Jump to content

Forebygge vann og dieseldyr


Enzo

Recommended Posts

Nå er det mange tråder om dette fra før av om man søker (noe jeg har gjort) men det har jo rent litt vann i havet siden siste tråd så jeg fyrer av et spørsmål.

 

Jeg har null vann i vannutskilleren og har aldri hatt (215timer motorgange på 2 sesonger) men nå vil jeg gjerne forebygge litt for å være sikker, mulighetene for å få dårlig diesel er jo tilstede da jeg skal tanke endel diesel det neste året på ymse plasser.

 

Hammerdown, bio-protect2 og andre luriumer, burde jeg skaffe meg ett av disse midlene og hvilket bør jeg velge ?

 

Tanken lite tilgjengelig og har ikke tappekran og elendig opplegg uten mannlokk så tanksjau er ikke noe jeg har lyst på, derfor forebygging.

 

Får man f.eks hammerdown over disk i Tønsberg noe sted ?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg var i samme situasjon som deg. Har aldri hatt vann i vannutskilleren, men ville være godt forberedt siden jeg og skal på en lengere tur.

 

Jeg monterte dette mannlokket fra maritim.as. Det var overraskende enkelt å montere, og det er gjennomsiktig så jeg lett kan kontrollere nivå i tank og at det er fin flyt i returdieselen som kommer tilbake. Det er 100mm i diameter som er akkurat nok til at jeg kan stikke armen inn til over albuen slik at jeg rekker bunn av tanken.

 

Jeg monterte også en ekstra gjennomføring med rør ned på laveste punkt i tanken. Utvendig monterte jeg ei manuell bensinpumpe(normalt brukt til påhengsmotor) og en stengeventil. Når jeg testet dette etter å ha montert det fikk jeg til min store overaskelse ut over 1dl vann og skitt. Så den har allerede vist at den er gull verdt.

 

Hvis jeg har bunkret på en "ymse" plass tar det meg 2 minutter og pumpe ut en skvett fra bunn og sjekke at alt er ok.

Link to post
Share on other sites

Får man diesel uten tilsettning? Eg tenker på kva som er i fra bunkersanlegg, og bil før det osv.

 

Eg bruker bio-protect2 fordi det fann eg nokre flasker av på ein forretning for eit par år sidan. Tom nå, så då er det å leite opp noko anna. Men eg hadde aldri vann før eller nå i vannutskilleren på racor. Har bunnmontert tappekran som slipper ut 1/2ltr grums en gang eller to i året.

Men om eg ikkje får tak i dieseltilsetning så sover eg godt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

har hørt at hvis du har common rail motor, skal man ikke bruke noe slag av tilsetninger i tanken...

Dette er riktig.

Nå skal det mye til for att du får dårligere diesel en i norge også( det dårligste lande i europa faktisk) snakker om dieslen som blir levert på marina og som ikke leveres av biler fra selskapene selv.

mannlokk er lurt.

har du commonrailmotor er vann en stor fiende, drenering på tank er fint, ellers drener etter hver tankfylling på vannutskiller eller oftere. kan også suge fra bunn av tanken for å se om det er noe vann der(drillpumpe)

Link to post
Share on other sites

all diesel er det tilsettning i ja, men ikke fyll på noe ekstra lurium. de kan reager på den tilsettningen som de forskjellige selskapen bruker.

har du vandelig pumpediesel spiller det liten rolle, bare du ikke får digre skruer og muttere gjennom filteret er det nesten greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg har null vann i vannutskilleren og har aldri hatt (215timer motorgange på 2 sesonger) men nå vil jeg gjerne forebygge litt for å være sikker, mulighetene for å få dårlig diesel er jo tilstede da jeg skal tanke endel diesel det neste året på ymse plasser.

Det en bør spørre seg om er hvor mange liter vann er det plass til under uttaket (før en får vann i filteret).

 

Jeg monterte også en ekstra gjennomføring med rør ned på laveste punkt i tanken. Utvendig monterte jeg ei manuell bensinpumpe(normalt brukt til påhengsmotor) og en stengeventil. Når jeg testet dette etter å ha montert det fikk jeg til min store overaskelse ut over 1dl vann og skitt. Så den har allerede vist at den er gull verdt.

Hvis jeg har bunkret på en "ymse" plass tar det meg 2 minutter og pumpe ut en skvett fra bunn og sjekke at alt er ok.

 

Drenering fra det laveste punktet i tanken er løsningen.

Kommer ikke diesel-dyr i en tank uten vann.

Og da trenger en ikke tilsetninger.

Sitat Pat Manley "Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i høytrykkspumpen og brennstoffventiler dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli sittende lenge på ett sted."

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg monterte dette mannlokket fra maritim.as.

 

Hvordan kom du til på innsiden for å montere skruene til lokket ?

Jeg har forresten plasttank og den er sort, godt plassert under sengen i babord akterkabin. Slik jeg ser det, får jeg big trouble med den tanken der så lar jeg den være og kjøper påhengsmotor istedet :rolleyes:

 

 

Nå skal det mye til for att du får dårligere diesel en i norge også( det dårligste lande i europa faktisk)

Mye mulig men planen er å fylle utenfor europa og jeg mistenker at ikke all diesel er så ren som man håper, en annen ting er at vi sikkert skal fylle diesel via kanner ute på havet og da kan det jo om man er uheldig komme en dråpe vann inn

Link to post
Share on other sites

Hvordan kom du til på innsiden for å montere skruene til lokket ?

Jeg har forresten plasttank og den er sort, godt plassert under sengen i babord akterkabin.

 

Min tank er også svart og ligger under senga i akterkabinen så det er ingen hindring :smiley:

 

Skruene til lokket er sveiset fast i en hengslet ring på undersiden. Denne trer du igjennom hullet på 100mm som du borrer først. Det eneste problemet er at det kan bli plastspon som detter ned i dieseltanken. Jeg var heldig å hadde en flens for tankmåleren som jeg kunne demontere og stikke inn en plastpose under der jeg borret.

 

img_0516400.jpg

 

img_0517400.jpg

Link to post
Share on other sites

 

har hørt at hvis du har common rail motor, skal man ikke bruke noe slag av tilsetninger i tanken...

Om det stemmer er det meget interessant at VP selv har sendt brev til alle D4/D6 eiere og anbefalt de å bruke Statoils forbrenningsforbedrer som tilsetning til all diesel man fyller i Norge.

Link to post
Share on other sites

Brukes det rein diesel uten vann er det ikke behov for tilsetninger, har selv prøve alron på eldre motorer, merket ingen forskjell brukte det i et år. Slike stoff har bla til formål å spltre opp vann i ørsmå partikler slik at det følger med diesela igjennom filter og igjennom motoren. Dette funker fint på vanlig dieselmotor av eldre type, men IKKE på commonrail motor, da kan dysespissene eksplodere, og dette resulterer i at trykket blir feil, og den begynner å ryke/ose, tregstartet, og dårlig effekt. Dyr reperasjon, ettersom allt som løsnes i common rail systemet må skiftes ut, pga trykket er opp mot 1600 bar, så flenser og skruer må være 100% tette. Detta er ikke noe men gjør selv på brygga en kveld.... Bedre å bruke pengene forebyggende på å drenere tanker og bytte filter oftere. Jeg bruker Separ syklon vanutskiller med eget forfilter på 40 mikron i dette + to hovedfiltre på common rail motoren det ene her har også vannsensor i bunn som varsler meg på dashboard om det skulle komme vann til dette filteret. Jeg har aldri hatt problemer, har alltid med et ekstra sett med komplette filtre. Og til alle som kjører diesel ute på fjorden: øv på å bytte filter og lufte motoren selv, veldig kjekt å kunne dette hvis motoren stopper.

Ha en fin båtsesong :rolleyes:

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Hammerdown i 5-6 år, og er godt fornøyd. Er faktisk fortsatt på min første halvliter, da mitt dieselforbruk er beskjedent. Jeg har blandet ut hammedownen med diesel i en kanne slik at jeg tilsetter 1 dl av blandingen til 100 l diesel, lettere å dosere på den måten synes jeg. Om du bestiller deg en flaske har du den i posten i løpet av en uke, så du har fortsatt god tid til å bestille...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er det mange tråder om dette fra før av om man søker (noe jeg har gjort) men det har jo rent litt vann i havet siden siste tråd så jeg fyrer av et spørsmål.

 

Jeg har null vann i vannutskilleren og har aldri hatt (215timer motorgange på 2 sesonger) men nå vil jeg gjerne forebygge litt for å være sikker, mulighetene for å få dårlig diesel er jo tilstede da jeg skal tanke endel diesel det neste året på ymse plasser.

 

Hammerdown, bio-protect2 og andre luriumer, burde jeg skaffe meg ett av disse midlene og hvilket bør jeg velge ?

 

Tanken lite tilgjengelig og har ikke tappekran og elendig opplegg uten mannlokk så tanksjau er ikke noe jeg har lyst på, derfor forebygging.

 

Får man f.eks hammerdown over disk i Tønsberg noe sted ?

 

Jeg vil absolutt anbefale deg å "forebygge" mot vann & dieseldyr uavhengig om du har mannlokk/Comm.rail eller ikke , greit nok med mannlokk , da kan komme til for og suge opp en skvett og se , men hva gjør den dagen du oppdager ting du helst ikke vil ha , jo..du renser tanken(ene) med alt det arbeidet det innebærer samt rør & slanger for å være helt sikker på at evnt.dieseldyr er vekk !

-og jeg er 100% sikker på at du vil etter en slik runde bruke tilsetningsstoff , garantert!

 

 

Forbygging koster mellom 11 og 33 øre literen alt etter hva du ønsker å bruke , som bonus utover dette får du rengjordt hele dieselsystemet og er du plaget med svart hekk eller mye røyk kan jeg nesten garantere reduksjon ,

 

Jeg trenger ikke å reklamere noe videre for hvilke produkt du evnt. skal velge men under har jeg oppsummert de mest omtalte produkter nevnt her på BP !

 

QMI dieselforbedrer > koster deg 12 øre literen

Hammerdown > Koster deg 11 øre literen

Alron > koster deg 33 øre literen

Bio-protect > koster deg 10 øre literen

 

QMI

 

QMI Diesel forbedrer

Dagens high-tech, hurtiggående motorer, med små toleranser har en tendens for at avleiringer fra drivstoffet kan skape motorproblemer. QMI Drivstoff-forbedrer fjerner avleiringer og forbedrer forbrenningen på en enkel og rimelig måte. Inneholder ikke isopropanol, etanol eller metanol

 

Fordeler

• Fjerner vann ved å oppløse det fullstendig i drivstoffet. På den måten blir et problem som vann brukt til å forbedre forbrenningen.

• Rengjør ventiler, innsprøytingsdyser og forbrenningskammer for skadelige avleiringer

• Smører drivstoffpumpe, dyser, ventiler, øvre del av sylinder og stempel. Den gir store forbedringer til "miljødieselen." Rengjør hele drivstoffsystemet fra drivstofftanken til eksosrøret.

• Øker oktanet i bensin.

• Gir forbedringer til forbrenningen så det blir mer effekt og mindre utslipp av skadelige stoffer.

• Virker som en katalysator for mer fullstendig forbrenning. Fjerner bankelyder fra forbrenningsprosessen.

 

 

HAMMERDOWN

 

Hammerdowns sammensetning gjør den til en komplett brennstofforbedrer. Den er ikke giftig eller etsende. Den inneholder ingen tungmetaller, alkoholer eller noen av de elementene som ofte finnes i additiver.

Hammerdown er et organisk tilsetningsstoff - ikke et additiv med tungmetaller eller bor.

Når brennoljen tilsettes Hammerdown, blir trykksvingninger som oppstår under forbrenningsprosessen, redusert. Reduserte trykksvingninger gir mindre varmeoverføring til forbrenningsrommets komponenter, særlig topplokk og stempelkrone. Selv om det ikke oppstår detonerende forbrenning i ordinære dieselmotorer, er fordelen med redusering av trykksvingninger innlysende når man vet at de økte trykksvingningene som oppstår ved detonerende forbrenning i gassdiesel, kan føre til nedbrenning av stempelkronen i løpet av sekunder.

Reduserte trykksvingninger betyr redusert varmeoverføring og derved redusert termisk belastning.

Ettersom forbrenningen blir renere, reduseres koksing av viktige komponenter i forbrenningsrommet. Koksbelegg løses under forbrenningsprosessen. Gummiering, slam og lakkering unngås. Innsprøytningsdyser, stempelringer og eksosventiler holder seg renere. Dette begrenser gasslekkasje forbi stempelringene (gjennomslag) slik at smøreoljen blir mindre forurenset.

Vedlikeholdsintervaller kan forlenges.

Mindre sot i avgassene bidrar til at turboladerens turbindel holdes ren.

Turboladerens virkningsgrad opprettholdes.

Med effektiv drift av turbolader og stempelringer som holder seg rene og arbeider som de skal, opprettholdes kompresjonstrykket. Dette har selvfølgelig positiv innvirkning på både tenning og forbrenning.

Spesifikt brennoljeforbruk reduseres.

Hammerdown forhindrer dieseldyr i brennoljesystemet

Hammerdown fungerer også som en rimelig, men meget effektiv, kondensfjerner fordi den kan emulgere vann inn i oljen. Det er kjent kunnskap at sopp og bakterier ("dieseldyr") lever og utvikler seg i skiktet mellom det underliggende vann og den overliggende brennolje i bunkerstankene. De lever i vannet, men av dieseloljen. Hvis Hammerdown er tilsatt brennoljen, vil en av Hammerdowns komponenter, en emulgator, sørge for at eventuelt vann i brennoljen emulgeres inn i denne allerede mens den er i bunkerstankene. Derved blir det ikke noe fritt vann for dieseldyr å leve i.

Dieseldyr kan ikke eksistere og utvikle seg i en tank hvor brennoljen er tilsatt Hammerdown.

 

ALRON

 

Alron ”drenerer” vekk kondensvann

Luft inneholder fuktighet som fører til kondens i drivstofftanken. Du kan redusere problemet ved å tømme

tanken fullstendig én gang i året, men etter en tid dannes det kondens igjen. Når dette vannet kommer inn i

brennstoffrør, dyser eller forgasser, er motorstopp et vanlig utfall. Med Alron diesel- og bensintilsetning binder

du kondensvannet, og driver det ut under forbrenning uten at det har mulighet for å gi motorstopp. Ved å

helle litt Alron i tanken ved hver fylling holder du drivstoffet ”tørt”, og unngår den vanligste årsaken til driftsstans.

Alron motvirker bakterievekst

Dersom bakterier får utvikle seg i tanken, vil de etterhvert tette filtre og dyser.Vann i drivstoffet er bakterienes

livsgrunnlag.Ved at Alron driver ut vannet og holder drivstoffet ”tørt”, fjernes selve grunnlaget for bakterienes

eksistens. Skulle du allerede ha bakterievekst i tanken, bør du få det rengjort. Når du deretter bruker foreskrevet

mengde Alron ved hver fylling, vil du effektivt hindre nye bakterieangrep.

Alron hindrer ”motorinfarkt”

Innsprøytnings- og forgassersystemet er motorens hjerte. Sot og slagg her er like alvorlig som i menneskekroppen.

Avleiringene vil føre til ujevn drivstofftilførsel og derved svingninger i forbrenningstrykket. Resultatet

er effektreduksjon og motorbank når turtallet øker. Alron diesel- og bensintilsetning hindrer slik avleiring.

I tillegg vil eksisterende belegg løses forsiktig opp, uten å danne propper. Resultatet er et rent, friskt og jevnt

arbeidende ”hjerte”. Merk deg også at Alron renser og smører ventiler og ventilseter.

En motor i normal drift får belegg og sot på innsprøytnings- og forgassersystem og ventiler. Derved øker

drivstofforbruket. Alron diesel- og bensintilsetning motvirker dette samtidig som du unngår en rekke andre

problemer

 

BIO-PROTECT

Når Dieseldyrene vokser i dieselolje vil de gjennom sitt stoffskifte omdanne deler av dieselolje til komponenter som er direkte skadelige for forbrenningsmotorer.

Det blir dannet gråe eller sorte slimaktige forbindelser i dieselolje. Dette legger seg som et sleipt lag i tanker og rørsystem, slik at rør og filtre tettes. I dette belegget kan det påvises millioner av mikroorganismer eller Dieseldyr pr. gram diesel.

Mikroorganismene angriper og oksyderer flater i tanker og brennstoffsystem, og gjør dermed betydelig skade.

Problemet kan medføre nedsatt eller total svikt i brennstofftilførselen.

En rekke båthavarier og problemer med dieseldrevne biler skyldes slike forhold. Derfor oppfordrer Maritim Consultants AS å alltid forebygge ved å tilsette Bio Protect 2 i tanken.

Maritim Consultants AS får daglig spørsmål rundt problemstillingen med dieseldyr.

Må tanken rengjøres?

Bakterier i diesel etterlater seg ofte en mørk sleip masse eller gjørme. Bio Protect 2 vil hindre denne massen å vokse yterligere men vil ikke fjerne den. Massen/gjørmen ligger på bunn av tanken og som belegg på veggene og i rørsystemet tilknyttet tanken.

 

 

Alle disse produktene er lett å få tak i , selv bruker jeg Posten og vanligvis kommer det fram etter et par dager!

 

QMI

 

CANIMPORT A/S

3050 MJØNDALEN

TELEFON: 32877077

E-MAIL: thorjoh@online.no

 

Hammerdown

 

Motorconsult AS

Teglverket 38

7048 TRONDHEIM

Telefon 73912596

Mobil 97043993

info@motorconsult.no

 

Alron

 

MARITIM.no

Adresse:

Serviceboks 777

4808 Arendal

salg@maritim.no

Tlf: + 47 370 00 370

 

Bio-protect

 

Maritim Consultants AS

P.O.Box 83 - NO-5346 - Ågotnes

Tel: +47 56 31 17 60

E-mail: post@maritim.as

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet tester ut noe som heter BTU på noen skøyter. Tror det er dette http://products.lelubricants.com/plp/viewitems.aspx?cid=7527&categoryname=all-fuel-supplements&productname=btu-diesel-fuel-improvers-2410-2420&productID=176&PDF=T

 

Bakgrunnen er kort livslengde på motorer, bla på Yanmar LY 6 motorer. Hypotesen er at rolig gange over mange timer, som ved lange slep, ikke er bra for motorene.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale deg å "forebygge" mot vann & dieseldyr uavhengig om du har mannlokk/Comm.rail eller ikke , greit nok med mannlokk , da kan komme til for og suge opp en skvett og se , men hva gjør den dagen du oppdager ting du helst ikke vil ha , jo..du renser tanken(ene) med alt det arbeidet det innebærer samt rør & slanger for å være helt sikker på at evnt.dieseldyr er vekk !

-og jeg er 100% sikker på at du vil etter en slik runde bruke tilsetningsstoff , garantert!

 

JA. medisinen er å fjerne vannet fra tanken drenere/pumpe det ut av tanken. .

 

Ved bruk av stoffer som kan emulgere vann inn i oljen og den suppa blir stående i bremstoffpumpe og dyser over tid blir det dyrt.:

 

Jeg bruker statoils forbrenningsforbedrer etter anbefaling fra VP, men den løser vel ikke vann emulgering?

 

Nei den smører blant annet.

Skulle jeg brukt noe må det bli BIO-PROTECT2 for den forebygging og bekjemping av bakterier i dieselsystemer, hvis en skulle være

uheldig men en bunkring og la vannutstilleren ta seg av eventuelt vann..

 

Men vannet bør ut av tanken som vann er nå min mening, blir ikke diesel-dyr i en tank uten vann. Og hvis er bunkrer på steder der en selger Diesel hele året er man normalt trygg, har virket i 5o år.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En runde med dieseldyr har lært meg tre ting.

 

Jeg fikk motorstopp på vei opp Glomma til Gresvik. Da jeg forsøkte å praie en motorbåt for å få slep opp til marinaen, fikk jeg beskjed om at det ikke kunne være nødvendig. Jeg hadde jo seil.

 

Ut fra dette konkluderer jeg med at andre har større tiltro til mine seilferdigheter i motstrøm og motvind enn jeg har selv.

 

Den andre lærdommen var at dieseldyr ikke bare finnes i andre folks dieseltanker.

 

Og det tredje er at det stoffet jeg tilsatte med ujevne mellomrom, ikke forhindret et utstrakt dyreliv i tanken.

 

Jeg tror fremdeles det kan være lurt å tilsette noe kjemi, men jeg tror ikke det kan erstatte inspeksjon av systemet. Rutinemessig sjekk av filter og tank, slik andre har beskrevet, er nok helt nødvendig om man vil unngå utrivelig bråstopp.

Link to post
Share on other sites

En runde med dieseldyr har lært meg tre ting.

 

Jeg tror fremdeles det kan være lurt å tilsette noe kjemi, men jeg tror ikke det kan erstatte inspeksjon av systemet. Rutinemessig sjekk av filter og tank, slik andre har beskrevet, er nok helt nødvendig om man vil unngå utrivelig bråstopp.

Mener heller at du fant ut tre ting.

Du kunne seile i motvind og mot-strøms.

Du hadde fått Diesel-dyr på tanken.

Det stoffet du hadde på tanken var det for å forhindre Diesel-dyr.

 

Spøk til side.Hvordan har du fått Diesel-dyr. er vel det store spørsmålet?

Har du noen gang sjekket tanken for vann?

Har du hatt med kanne med diesel fra en bensinstasjon? (den er nemlig tilsatt Bio-diesel som er ferskvare)

Hvor har du fylt de siste par år?.

 

Har en fått Diesel-dyr, bør/må tanken rengjøres, og montere et stigerør til laveste punkt for å fjerne vann, for å hindre dette på ny.

Og så kjøre en runde eller to med BIO-PROTECT2 og sjekket for vann en gang i mellom videre..

Ikke vann INGEN dyr.

Og bare fylle avgiftsfri diesel hos de som selger hele året.,....

 

Den tråden gav Mr Funnel det glatte lag.

 

Men er en langturseiler og ferdes der som det står i reklamen,

«Jeg anbefaler Mr. Funnel, spesielt i de bakre skogene områdene der drivstoffet kunne bli forurenset med vann eller rusk."

Hvis en lurer på om en trenger "Mr Funnel " på en "marina" her i Norden mener jeg en bør kjøre til neste.

Hvis de i filmen også lar "Mr Funnel" ligge og slenge så blir dritten skylt ut av tuten hver gang de bruker

"Mr Funnel" headbang.gif

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...