diesel.hvordan kan du anbefalet dette til folk?????

..........

 

 

ok. da skjønner jeg også hvorfor innjektoren ryker på VP. og att du ikke er mekaniker. :wflag:

.....

 

Her var det snakk om forfilter, ofte omtalt som racor-filter.

Det er frittstående filter man ofte monterer i motorrom for å ha kontroll med dieselens tilstand FØR diesel når motoren og dens orginalfilter. Volvomekaniker du ? :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Dette burde ikke gjøres med comonrail motorer, da det blir ufiltrert diesel.hvordan kan du anbefalet dette til folk?????ellers er trikset å ha fulle diseltanker før forfilter demonteres, da vil det renne i filteret, handpumpen på motoren suger veldig dårlig når den ikke får diesel.

 

Her snakker vi om å fylle opp forfilterhuset med diesel, slik at det blir minimalt med luft å pumpe ut med håndpumpen som står ETTER forfilteret, og FØR finfilteret.

Det blir derfor ikke ufiltrert diesel.

 

Du skriver at du skjønner hvorfor injektorene på VP havarerer, og insinuerer at andre ikke vet hva de snakker om, men her tror jeg du skjøt deg selv i kneet :-)

 

 

Edit: Hehe, ser at Sæbø svarte samtidig som meg.

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post

spiller ingen rolle om det er forfilter. de er så fine som finfilter er på eldre disler. gidder ikke diskutere det mere.jeg er ikke volvomekaniker.har ikke noe med volvo å gjøre heller.

vi har en lang sak på 2 år på jobben med esso,shell og statoli. med diselprøver over alle mulige plasser i norge, så jeg trur jeg vet hva jeg snakker om. men gjør som dere vil, skal ikke nekte dere, men vil bare si fra så folk kan velge selv. jeg syntes det er så dumt å komme med utsagn av folk som trur,det skal du gjøre i kirka det.

Link to post

Cathrine - rett mottaker for din kritikk er Volvo Penta. Ikke vi som følger bruksanvisningen.

 

Jeg tror ikke på det du sier - jeg stoler mer på de som jobber med dette daglig.

nå er det jo sånn att jeg driver med dette daglig, og grunnen til en masse diselprøver er til en eventuell rettsak mot der feilen ligger. og den ligger mellom raffeneriet og tanken på båten din.gjelder ikke bare volvo dette men alle comonrail motorer. så hadde du fyllt rein nok diesel på de filterene dine hadde det gått fint det, men det gjør du ikke. det er en enkel måte å forsikre seg bedre ved å gjøre det på en annen måte bare.

ta en dieselprøve på en flaske hver gang du fyller og sammenlign farge så ser du fort att det kan være stor forskjell gjennom sommeren, det skal det ikke være. og skulle du være så uheldig og få marinediesel MOG (mye av det på vestlandet) den er veldig mørk grønn, da kan du fort risikere innjektorhavari etter 200 timer med sånn diesel. jo grønnere jo dårliger stort sett. eller så får du sende det inn til analyse og høre om den har det kravet som diesel EN590 skal ha

Link to post

Da er jeg med på hva du mener :thumbsup:

En590 diesel er ikke å oppdrive for marin fylling i Norge. Alt som fylles er MGO - dog med lavt svovelinnhold. Dieselen blir ikke EN590 selom den går gjennom filteret. Poenget med EN590 diesel er at den har et eget smørestoff til commomrail dyser. MGO bruker svovel som smøremiddel. Petroleumsinstituttet sier at svovel gir mer enn tilstrekkelig smøring.....

 

Volvo (de har selv fortalt det til meg) utviklet D motorene for EN590 diesel, og de visste ikke at slik diesel ikke er tilgjengelig i Norge da de utviklet motorene. Derfor har VP kommet med anbefaling om dieseltilsetning til motorer i Norge. Etter anbefaling fra VP verksted i Sverige fyller jeg gjerne fiskediesel i Sverige også - den dieselen med biodiesel vil jeg ikke ha på tanken.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

det er riktig att du ikke kan filtrere bort svovel. men det er sinnsyktn viktig å ikke få partikler også, du skal helst ikke ha fettmerker på filterene en gang(innsattsfilter).

du fyller garantert ikke MGO vil jeg tru. den har svovelinnhold på 1500ppm og vandelig diesel har 20ppm med svovel, men du fyller en blanding av diesel og en forskjellig mengde med parafin(fyringsolje) som blir levert av underlevrandører av raffeneriene.

hadde du kjørt MGO hadde du ikke kjørt mere en max 500 timer.

biodiesel er greit det, men den utvikler fort vann, som skader innjektorer og du risikerer fort dieseldyr i tanken. men er heller ikke å anbefale, kommer i norge om ca 2 år.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...