Jump to content

Problem med luft etter dieselfilterbytte


Enzo

Recommended Posts

Dette burde ikke gjøres med comonrail motorer, da det blir ufiltrert diesel.hvordan kan du anbefalet dette til folk?????

ellers er trikset å ha fulle diseltanker før forfilter demonteres, da vil det renne i filteret, handpumpen på motoren suger veldig dårlig når den ikke får diesel.

Jeg er enig i dette. I boka til mine D 12 står det nevnt spesielt det du sier. Jeg har ennå ikke byttet dieselfilter på noen av de tre CR motorene jeg har, men tiden vil sikkert komme etterhvert.

Hos meg har filteret hull i begge ender og noen har liggende finfilter, så da er det uansett uaktuelt å forfylle.

 

Men på oljefilter er dette viktig, tror jeg fyllte 5-6 liter i filtrene til stb motor som kan sees på bildet under. Boosteren brukes til å drive Marcopumpa og isboksen er jo obligatorisk ved slike jobber:

 

dscn1520.jpg

Link to post
Share on other sites

det gan godt hende. men ikke så lavt som 20ppm.

ikke fyll det på tanken

Man får ikke fylt annet enn MGO på marinaer i Norge. Samme hva du trur eller sier :flag_bp: Les tråden om trøbbel med D serien tråden - der står det mye om nettopp dette.

diesel med innblandet biodiesel har de på marinaer i Sverige. Jeg vil ikke ha det på mine tanker. Mange som har problemer med den - tette filtre.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man får ikke fylt annet enn MGO på marinaer i Norge. Samme hva du trur eller sier :flag_bp:

Det vet ikke jeg noe om, det er anleggsbransjen jeg oppererer i.

Men er det tillfelle så er det ikke rart det går av dundas etter 500 timer på flere motorer.

kan vel hende dette er blitt bedre nå også. vi har nå fått mye bedre kvalitet på diesel rundt om i hele norge fra levrandører.

MGO er gift for comonrail motorer uanset om du ikke får fyllt noe annet en det.

jeg har ikke det problemet, da jeg har eldre motorer.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til VP D serien problematikk. Og det problemet kan komme til å bli aktuelt for flere og flere CR motorer som kommer på båtmarkedet - og kanskje særlig de som er rene mariniserte bilmotorer der produsenten ikke selv har erfaring fra ulik dieselkvalitet.

 

Det rare i D serie havariene er den klare overrepresentasjonen på Vestlandet.

 

Interessant at du sier at dieselkvaliteten er høyere - kan du utdype det? Vi vet at VP har endret dysene sine til mer robuste - og dieselen har hele tiden vært hovedsporet. Derfor er det veldig interessant.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til VP D serien problematikk.

Det rare i D serie havariene er den klare overrepresentasjonen på Vestlandet.

Interessant at du sier at dieselkvaliteten er høyere - kan du utdype det? Vi vet at VP har endret dysene sine til mer robuste - og dieselen har hele tiden vært hovedsporet.

Nå Er denne tråden sporet av også, (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc.

 

Når en ser på Driftstoffbørsen og at det stadig kommer opp BILLI diesel på vestlandet kan en lure på om de fyller.

 

MGO (Marine GassOlje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne"små" båtmotorer.

 

Jeg bare spør.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det rare i D serie havariene er den klare overrepresentasjonen på Vestlandet.

 

Interessant at du sier at dieselkvaliteten er høyere - kan du utdype det? Vi vet at VP har endret dysene sine til mer robuste - og dieselen har hele tiden vært hovedsporet. Derfor er det veldig interessant.

Roger-jo har helt rett med det han sier der.

 

ikke rart det skjer på vestlandet, de har mer innblandet MGO og fyringsolje i dieslen som leveres der, folk kjøper billig diesel fra lektere, båter,MGO.

Det att kvalitete på deiesel er blitt bedre kan ha noe med vår fremgangsmåte i å få bort havarier på, samarbeid med esso, shell og statoil i å finne ut hvor problemet ligger og etter mangfoldige dieselprøver landet rund er det sannsynlig att det er på tankbilen som leverer(det er det). i steden for å kaste 2000 liter som han har igjen på bilen med fyringsolje, toppes bare tanken med diesel og leverere til kunde som diesel, dette gikk jo før, når det ikke var comonrailmotorer.penger å tjene på bileier.

dieslen som leveres på bensinstasjoner kommer med selskapets egene biler og de kan tømme resterende som er igjen på tanken på rafineriet etter levering til kunde. og fylle ren diesel og levere. de fleste comonrailmotorer har kommet med nye innjektorer som tåler mere urein diesel(partikler).

ser du på spekken til EN590 så har den lavere en 20ppm svovel.og den dieselen vi har i norge har også det, men ikke når den blir blandet med fyringsolje eller MGO.

Link to post
Share on other sites

Det som står igjen for oss nå er å få kunder til å forstå att diesel ikke bare er diesel. om du bestiller diesel til båten levert med tankbil så må det presiseres att du skal ha ortlig diesel og att du tar dieselprøve av den du får levert i tillfelle havari på motor, da får du det du skal ha som regel. han som leverer er ett enkeltmansforetak som regel og tar somregel da ikke sjangsen på å bli saksøkt og leverer den fineste diesel.

jeg er veldig fristet til å ta en dieselprøve på vallø i tønsberg å få greie på hva det er i den,men da må jeg jo betale det selv og det er ikke billig å ta en sån test. vi sender til utlandet for prøvene vi har sent inn her hjemme blir godkjente på svovel nesten alltid,de store selskapene er innvolvert i labratoriumet og tar ingen sjanser på å drite seg ut.

vi har levert inn prøver som er 20ppm i norge og samme diesel som er sent til utlandet for test kommer tilbake med svar på 200-500ppm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...