Jump to content

Forebygge vann og dieseldyr


Enzo

Recommended Posts

Mye mulig men planen er å fylle utenfor europa og jeg mistenker at ikke all diesel er så ren som man håper, en annen ting er at vi sikkert skal fylle diesel via kanner ute på havet og da kan det jo om man er uheldig komme en dråpe vann inn

 

Vurdert lage arrangement for fylling innenfra? Hulda kan fylle fra kanner inne i båten, behøver ikke åpne tanklokket ute på dekk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av dem som kritiserte mrfunell i den andre tråden. Maritim tok den tilbake uten større diskusjoner. All ære til dem! Selv bruker jeg Hammerdown på mine tanker, og har gjort det sist 6-7 år. Har tenkt å fortsette med det. Skulle gjern hatt mannlokk, men ettersom tankene har flere skvalpeskott må jeg kanskje ha flere? Hvis/når jeg skal bytte tanker skal jeg få laget et ekstra sugerør fra bunnen og opp for å kunne suge ut, samt retur rør for å spyle langs bunnen slik st en drillpumpe-filter øvelse gir så bra effekt som mulig, samt at røret kan bruke til å suge ut evt vann.

Link to post
Share on other sites

en annen ting er at vi sikkert skal fylle diesel via kanner ute på havet og da kan det jo om man er uheldig komme en dråpe vann inn

 

Kjøp et ekstra tanklokk, bor opp og monter slangekobling. Med pumpe og slange kan du pumpe over dieselen uten å flytte på dieselkannene.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt denne båten i snart fire år, altså tre år da dette skjedde. Det kan være et problem jeg har overtatt fra tidligere eier, luriumet jeg tilsatte, som jeg ikke husker navn på nå, fulgte i hvert fall med båten. På den annen side vil jeg tro at problemet ville vært akutt langt tidligere hvis det fulgte med da jeg kjøpte.

Jeg har aldri fylt diesel på bensinstasjoner. Stort sett på marinaer på strekningen Oslo - Gøteborg. Jeg hadde båten en sesong i Fjeldskilen, et sted som kanskje ikke er kjent for sin høye standard.

 

Jeg gjorde ikke rengjøringsjobben selv, men han som gjorde det kunne berette om solid graut i hele systemet.

 

Noe skikkelig mannhull har jeg ikke på min tank, men det går jo an å skru av måleren og stikke ned en slange for å ta en prøve. Og det blir nå gjort, i tillegg til å sjekke filteret.

 

 

En tanke som slår meg er at leverandørene kanskje burde ta et større ansvar for sine detaljister. Sjekke tanker og eventuelt skrive ut en helseattest som kunne henges opp, på samme måte som Mattilsynet eller Heiskontrollen. Det burde være i leverandørenes interesse å holde en viss standard, og kontrolloppgaven burde være overkommelig. Det blir kanskje ikke noe vanntett system, men en veiledning til kundene, adskillig bedre enn ingenting.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med å bruke HammerDown på common rail? Jeg bruker statoils forbrenningsforbedrer etter anbefaling fra VP, men den løser vel ikke vann emulgering?

http://www.statoil.no/file_archive/brosjyrer_kjemi/2010_12_Forbrenningsforbedrer_marine.pdf

 

Har brukt HD på D6-350 siden 2007, sammen med Statoil luriumet. Mener klart at HD reduserte avfallstoffer i filtre på tidligere båter, har derfor fortsatt med det.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

har hørt at hvis du har common rail motor, skal man ikke bruke noe slag av tilsetninger i tanken...

Det støttes i denne artikkelen sitat,

""Kravet til dieselkvalitet kan variere fra motormerke til motormerke og er beskrevet i motorens instruksjonsbok. Vær også oppmerksom på at de fleste motorfabrikanter IKKE godkjenner bruk av additiver(tilsetninger)i dieselen. Dette skyldes spesielt to saker, smøreegenskaper og antenningstidspunkt.(Railtrykket på 1.850 bar kan med visse typertilsetninger medføre selvantenning).""

 

Om det stemmer er det meget interessant at VP selv har sendt brev til alle D4/D6 eiere og anbefalt de å bruke Statoils forbrenningsforbedrer som tilsetning til all diesel man fyller i Norge.

Du har helt rett Volvo skal ha, hvorfor står i denne artikkelen

 

En artikkel om Dieseldyr.

 

Hvordan montere stigerør og som mange gjør sette på en Pumpe-for-drivstoffslange så blir det enkelt ( kran og plugg i enden)

 

To artikler fra Din side

Additiv-selgerne sier.

 

Drivstoff-tilsetninger:Bortkastede penger

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ulemper og fordeler med drivstoff tilsetninger.

Det er en forskjell mellom emulgering og hydrogenbindinger. Hydrogenbindinger gjør at vann binder seg til dieselmolekylene så stabilt, at selv kulde ikke vil bryte opp oppløsningen. Det er stor forskjell mellom en oppløsning og en emulgering. I en emulgering brukes dispergeringsstoffer, som får vannet til å fordele seg i større dråper enn, når det blir oppløst av forskjellige hjelpestoffer som skaper hydrogenbindinger.

Da bindingskreftene i en emulgering av vann i diesel ikke er så sterke, vil de skille seg i 2 faser, når det er store temperaturforandringer, slik som når kulden kommer vinterstid. Diesel med emulgert vann som er i tank, pumper, rør og dyser vil skille seg i 2 faser, og rust vil resultere.

QMI Dieselforbedrer inneholder hjelpestoffer som oppløser vann i dieselen med ekstreme små dråper på mikron størrelser. Disse dråpene blir bundet til dieselen ved hjelp av hjelpestoffer som liker både vann og diesel, og skaper hydrogenbindinger, men inneholder ikke alkohol*.

Blandingen av vann og diesel som QMI lager, vil ikke la seg skille av kulde, men bruker vannet som en drivstofforbedrer til å kjøle ned forbrenningen, og dempe ned varme punkter i sylinderen. Det er en kjent sak at små mengder vann i drivstoffet har mange fordeler, og blant annet gir større effekt av forbrenningen, og senker utslipp av skadelige stoffer som f.eks. NOx,

*Bruken av alkoholer som metyl, etyl, og isopropanol i drivstoffet kan gi følgende ulemper:

Kan skade isoleringen på de elektriske spolene på dysene.

Fjerner smørefilmen slik at dyser og pumper slites raskere

Får O-ringer til å svulme.

Korrosjon, da mange drivstoff tanker er behandlet innvendig med en legering av bly/tinn, og alkoholer løser opp legeringen. Resultatet blir rust og tette dyser.

Vannskade, da alkohol er blandbar med vann så vil det danne seg en alkohol/vann blanding på bunn av drivstofftanken. Da denne blandingen under agitasjon av båtens bevegelse, kan få store dråper av vann til å gå inn i drivstoffsystemet og forårsake store skader.

Thor Johansen, importør av QMI produktene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...